Jump to content

Byter dom sängplatser...

Cloudbuster

Recommended Posts

Hallå!

Jag kollade på Full Metal Jacket i morse och upptäckte att i början när Hartman gör entré så står Prv. Pyle näst längst ut på kanten, men sedan när Gnr. Serg.(?) Hartman ska ha ett "samtal" med Prv. Pyle så har han flyttats till en annan säng. Samma gäller Joker och Cowboy.

Så här står dom första gången han går förbi.

Cowboy

Joker

Svart man

Vit man

Pyle

Vit man - Längst ut

Men sen när Hartman kommer tillbaka så står dom så här:

Pyle

Vit man

Comboy

Joker - Längst ut

Är det jag som ser fel eller?! :blink::ph34r:

Det är inte ovanligt att det förekommer enkla småfel i filmer. Allt från vapen som byter sikten mellan klippen till glas som är olika mycket fyllda. Det finns internet-sidor som ägnar sig åt att lista dessa. Testa att söka.

vad du har upptäckt är förmodligen ett så kallat klaff-fel.

förekommer i de flesta filmer, och uppstår när klippare eller scriptor inte har full koll.

ett par klassiska:

i first blood när polischefen leder fram rambo mot skrivbordet är rambo ca 20 cm kortare än Teasle,

när de står vid skrivbordet och kameran kommer från sidan är de lika långa och rambo är nästan längre.

slutsats stallone är ca 1, 67 cm lång och passaren har glömt att bygga upp en 20 cm hög gångväg åt stallone.

i star wars, här finns det massor, men denna är nog mest klassisk:

när rebellerna har sprängt dödsstjärnan, kommer de tillbaks till sin bas.

luke hoppar ur sin x-wing, rusar mot prinsessan och vrålar "carrie!!" istället för leia.

slutsats: prinsessan leia spelas av carrie fisher, och förmodligen var väl klipparen och ljudläggaren för pårökta för att upptäcka felet.

kolla in på www.filmtabbar.com för fler fantastiska klaff-fel

en svenska film jag rekommenderar är "hela härligheten" sm i klaff-fel skulle man lätt kunna säja.

Ahhhh....nu måste jag springa iväg o sätta på rullen igen o kolla. :P

Rätta mig om jag har fel men är inte den korrekta förkortningen på menig: Pte ?

Följdaktligen då Pte Pyle...

Ganska oväsentligt egentligen...

Guest J-Star

Bästa goofs-databasen finns hos Internet Movie Database: http://www.imdb.com

Den sajten är även för övrigt guld värd med all den film-info som den har. Mycket bättre än vilken recensent som helst för att ta reda på om man vill lägga pengar eller tid på en film.

Så finns även http://www.moviemistakes.com men de är inte så roliga för de hugger på vad skit som helst utan att kolla upp det. IMDb är lite mer sansade.

/J

Guest J-Star

luke hoppar ur sin x-wing, rusar mot prinsessan och vrålar "carrie!!" istället för leia.

slutsats: prinsessan leia spelas av carrie fisher, och förmodligen var väl klipparen och ljudläggaren för pårökta för att upptäcka felet.

Visst är det "misstaget" känt... och det som är mest fantastiskt med det är att det förmodligen inte finns. :ph34r:

Från IMDb: "Incorrectly regarded as goofs: It is frequently claimed that upon returning to the Rebel base after destroying the Death Star, Luke exclaims, "Carrie!" when he hears Leia (Carrie Fisher) call "Luke!" Sound designer Ben Burtt has confirmed that, after extensive listening, it appears to be "Hey" or "Yay"; Mark Hamill reports that he said, "Hey! There she is!" but mumbled the last word.

/J

Hartmann? Hade han hört det hade det inte blivit roligt! Senior Drill Instructor Gunnery Sergeant Hartmann passar nog bättre! :)

Pvt- Private

PFC - Private First Class

LCpl - Lance Corporal

Cpl - Corporal

Sgt - Sergeant

SSgt - Staff Sergeant

GySgt - Gunnery Sergeant

MSgt - Master Sergeant

1stSgt - First Sergeant

MgySgt - Master Gunnery Sergeant

SgtMaj - Sergeant Major

Med reservation för att First Sergeant kan vara fel, finns inte så många här, rättare sagt bara en på hela basen, inte i min enhet, de är vanligare i ngt mindre enheter, och kanske också mer på marksidan.

vad du har upptäckt är förmodligen ett så kallat klaff-fel.

förekommer i de flesta filmer, och uppstår när klippare eller scriptor inte har full koll.

ett par klassiska:

i first blood när polischefen leder fram rambo mot skrivbordet är rambo ca 20 cm kortare än Teasle,

när de står vid skrivbordet och kameran kommer från sidan är de lika långa och rambo är nästan längre.

slutsats stallone är ca 1, 67 cm lång och passaren har glömt att bygga upp en 20 cm hög gångväg åt stallone.

kolla in på www.filmtabbar.com för fler fantastiska klaff-fel

en svenska film jag rekommenderar är "hela härligheten" sm i klaff-fel skulle man lätt kunna säja.

en annan starwars klassiker är ju fotavtrycket i rymden, förmodligen är bakgrunden en svart duk, någon hadde trampat på den med dammiga skor... så det va ett fotavtryck där:) det tog dom ju bort i nya verisionen... tror det är första filmen... eller 3dje

En rätt stor miss i FMJ är ju när de efter det att de har matat det första huset fullt med kulor, så sitter en snubbe (komer inte ihåg vilken det är)... utan mag... 2 sek senare i en annan scen sitter han med ett mag i och byter det mag'et. Det är då vietnameserna springer ut och han byter fort som fasen och skjuter de andra som kommer... sen "Surfin Bird"!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...