Vickan Posted April 17, 2022 Report Share Posted April 17, 2022 Blir alltså de olika utbildningarna full innan alla hunnit göra sin prövning? Jag fick inte tid för prövning förens i Juni, och börjar se folk som fått redan fått reda på vart de hamnar till hösten. På försvarsmaktens hemsida, under befattningsguiden står där ju sista ansökningsdatum, men kan alltså alla utbildningsplatser vara fyllda innan dess? Med andra ord, om man gör prövning sent och får bra resultat, bättre än de som sökt tidigare, kan man ändå inte komma in på vissa utbildningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted April 17, 2022 Report Share Posted April 17, 2022 (edited) När jag mönstrade hamnade jag precis i den situationen du beskriver, dvs nästan alla befattningar för det året var redan tillsatta. Detta eftersom jag var tvungen att flytta mitt ursprungliga datum för mönstring, och då hamnade jag på något slags "slasktillfälle" i slutet av året istället. Jag hade rejäl tur och fick ändå en tjänst som jag kunde vara nöjd med, förmodligen tack vare en snäll mönstringsförrättare, men det var många andra på mönstringen som blev väldigt besvikna över den befattning de tilldelades, minns jag. Nu vet jag inte om det fortfarande är på det här sättet, förhoppningsvis har man gjort om systemet sedan dess, men det kunde definitivt hända förr i tiden, åtminstone. Edited April 17, 2022 by AR123456789 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vickan Posted April 17, 2022 Author Report Share Posted April 17, 2022 17 minutes ago, AR123456789 said: När jag mönstrade hamnade jag precis i den situationen du beskriver, dvs nästan alla befattningar för det året var redan tillsatta. Detta eftersom jag var tvungen att flytta mitt ursprungliga datum för mönstring, och då hamnade jag på något slags "slasktillfälle" i slutet av året istället. Jag hade rejäl tur och fick ändå en tjänst som jag kunde vara nöjd med, förmodligen tack vare en snäll mönstringsförrättare, men det var många andra på mönstringen som blev väldigt besvikna över den befattning de tilldelades, minns jag. Nu vet jag inte om det fortfarande är på det här sättet, förhoppningsvis har man gjort om systemet sedan dess, men det kunde definitivt hända förr i tiden, åtminstone. Ajdå, nu mönstrar jag frivilligt så jag blir i alla fall inte tilldelad någon befattning jag inte alls är intresserad av. En kan ju hoppas att de gjort om systemet lite, och så får jag se till att göra så bra resultat som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts