Jump to content

Pälsmössa 90?

Xit

Recommended Posts

allå, vid ett ärende i en hangar så tyckte jag se en pälsmössa i m90 tyg/färg, han inte inspektera den så jag undrar om någon vet om dom finns lr var det bara ngt "hemmabygge" jag såg? :D

Enl UniR FM 2003 så finns det ingen Pälsmössa M90, med andra ord ett hemmabygge  :)

Nja nu skall vi inte dra för snabba slutsatser. Det finns mycket gammal materiel som inte nämns i UniR FM 2003.

Enligt UniR FM 2003 finns det heller ingen fältmössa m/59 eller t-shirt i 90-kamouflage. Men de fanns på försök så det är inte helt otroligt att det är någon gammal försöksmössa.

Själv har jag aldrig sett en sådan mössa och har inte en aning om vad det är.

Enligt UniRFm-03 finns det ju visst en "fältmössa m/59" (Titta på "modellbeskrivningar" på sid. 232). Så med stöd av detta (och det faktum att denna mössa tillhörde det gamla uniformsystemet som användes innan 90-systemet) så skulle jag inte säga att det är en försöksmodell.

På tal om försöks-uniformspersedlar: Har folk sett några roliga persedelförsök på sistone?

Enligt UniRFm-03 finns det ju visst en "fältmössa m/59" (Titta på "modellbeskrivningar" på sid. 232). Så med stöd av detta (och det faktum att denna mössa tillhörde det gamla uniformsystemet som användes innan 90-systemet) så skulle jag inte säga att det är en försöksmodell.

Nja nu kopplade du nog inte riktigt, i UnirFM -03 står inget om spräckliga m/59 mössor (eller mössor som ser ut som m/59 fast spräckliga, vilket nog är mer korrekt :} .)

Däremot fanns det sådana mössor ute men av någon anledning så bidde det en baseballmössa istället... :lol:

/o

roliga test grejer.

En av mina offare under GU myglade på något sätt till sig en overall i M90 som var vadderad och varm. Med huva. Jag tror den kom från flygvapnet. Det såg hur som helst roligt ut, som en gigantisk bebis i M90

Japp det stämmer att det är flygmekkarnas vinteroverall, jag tycker den är helt ok, varm å go! :winner:

Nja nu kopplade du nog inte riktigt, i UnirFM -03 står inget om spräckliga m/59 mössor (eller mössor som ser ut som m/59 fast spräckliga, vilket nog är mer korrekt :winner: .)

Däremot fanns det sådana mössor ute men av någon anledning så bidde det en baseballmössa istället... :lol:

/o

Aha, ojdå... Jag fattar, hur kunde jag tro att någon på detta forumet var så dum att han trodde att m/59-mössan bara var en testmodell... Men det var lätt att missförstå det Du skrev...

Jag-> :dong: <- Jag

Guest Scouten

Det kan ju vart en civil variant. Jag har för mig att en PI-kapten som utbildade oss i farb-tjänst hade en sån. Angående den fodrade m/90-overallen så är det inte bara flygmekaniker som har den utan den finns i Armén också. Dock tror jag att det är bara officerer som sysslar med fordon som fått ut den.

söker man lite på det här forumet så ska det finnas en bild på ÖB när han har 59 kepsen i M90 färg

DXL för lat/trött för att orka hitta länk

Det är Stf ÖB. Jag har sett den mössan i någon gammal katalog (kan ha varit Knivnet & Garderoben) och där benämndes den som Fältmössa m/59-90.

http://forum.SoldF.com//i...f=11&t=1812&hl=

Edited by Vargas

På tal om försöks-uniformspersedlar: Har folk sett några roliga persedelförsök på sistone?

Nä, fy för sören. Vi skulle bilda en förening mot smärtsamma persedelförsök. :)

:)

• 3 weeks later...

Igår så läste jag ett gammalt nummer av flygvapennytt (nr1 - 99) och där på sid 11 så är det en liten bild med en man som har en pälsmössa med M/90 mönster. Så den verkar ha funnits en kortare tid, försökspersedel.

Plågsamma persedelsförsök?

Har någon mer än jag varit inne på Militärshoppen (NEJ INTE MILITARYSHOP) o sett den tajta kjolen i m90?

För övrigt har jag både hört och sett attvissa beväringar idag har börjat använda någonslags baseball keps i m90 mönster. Att inte dears chefer reagerar!!!!

För er som inte tilldelats ironigenen kan tilläggas att det senare var ett så kallat skämt från en som blivit för gammal för att uppskatta nyheter och vill ha kvar sin 59:a

Personligen tycker jag att den nya 90 mössan ser löjlig ut, 59:an har lite mer "militär" över sig..

Angående t-shirt i 90 tryck, köpte den medan den fans på prov, var ganska tuff tyckte jag till x-et la den i klorin med några andra, så nu duger till öken krig om vi skulle dit någon gång... Den var snygg och hade armé märke sytt på höger arm.. :(

• 1 year later...

:navy: ÖH, det tog ju RÄTT MÅNGA ÅR innan 90-kepan dök upp! Fan, jag låg på NB5 97-98 och då gällde fortfarande Fältmössa M/59. Gäller än inom HV..... Åtminstone inom Gävleborgsgruppen. :)

Hittade nu en bild på mössan!

w138.jpg

Hm. Skumt. :) Jag fråga ett av mina befäl på Hemvärnet om den finns. Men han sa bara: Nej dom ska inte finnas mer. Plus att han aldrig hade sett en. :o

Den mössan är ett eget initiativ av Wigéns. Det är inget som är fastställt av FM.

När uniformssystem 90 kom gjorde man prov med olika fältmössor, bl.a en sommarmössa av samma modell som fältmössa m/59 fast i mönstertryckt tyg.

Man gjorde även försök med en pälsmössa i mönstertryckt tyg men den antogs inte av FM.

The Swede :2guns:

Hittade nu en bild på mössan!

w138.jpg

Hm. Skumt. :) Jag fråga ett av mina befäl på Hemvärnet om den finns. Men han sa bara: Nej dom ska inte finnas mer. Plus att han aldrig hade sett en. :blink:

Den mössan är ett eget initiativ av Wigéns. Det är inget som är fastställt av FM.

När uniformssystem 90 kom gjorde man prov med olika fältmössor, bl.a en sommarmössa av samma modell som fältmössa m/59 fast i mönstertryckt tyg.

Man gjorde även försök med en pälsmössa i mönstertryckt tyg men den antogs inte av FM.

The Swede :2guns:

huuu

jag minns de första m90 sommarmössa som testades på P4 89-90.

såg ut som en truckerkeps.

såldes av på div marknader under hela 90 talet.

iofs var det rätt kul med alla prov som gjordes med m90 under min GU.

den härligt praktiska vadderade pansaroverall 90 tex.

måste vart riktigt kul att få "YALLA" i den :o