Jump to content

Vill ändra preliminär inskrivning


milkmjolk

Recommended Posts

Fick mot slutet av mönstringen ragnordna 3st befattningar som handläggaren gett mig vilket efter ett kort samtal landade på:

1. Lastbilsförare Skövde

2. Signalspaningsoperatör Karlskrona

3. Bandvagnsförare Sollefteå

Jag förstod egentligen bara vad lastbilsförare innebar och gjorde valet att ha den överst och fick min preliminära inskrivning där.

 

Dagen efter nu efter pratande hit och dit och en hel del research har jag hittat att jag verkligen vill bli bandvagnsförare istället. Han poängterade att 31 mars var befattningen satt i sten.

 

Hur kan jag göra för att försöka ändra inskrivningen? Jag tänker ändå att det borde vara möjligt med tanke på att jag kunde välja mellan dem.

 

En liten grej till, vad innebär det med plikttjänstförmåga? Fick höga värden på alltihop utom just den.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, milkmjolk said:

Fick mot slutet av mönstringen ragnordna 3st befattningar som handläggaren gett mig vilket efter ett kort samtal landade på:

1. Lastbilsförare Skövde

2. Signalspaningsoperatör Karlskrona

3. Bandvagnsförare Sollefteå

Jag förstod egentligen bara vad lastbilsförare innebar och gjorde valet att ha den överst och fick min preliminära inskrivning där.

 

Dagen efter nu efter pratande hit och dit och en hel del research har jag hittat att jag verkligen vill bli bandvagnsförare istället. Han poängterade att 31 mars var befattningen satt i sten.

 

Hur kan jag göra för att försöka ändra inskrivningen? Jag tänker ändå att det borde vara möjligt med tanke på att jag kunde välja mellan dem.

 

En liten grej till, vad innebär det med plikttjänstförmåga? Fick höga värden på alltihop utom just den.

Utav det där du radar upp skulle jag rangordna signalspaningsoperatör högst.

Men lämpligtvis så hör du av dig till rekryteringsmyndeighete/prövningsverket eller vad det nu kallas och frågar hur du ska göra, sen är det inte alls säkert att du får något utav de tre du har rangordnat, i slutändan kan det bli lite vad som helst.

Plikttjänstförmåga är en skala över hur man bedömer vilket tjänst du är lämplig för, i det här fallet så skattades du relativt lågt.
De som har hög plikttjänstförmåga kan söka mer krävande "coola" tjänster, enkelt förklarat, har man väldigt lågt på den skalan så får man inte göra militärtjänst alls. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...