Jump to content

Finja skjutfält


Recommended Posts

Eftersom jag är en nörd när det kommer till våra skjutfält runt om i landet och då speciellt skånska fält i synnerhet så behöver jag hjälp med en sak.

 

Satt och slöläste lite på Wikipedia häromsistens och snubblade över Finja skjutfält, ett fält jag ALDRIG ens hört talas om.

Detta mystiska fält har nu förföljt mig och mina tankar och min främsta fråga är:

 

Var låg Finja skjutfält? (Hässleholm, javisst, så geografiskt bevandrad är jag, men mer exakt var.)

 

Att fältet avvecklades när P2/A3 försvann från Hässleholm är också lätt begripligt, men hade fältet något speciellt användningsområde?

Nog för att Hovdala kan (kunde) fylla dom flesta behoven i pansarstrid, men varför ska man ha två fält?

 

Snälla, hjälp mig stilla mina funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Minns jag rätt så var Finja en del av garnisonens övningsområde, dvs en del av den bortre delen av regementsområdet som utgordes av lite terrängpartier.

Inte mer än att man kunde resa några tält eller öva gruppering i.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 3/13/2022 at 10:19 PM, TrängSoldat said:

Eftersom jag är en nörd när det kommer till våra skjutfält runt om i landet och då speciellt skånska fält i synnerhet så behöver jag hjälp med en sak.

 

Satt och slöläste lite på Wikipedia häromsistens och snubblade över Finja skjutfält, ett fält jag ALDRIG ens hört talas om.

Detta mystiska fält har nu förföljt mig och mina tankar och min främsta fråga är:

 

Var låg Finja skjutfält? (Hässleholm, javisst, så geografiskt bevandrad är jag, men mer exakt var.)

 

Att fältet avvecklades när P2/A3 försvann från Hässleholm är också lätt begripligt, men hade fältet något speciellt användningsområde?

Nog för att Hovdala kan (kunde) fylla dom flesta behoven i pansarstrid, men varför ska man ha två fält?

 

Snälla, hjälp mig stilla mina funderingar.

Låter som om det är samma fält som Hovdala skjut-/ övningsfält. 
Ska ha legat sydväst om Hässleholm (vilket även Hovdala gör)

det finns en kul webbplats (digitalmuseum.se) där jag hittat följande.
https://digitaltmuseum.org/search/?q=finja

Där kan man läsa om FINJA-SKJUTNINGEN - både Hovdala och Hörja omnämns. 
https://digitaltmuseum.org/search/?aq=topic%3A"Finja-skjutningen"+type%3A"photograph"

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...