LB45 Posted March 9, 2022 Report Share Posted March 9, 2022 Hej. Som topic säger. Har länge funderat på att gå med Hemvärnet men är osäker om jag skulle bli antagen. Har gjort grundutbildning som fordonsförare (-87), jag är 55 år. Tack för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted March 9, 2022 Report Share Posted March 9, 2022 (edited) Det beror väl på vad det är som orsakat att du blivit sjukpensionär. Formellt finns det nog inga hinder (tydligen fel? se inlägget nedan) i sig utan det beror på din (bedömda) individuella förmåga att delta på övningar och i skarp tjänst, skulle jag gissa. Din ålder är inget hinder, man kan vara hemvärnssoldat tills det år man fyller 70. Edited March 9, 2022 by AR123456789 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted March 9, 2022 Report Share Posted March 9, 2022 Det är tyvärr ett hinder. Har man bedömts inte vara arbetsför så kan man inte tjänstgöra i Hemvärnet. Ersättning som betalas ut via Försäkringskassan blir ett problem när du vill få ersättning. Är du tillräckligt rörlig för att kunna tjänstgöra i Hemvärnet så tycker de då att du borde kunna jobba också. Ska se om jag kan hitta beslutet/underlaget för detta men ovanstående är mitt försök att sätta ord på vad jag har fått förklarat för mig av PROD RIKSHV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted March 10, 2022 Report Share Posted March 10, 2022 OM det inte funkar med hemvärnet så kolla på vad du kan göra inom totalförsvarets civila delar. Bilkåren tex har flera civila uppdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts