Jump to content

Reservofficer

Guest

Recommended Posts

Hej alla!

Gjorde GU på Ing2. Är nu sugen på att bli reservofficer. Skulle dock helst vilja tillhöra S1 eller P7. Dessutom har jag betygen X66 vilket kanske försvårar det hela lite. Några tips på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet?

Tack på förhand!

Förut var ju kraven X77 (vet ej hur det är nu för tiden) och uppfyller man de inte så är det ju inte mycket att göra åt det...

Nu är det ju så att det är befälsbrist på många platser och har man nån specialinriktning så är det kanske inte helt kört även om man har dåliga betyg. Det man kan göra är väl att försöka bli frivilliganställd ett år och visa vad man kan. På så sätt kan man nog få gå YOP trots betygen. Ring personalchefen vid respektive förband och hör dig för.

Men är det betyget från senaste tjänstgöringen som räknas? Är nämligen intresserad av utlandstjänst också, så om jag då lyckas komma in på antingen utlandstjänstgöring eller ROP (och där lyckas få minst X77) så ska det ena ge det andra?

Det är betyget från senaste tjänstgöringen som räknas.

Utlandsmission är ett alternativ för att få ett nytt betyg, frivilliganställning är ett annat och du kan också få ett nytt om du tar vissa FBU-kurser och begär att bli betygssatt.

Vid frivilliganställning får man inga militära betyg

Ok, låter som att FBU-kurser är det lättaste sättet att höja betygen. Hur vet man vilka kursen man kan bli betygsatt på?

Någon här har nämnt det förut, kommer inte ihåg exakt men jag har för mig det var "plutons strid" och liknande som var lämpliga.

Bäst är nog att ta kontakt med någon på FBU som kan ge definitiva svar.

Så sant. Lite moment 22. Har dock hört att ibland kan undantag göras vid antagning till utlandstjänstgöring. Men summan av allt är att det rimligaste alternativet är att försöka genomföra en FBU-kurs som ger nytt betyg.

Tjena!

Jag läser för tillfället till reservofficer på ING2. X66 är inte tillräckligt för att du ska bli antagen till res.off. program. Dessutom gjorde du inte lumpen som KB vilket vanligtvis är ett krav.

Jag tror att du ska söka frivillig anställning på något av dom regementen du är intresserad av. Då visar du vad du kan och kan få dom vitsord du behöver. Lycka till!

Det går väl att göra om lumpen också

Har för mig att ett befäl berättade för mig när jag låg inne om nån kille som gjorde lumpen först som GB sen KB för att han ville bli YOF. Kanske lite omständig väg att gå, har för mig att han ledsnade och blev civil efter att han var klar som KB.