Johano Posted March 3, 2022 Report Share Posted March 3, 2022 Hejsan! Första gången jag är här inne och kikar, jag har idag tagit mina första steg för att bli Soldat. Idag har jag fått godkänt Rekryttest, som ni säkert vet så svarar man på 60-tal frågor. Det tog cirka 5 minuter sen blev jag godkänd. Jag är utbildad svetsare som jag gjorde på en gymnasieskola (Komvux), jag har godkänt i Engelska 5 men inte i matte 1. Är allting kört redan nu? Jag är nyfiken då för jag blev ju ändå godkänd för att boka prövning, nu i efterhand har jag sett att det krävs Engelska 5, Matte 1 och Svenska 1. Gör Försvarsmakten undantag? Spelar Inskrivningstestet någon roll just där? Skulle jag kunna visa mina kunskaper inom dessa ämnen som gör att jag ändå kan bli antagen? Det har alltid varit lite av en dröm för mig att gå med i det militära, men min skolgång i tonåren däremot var inget vidare. Det är inte mina kunskaper det är fel på, det handlade mycket mer om problem i hemmet och ''Skoltrött'' som gjorde att jag inte åkte dit helt enkelt, är ingen ursäkt jag försöker trycka fram här, även om det må låta så. Min sista och egentligen största fråga, ska jag avboka min tid för prövning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AmfibieSoldat 29 Posted March 4, 2022 Report Share Posted March 4, 2022 (edited) On 3/3/2022 at 5:48 PM, Johano said: Är allting kört redan nu? Det står i försvarets hemsida att man behöver ha godkänd i matte 1 men är osäker på hur viktigt det är. När jag mönstrade så var det inte alls viktigt för att vara ärligt. Jag kommer i alla fall inte ihåg om de frågade efter betygen. Jag visade mina gymnasiebetyg i slutet och det var det enda tillfälle där betygen var "delaktiga" under mönstringen. Det står i Plikt och Prövningsverkets hemsida "Ta med originalbetyg eller vidimerade kopior av dina betyg från årskurs 9 eller de betyg som du hittills fått på gymnasiet "(https://www.pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/monstring/infor-monstringen). Du skulle jo kunna ta med dig dina betyg från 9:an eller en vidimerad kopia så länge du har godkänd på allt. Du kan tänka på hur du ska svara om de frågar var dina betyg från gymnasiet är. Tror som sagt inte att betyget är en grej de kollar. Om de frågar om du fått godkänd i alla de ämne som krävs så är det upp till dig om du svarar ja eller nej. Så vit jag vet så kollar de bara upp ens register med polisen och inte betygen. On 3/3/2022 at 5:48 PM, Johano said: ska jag avboka min tid för prövning? Det är upp till dig. Som sagt så tror jag inte att de kollar dina betyg. Edited March 4, 2022 by AmfibieSoldat 29 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johano Posted March 6, 2022 Author Report Share Posted March 6, 2022 On 3/4/2022 at 9:19 PM, AmfibieSoldat 29 said: Det står i försvarets hemsida att man behöver ha godkänd i matte 1 men är osäker på hur viktigt det är. När jag mönstrade så var det inte alls viktigt för att vara ärligt. Jag kommer i alla fall inte ihåg om de frågade efter betygen. Jag visade mina gymnasiebetyg i slutet och det var det enda tillfälle där betygen var "delaktiga" under mönstringen. Det står i Plikt och Prövningsverkets hemsida "Ta med originalbetyg eller vidimerade kopior av dina betyg från årskurs 9 eller de betyg som du hittills fått på gymnasiet "(https://www.pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/monstring/infor-monstringen). Du skulle jo kunna ta med dig dina betyg från 9:an eller en vidimerad kopia så länge du har godkänd på allt. Du kan tänka på hur du ska svara om de frågar var dina betyg från gymnasiet är. Tror som sagt inte att betyget är en grej de kollar. Om de frågar om du fått godkänd i alla de ämne som krävs så är det upp till dig om du svarar ja eller nej. Så vit jag vet så kollar de bara upp ens register med polisen och inte betygen. Det är upp till dig. Som sagt så tror jag inte att de kollar dina betyg. Tack så mycket för ett bra svar! Jag har 2 månader tills prövning, så skall ta en ordentlig tankeställare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AmfibieSoldat 29 Posted March 7, 2022 Report Share Posted March 7, 2022 22 hours ago, Johano said: Tack så mycket för ett bra svar! Jag har 2 månader tills prövning, så skall ta en ordentlig tankeställare. Glad att jag kunde hjälpa. Väljer du just nu att inte mönstra så skulle jag rekommendera att du gör det så snart du är redo då lumpen är något man verkligen vill uppleva. Minna vänner som gjort lumpen säger att det är extremt roligt och att man lär sig väldigt mycket. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johano Posted March 7, 2022 Author Report Share Posted March 7, 2022 14 minutes ago, AmfibieSoldat 29 said: Glad att jag kunde hjälpa. Väljer du just nu att inte mönstra så skulle jag rekommendera att du gör det så snart du är redo då lumpen är något man verkligen vill uppleva. Minna vänner som gjort lumpen säger att det är extremt roligt och att man lär sig väldigt mycket. Lycka till! Jag vill verkligen mönstra och göra lumpen. Jag är rätt säker på att jag kommer mönstra, sen om jag blir nekad pga betyg så får jag tänka om. Eventuellt plugga upp det jag saknar och göra det vid ett senare tillfälle. Jag kommer göra mitt yttersta på alla de testarna man får göra, gör jag tillräckligt bra ifrån mig kanske det räcker. Tror det som spelar mest roll, dedikation, pannben och vilja. Tack så mycket! Detta ska nog lösa sig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts