Jump to content

Svenskt UCAV?


darkjak

Recommended Posts

Jag följer, precis som säkert många andra här, kriget i Ukraina.

Och till min förvåning ser jag vad som faktiskt verkar vara videoklipp från ett drönaranfall mot ryska trupper. Och när jag kollar på nätet så ser jag att Ukraina faktiskt har UCAV av Turkisk modell.

 

Men jag kan inte hitta någon information om att Sverige, som ändå är ett rikare land som satsat mer på högteknologi har något sådant. Varför? Det verkar vara ett oerhört kostnadseffektivt komplement till jaktplan. Är något sådant under anskaffning? Håller vi på att utveckla ett eget?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, darkjak said:

Jag följer, precis som säkert många andra här, kriget i Ukraina.

Och till min förvåning ser jag vad som faktiskt verkar vara videoklipp från ett drönaranfall mot ryska trupper. Och när jag kollar på nätet så ser jag att Ukraina faktiskt har UCAV av Turkisk modell.

 

Men jag kan inte hitta någon information om att Sverige, som ändå är ett rikare land som satsat mer på högteknologi har något sådant. Varför? Det verkar vara ett oerhört kostnadseffektivt komplement till jaktplan. Är något sådant under anskaffning? Håller vi på att utveckla ett eget?

Pengar, i sverige har vi senaste tiden nätt och jämt haft pengar till "det mest grundläggande".

Saab är med i ett utvecklingsprojekt som heter NEURON, en stealthdrönare.
Men den är i ytterligare en klass över de Bayraktardrönare som är ganska vanliga i Ukraina och i kriget i Nagorno-karabach.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Chassi said:

Pengar, i sverige har vi senaste tiden nätt och jämt haft pengar till "det mest grundläggande".

Saab är med i ett utvecklingsprojekt som heter NEURON, en stealthdrönare.
Men den är i ytterligare en klass över de Bayraktardrönare som är ganska vanliga i Ukraina och i kriget i Nagorno-karabach.

Är inte Neuron nerlagt? Vill minnas att man för några år sedan gick ut med att det bara var en teknologidemonstrator för att bygga EU's förmåga inom ny teknik. Att det "aldrig var avsett att tas i bruk".

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, darkjak said:

Är inte Neuron nerlagt? Vill minnas att man för några år sedan gick ut med att det bara var en teknologidemonstrator för att bygga EU's förmåga inom ny teknik. Att det "aldrig var avsett att tas i bruk".

Ja så kan det ju har varit, därför det varit så tyst om den sista tiden.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chassi said:

Ja så kan det ju har varit, därför det varit så tyst om den sista tiden.

 

Enligt mina gamla Ny-teknik tidningar om "nEUROn" så var den bara avsedd att bli en demonstrator och inget mer.

 

Tanken var att skapa en demonstrator ihop med flera länder och att kostnaden samt utvecklade patent och kunskap skulle delas lika av medlemsländerna.

 

Sverige och Frankrike var de drivande länderna i projektet och Italien, Spanien, Schweiz och Grekland passiva deltagarländer.

 

SAAB hade ju före Neuron en egen utvecklad UAV som hette Filur som låg som grund för Neuron. 

 

Så Sverige låg långt framme men tyvärr ville våra politiker inte satsa pengar på UAV som de gjorde med JAS och ubåtar och nu har andra länder tagit över som exempelvis Turkiet.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Överskatta inte effektiviteten av beväpnade drönare (underskatta den inte heller) Rysslands taktiska luftvärnsbeteende är under all kritik. Exempelvis Tor robotvagnar utan radarn igång när de står still. 

Min slutsats hittills är att beväpnade drönare är ett system vi troligen borde ha men framförallt behöver vi se hur vi kan möta hotet av dessa typer av system.

Brigaderna behöver ett avsevärt bättre luftvärn.

Exempelvis förbättrade rb98 system, typ IRIS-T SLM (SL eller vad de nu döper den som är anpassad för att skjutas från marken med startmotor och lite sånt så den får räckvidd på kanske 30km), men där varje vagn har en egen giraffe 1x radar. Konceptuellt liknande det ryska Tor systemet men med bättre räckvidd.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Peo said:

Överskatta inte effektiviteten av beväpnade drönare (underskatta den inte heller) Rysslands taktiska luftvärnsbeteende är under all kritik. Exempelvis Tor robotvagnar utan radarn igång när de står still. 

Min slutsats hittills är att beväpnade drönare är ett system vi troligen borde ha men framförallt behöver vi se hur vi kan möta hotet av dessa typer av system.

Brigaderna behöver ett avsevärt bättre luftvärn.

Exempelvis förbättrade rb98 system, typ IRIS-T SLM (SL eller vad de nu döper den som är anpassad för att skjutas från marken med startmotor och lite sånt så den får räckvidd på kanske 30km), men där varje vagn har en egen giraffe 1x radar. Konceptuellt liknande det ryska Tor systemet men med bättre räckvidd.

 

 

Håller med, vi har ju synnerligen goda topografiska fördelar i större delen av landet för att kunna göra det svårt för motståndardrönare, bara vi tänker på det.

Sen utifrån många bilder på ryska förband och fordon under ukrainakriget så tycker jag de står väldigt öppet, omaskerat eller i transportläge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ArtSS har varit och slängt ett getöga på patrullrobotar (loitering munitions) iaf: https://fb.watch/cnLShsgBgV/

 

Förhoppningsvis inför vi beväpnade drönare och patrullrobotar på bredd. Tror inte man i ett framtida krig kan räkna med så mycket CAS från JAS.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...