Jump to content

A201 HMS Orion


grunkan

Recommended Posts

Njaa, riktigt så hemligt är det inte. Fartyget används för signalspaning i Östersjön och tillhör flottan med disponeras av FRA.

 

Här finns en bild:

http://www.fra.se/orion.htm

 

Edit: Jag blev tydligen slagen med två minuter... :baskerPa:

 

Edit 2: Jag kom på att jag snackat med en som gjorde lumpen på fartyget. Det finns alltså värnpliktiga ombord. (På honom lät det som om han gjorde vanliga värnpliktig-i-flottan-saker och inget som hade med signalspaningen att göra.)

 

Edit 3: Efter lite mer sökande på Google hittade jag dessa:

Ett stycke högupplöst bild (hon är då inte snygg)

En hemsida hopknapad av 99 års besättning.

Edited by mdn
Link to comment
Share on other sites

Detta är ett objekt som det inte skall finnas info om.

Varför då??

 

A 201 Orion togs i tjänst 1984 och är byggd på Karlsrona varvet.

Hon är 61,2 meter lång, 11,7 meter bred, och har ett djupgående på 3,8 meter.

Deplacement på ca 1200 ton, och en fart på15 knop. Saknar beväpning och har en besättning på 35 man.

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett objekt som det inte skall finnas info om.

Eftersom televapen har bandvagn får det inte komma ut någon info om bandvagn 206 alltså?

Man får skilja på öppen och hemlig information. Dimensioner på fartyget är knappast hemligt, däremot vilken kapacitet det har när det gäller att lösa sin uppgift. Men det gäller även kustkorvetter, ubåtar, flygplan, stridsfordon, robotar mm.

 

Stod även info om fartyget i FV-nytt då hon togs i tjänst. Samma sak med våra signalspaningsflygplan, för närvarande S102B Korpen (Hugin & Munin).

Link to comment
Share on other sites

Ska man hårdra det här med vad man inte får säga så kan ni kolla in infon om ra180 här på soldf....

 

Det är ju info som är "tillåten" men som man lätt skulle kunna tänka sig inte var det.

 

 

(ville bara visa på ett exempel)

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Samma sak med våra signalspaningsflygplan, för närvarande S102B Korpen (Hugin & Munin).

Fan vilken pärla FM fick in med det namnet (var det efter namn-tävling månne... som med Gripen?). Hugin och Munin hade ju i historierna exakt samma funktion som signalspanarna... det vill säga de flög ut i världen... lyssnade... och berättade för Oden vad som hände. :)

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Fan vilken pärla FM fick in med det namnet (var det efter namn-tävling månne... som med Gripen?). Hugin och Munin hade ju i historierna exakt samma funktion som signalspanarna... det vill säga de flög ut i världen... lyssnade... och berättade för Oden vad som hände. :)

 

/J

Har för mig att det var en tävling, samtidigt som S100B skulle få ett namn. I det fallet blev det ju Argus eftersom den ser allt. Står i någon gammal FV-nytt men jag orkar inte gå och leta rätt på den.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kommer ihåg så rammades hon av ett sovjetiskt örlogsfartyg???

 

gpd kan säkert mer om denna tillställning :ph34r:

Det skall enligt uppgift stämma. Jag har även hört talas om situationer när vi höll på att förlora en robotbåt som inte hade manöverförmåga och höll på att driva in på sovjetiskt vatten. Ah, det ljuva 80-talet ...

Link to comment
Share on other sites

Lite kommer jag i håg HC1. Jag har för mig att det var en Krivak och att det var i samband med att Orion var närgången mot en sovjetisk marinövning. Ryssarna gillade inte det och skulle störa henne, varvid de blev väl entusiastiska och bucklade till henne. Ska kolla om jag hittar något i nån gammal marinnytt.

Edited by gpd
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vad jag har förstått av de Vpler jag pratat med är Orion uppdelat i tre däck, de två undre är som vilken båt som helst dvs maskinrum, mäss, hytter, byssa, osv

 

Det tredje däcket består av signalspaning och det enda de vpl får se är en röddörr det står FRA på.

 

Bygga om trossö till en ny Orion, Mycket intressant tanke, klart bättre än att skicka trossö till skrot och bygga ett helt nytt fartyg.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått av de Vpler jag pratat med är Orion uppdelat i tre däck, de två undre är som vilken båt som helst dvs maskinrum, mäss, hytter, byssa, osv

 

Det tredje däcket består av signalspaning och det enda de vpl får se är en röddörr det står FRA på.

 

Bygga om trossö till en ny Orion, Mycket intressant tanke, klart bättre än att skicka trossö till skrot och bygga ett helt nytt fartyg.

Pratade för många år sedan med en officer ombord. Enl honom visste besättningen inte hur många FRA hade ombord utan FRA lämnade endast en färdplan som skulle följas. Så röddörren låter mycket troligt.

Link to comment
Share on other sites

Pratade för många år sedan med en officer ombord. Enl honom visste besättningen inte hur många FRA hade ombord utan FRA lämnade endast en färdplan som skulle följas.

 

Med normal rutin verkar det underligt, även om fartygets uppgifter inte är normala..

Jag undrar vad kajvakten sysslar med, Han/hon ska ju hålla koll på vem som embarkerar och debarkerar. Om fartyget skadas eller en brand utbryter, Hur många ska då letas upp av skyddstjänsten ombord? Hur många ska anmälas saknade till räddningsstyrkorna om fartyget sjunker? En trivial fråga är hur många måltider ska tillagas i byssan per dygn?

Link to comment
Share on other sites

Det tredje däcket består av signalspaning och det enda de vpl får se är en röddörr det står FRA på.

Hade inte FRA vpl som fick se den andra sidan av dörren?

 

Spekulation: Vore det inte rimligt att fartygschefen någonstans i något skåp har en ritning över hur fartyget såg ut innan utrustningen skruvades dit (dvs en generell planskiss)? Tänker på att man i Caravelle enligt uppgift från tekniker ibland tog ut signalspaningsutrustningen och satte in vanliga stolar för att använda samma flygplan för passagerartransporter.

Link to comment
Share on other sites

Tänker på att man i Caravelle enligt uppgift från tekniker ibland tog ut signalspaningsutrustningen och satte in vanliga stolar för att använda samma flygplan för passagerartransporter.

 

Om jag minns rätt så var det så att man hade en Caravelle som var 100% sigint, sen hade man en andra (som jag varit inne i) som hade stolsrader på ena sidan av mittgången, och sigint-utrustning på andra sidan (klädsamt nog dolt av gardiner när jag hälsade på i kärran).

Jag kan ju minnas fel eller så kan det vara en "på pappret kapacitet" kontra en "praktiskt bruk" sak.

Många antenner fanns det iallfall på undersidan, som man kunde slå huvudet i, vid klargöring.

Hursomhelst, mina uppgifter är säkert 15 år gamla, och kommer självfallet också från en tekniker på Caravellen :happy:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Trossö blir någon ny Orion, men man vet aldrig. Senaste uppgiften är att hon(Trossö) skall avvecklas under 2008.

 

Borde vara så att man skaffar en ny Orion om man fortfarande anser att man behöver ett fartyg av den sorten. Det är ett av marinens hårdast utnyttjade fartyg efter vad jag har förstått (vad avser drifttidsutag), fast jag kan ha fel på den punkten. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I måndagens webversion av Blekinge Läns tidning kunde man förresten läsa att Orion skulle utgå snart eftersom fartyget var i dåligt skick (pga bristande underhåll och/eller många gångtimmar?). Man skulle kanske bygga om HMS Trossö för att ersätta Orion.
Dåligt och dåligt - men visst märks det att hon (utan omfattande modernisering) sett sina bästa dagar vilket i värsta fall kan drabba verksamheten. Visst har man talat om Trossö som ersättare en tid nu, vet dock inte hur utredningen av det alternativet har gått sen jag mönstrade av.

 

Underhåller gör man de gånger hon ligger still, mellan företagen gör varvet mindre arbeten och när verksamheten tillåter längre vistelse till kaj görs mer omfattande saker, dessutom utför förstås besättningen regelbundet underhåll på de system som tillåter det under drift. Kvarstår gör faktumet att hon är till åren kommen och det underhåll som skulle behövas för att modernisera henne tillräckligt förmodligen skulle bli både dyrt och tidskrävande.

 

Vad jag har förstått av de Vpler jag pratat med är Orion uppdelat i tre däck, de två undre är som vilken båt som helst dvs maskinrum, mäss, hytter, byssa, osv

 

Det tredje däcket består av signalspaning och det enda de vpl får se är en röddörr det står FRA på.

 

Bygga om trossö till en ny Orion, Mycket intressant tanke, klart bättre än att skicka trossö till skrot och bygga ett helt nytt fartyg.

Fyra däck faktiskt, bryggdäck med brygga (duh) och befälshytter, arbetsdäck med befälsmäss, gunrum och FRA-utrymmen, huvuddäck med byssa, vpl-hytter, vpl-mäss och trossdäck med bastu, kylförråd och maskinrum. Sen finns förstås ett gäng utrymmen utöver det (tv-rum, gym/lastrum * 2 och exp t ex). Dörren är för övrigt inte röd... ;)

 

Huruvida det vore bättre med ett nytt ftg snarare än en modifiering av ett befintligt så lockar det förstås med en ny konstruktion men hur tungt väger det mot att skrota förmågan helt och hållet eller "sänka ambitionsnivån" med någon form av containerlösning med dagens situation, egentligen? :(

 

Pratade för många år sedan med en officer ombord. Enl honom visste besättningen inte hur många FRA hade ombord utan FRA lämnade endast en färdplan som skulle följas. Så röddörren låter mycket troligt.
Hur bra kontakten/öppenheten har fungerat mellan flottans resp. FRA:s besättningar har varierat en del med tiden, på den gamla onda tiden var det enligt uppgift mer eller mindre vattentäta skott (bildligt talat) mellan flottans och FRA:s delar. Den dagliga verksamheten gör dock detta omständigt, båten är trots allt bara 60m lång...

 

Med normal rutin verkar det underligt, även om fartygets uppgifter inte är normala..

Jag undrar vad kajvakten sysslar med, Han/hon ska ju hålla koll på vem som embarkerar och debarkerar. Om fartyget skadas eller en brand utbryter, Hur många ska då letas upp av skyddstjänsten ombord? Hur många ska anmälas saknade till räddningsstyrkorna om fartyget sjunker? En trivial fråga är hur många måltider ska tillagas i byssan per dygn?

Se svaret ovan, vad gäller måltiderna finns det en meny och en måltidslista i båda mässarna som gäller för alla ombord som inte planerat att leva på vatten under företaget. Utöver det har fartygsledningen och FRA ett visst samarbete. Dessutom vet varje sann sjöman att kockarna ska man hålla sig väl med, detta gäller i allra högsta grad de med lite erfarenhet. :rockon:

 

Hade inte FRA vpl som fick se den andra sidan av dörren?

 

Spekulation: Vore det inte rimligt att fartygschefen någonstans i något skåp har en ritning över hur fartyget såg ut innan utrustningen skruvades dit (dvs en generell planskiss)?

Nej, såvitt jag vet har FRA har alltid haft sitt eget folk under företagen, de flesta som tjäntgör ombord gör det länge, det är ju en lite speciell arbetsplats. Det finns ett visst tillträde till FRA:s områden för högre befäl vid särskilda tillfällen när tjänsten så kräver men jag kan inte tänka mig att det varit en möjlighet för vpl.

 

Vad gäller fartygsskisser så borde det inte vara några problem att få tag på då konstruktionen i grunden är ett norskt fiske-/forskningsfartyg som FM köpte, modifierade och sen byggde efter sina något speciella behov, har ett gäng skisser från vpl liggandes i någon flyttkartong. De inkluderar förstås inte FRA:s utrymmen (majoriteten av arbetsdäck - dvs där man embarkerar - exklusive befälsmäss och gunrum samt radomen och ett gäng småutrymmen) men de generella ritningarna kan jag inte tänka mig är hemliga, till vilken nytta skulle de vara det då konstruktionen ändå är känd? Då FC är ansvarig för ftg framförande och säkerhet är det nog rimligt att anta att han sitter på den info han behöver.

 

Tror inte Trossö blir någon ny Orion, men man vet aldrig. Senaste uppgiften är att hon(Trossö) skall avvecklas under 2008.

 

Borde vara så att man skaffar en ny Orion om man fortfarande anser att man behöver ett fartyg av den sorten. Det är ett av marinens hårdast utnyttjade fartyg efter vad jag har förstått (vad avser drifttidsutag), fast jag kan ha fel på den punkten. :rockon:

Det finns ett gäng förslag på hur man ska behålla kapaciteten men visst är (var nyligen åtminstone) Trossö ett seriöst alternativ.

 

Vad gäller nyanskaffningar så är det inte det lättaste i dagens FM, det har ju talats om att "ersätta" Orion med någon form av "containerbaserad lösning" (se t ex här) dvs att inte ha något speciellt signalspaningsfartyg öht. Om det kan man tycka vad man vill men det beror ju helt på hur man prioriterar verksamheten och vad man är beredd att betala för det. Vad gäller sjötiden har jag skrivit lite om det här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I dagens Sydsvenskan står det att Orion under 80-talet var utrustat med amerikansk utrustning och delvis bemannades av amerikansk personal. Dagens sommarpratare berättar mer.

Tja, amerikansk- tillverkade apparater har hon fortfarande - och det är hon inte ensam om! T.ex. är signalspaningssystemen på samtliga korvetter konstruerade av ett amerikanskt företag (EDO Reconnaissance & Surveillance Systems! Länk ). Likaså var PQ:n på både robotbåtarna och patrullbåtarna tillverkade av amerikanska företag (och väldans hemliga :banana när det begav sig ...).

Därimot hur det var med amerikansk bemanning låter jag vara osagt, men - varför inte! :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

I dagens Sydsvenskan står det att Orion under 80-talet var utrustat med amerikansk utrustning och delvis bemannades av amerikansk personal. Dagens sommarpratare berättar mer.
Hittade inte artikeln i Sydsvenskan, länk?

 

Direktlänk till SR:s sida om händelsen

 

Efterspel? (SVD)

 

Ska bli intressant hur hans uttalanden möts (se t ex SVD-länken ovan) och om det som författaren i fråga hoppas på leder till fler uttalanden från andra som var med när det begav sig s a s.

Link to comment
Share on other sites

Efterspel? (SVD)

 

Ska bli intressant hur hans uttalanden möts (se t ex SVD-länken ovan) och om det som författaren i fråga hoppas på leder till fler uttalanden från andra som var med när det begav sig s a s.

 

 

- Om människorna på FRA vill dra mig inför domstol måste de bevisa att det jag säger är sant och det tror jag inte att de vågar. Jag har aldrig tvekat att berätta det här. Nu hoppas jag att

andra träder fram och fyller på med pusselbitar, säger han.

,O:blink::blink:

 

 

Vad är det som driver folk?

Link to comment
Share on other sites

Och här är Engströms sommarpratande som startade alltihopa: Sommar.

 

Hmm är det en Gotlands ubåt man skymtar på deras hemsida ?

Nu är vi ganska mycket OT. Med tanke på tornformen, IPS:ens placering och det faktum att Gotlandsubåtarna till skillnad från Södermanlandubåtarna inte är utrustade med en sis-anläggning från EDO/Condor skulle jag gissa på att det är en Söd-ubåt.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som driver folk?
Bra fråga, vid vissa tillfällen finns det ju andra saker att beakta utöver vad som råkar drabba den enskilde i form av fängelsetid/böter. Det första man överväger borde väl ändå vara vilken skada man kan tänkas åsamka Sverige som stat? Hur man ser på just det här uttalandet från myndighetshåll lär väl förhoppningsvis visa sig snart.

 

För övrigt är det skönt att det som rör vad vår neutralitet innebar i praktiken inte blåsts upp så mycket (än?), saknas bara att FM får lite mer negativ pr i form av löpsedlar och annat otyg om icke-nyheter som borde vara allmänbildning vid det här laget.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to A201 HMS Orion

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...