Tony65 Posted December 27, 2021 Report Share Posted December 27, 2021 Hej, Är det någon som vet något mer om de nya skyddsglasögonen? Vad heter modellerna på den civila marknaden? 3M Peltor? https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/09/snart-kommer-nya-skyddsglasogon/ En annan fråga, är det någon som fixat glasögoninsatser privat? Dvs köpt dom ute på marknaden och fixat glas själv via sin optiker? https://www.coldskills.com/shop/product/3m-peltor-eva-prescription-insert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted December 30, 2021 Report Share Posted December 30, 2021 (edited) Ja, jag har fixat glasögoninsats privat. Ålderssynnedsättning... Köpte och lämnade 'Coldskillsinsatsen' till lokal optiker. Beställde glas med 'läsglasögonsfält nertill. Blev bra. Kan nu både skjuta och läsa med skyddsglasögona på. Edited December 30, 2021 by Elkhound Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted December 30, 2021 Author Report Share Posted December 30, 2021 3 hours ago, Elkhound said: Ja, jag har fixat glasögoninsats privat. Ålderssynnedsättning... Köpte och lämnade 'Coldskillsinsatsen' till lokal optiker. Beställde glas med 'läsglasögonsfält nertill. Blev bra. Kan nu både skjuta och läsa med skyddsglasögona på. Grymt! Jag funderar på det. Även om det är nya skyddsglasögon ”på gång” så vet man ju inte hur lång tid det tar innan de når oss i Hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted January 4, 2022 Report Share Posted January 4, 2022 On 12/27/2021 at 1:23 PM, Tony65 said: Hej, Är det någon som vet något mer om de nya skyddsglasögonen? Vad heter modellerna på den civila marknaden? 3M Peltor? https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/09/snart-kommer-nya-skyddsglasogon/ En annan fråga, är det någon som fixat glasögoninsatser privat? Dvs köpt dom ute på marknaden och fixat glas själv via sin optiker? https://www.coldskills.com/shop/product/3m-peltor-eva-prescription-insert Det nya skyddsglasögonen tillverkas av amerikanska Revision. Kommer 3 olika modeller totalt. Den som ersätter Skyddsglasögon 07 och som heter Skyddsglasögon 10 är en variant på Revisions Sawfly. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted January 5, 2022 Author Report Share Posted January 5, 2022 (edited) 20 hours ago, Queen-of-Battle said: Det nya skyddsglasögonen tillverkas av amerikanska Revision. Kommer 3 olika modeller totalt. Den som ersätter Skyddsglasögon 07 och som heter Skyddsglasögon 10 är en variant på Revisions Sawfly. Tack! Har du någon info om när dom rullas ut? https://www.revisionmilitary.com/en/rx-carrier Edited January 5, 2022 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 14, 2022 Report Share Posted March 14, 2022 Har ett par privata Revision Sawfly, brittiskt överskott men hela utan sprickor, inköpta för sportskytte, jakt mm. Skaffade även insats med slipade glas. Slipning i den avvikande dimensionen/insatsen gick på 3tusen i runda slängar. Väldigt sköna även om det är lite ovant när linserna som skall korrigera ens synfel kommer så nära ögat. Sett att SawFly i sin militära variant skall kunna palla en svärm hagel på nån meters håll och de känns lite som en ansiktssköld. Killgissningsvis bör de skydda ögonen från en del mindre, "långsamt" splitter i alla fall. Har använt en del under övningar men funderar på att skippa det i framtiden. Tyvärr är det här en sån där grej där FM/HV inte bara tappat bollen utan även förnekar dess existens. Vi Glasögonormar inom HV har antingen civila glas utan skyddsegenskaper, fixar privata lösningar för att ens kunna verka (som undertecknad) eller går utan synkorrigering. En fanjunkare KwastSkafvt av modell "alla-blir-glada-och-positivt-motiverade-om-man-sätter-en-spade-i-deras-ryggslut" gav med stämbanden uppskruvade till 139% och illa dolt förakt för egna lösningar uttryck för detsamma nyligen. Mycket motiverande att lägga egna Swärjepesetas på att kunna verka som skytteslusk bara för att myndigheten pekar på pengabrist om de ens låtsas om det. Ursäkta OT-gnäll, men antar ni stött på liknande situation? Kanske kan man tyst protestera/påpeka bristen och driva igenom något genom att vägra skjutövningar då man inte kan identifiera mål tillfredsställande bra? Eller blir man bara utgallrad till koket då tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted March 14, 2022 Report Share Posted March 14, 2022 Jag rundar problemet genom att använda linser. Brukar dock ta med glasögonen till övningarna också, även om jag nästan aldrig använt dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 15, 2022 Report Share Posted March 15, 2022 20 hours ago, AR123456789 said: Jag rundar problemet genom att använda linser. Brukar dock ta med glasögonen till övningarna också, även om jag nästan aldrig använt dem. Försökte skaffa linser nån gång men det blev aldrig av då brytningsfelet var för stort enligt optikern. Numera funderar jag på laser då FM typ godkänt olika laseroperationer för typ allt, till och med att bli multicamklädd skogsninja verkar det som. Intressanta tider. Ursäkta bitterheten i tidigare inlägg (: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted March 16, 2022 Author Report Share Posted March 16, 2022 (edited) On 3/14/2022 at 11:57 PM, AR123456789 said: Jag rundar problemet genom att använda linser. Brukar dock ta med glasögonen till övningarna också, även om jag nästan aldrig använt dem. Japp, jag använder också engångslinser vid endags-övningar samt när vi är i förläggning med rinnande varmt vatten, typ barack. Glasögon är ju dock ett måste som backup och vid tältförläggning etc. Har nu köpt egna insatser med M-nummer då det var brist via FM. Edited March 16, 2022 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 16, 2022 Report Share Posted March 16, 2022 10 hours ago, Tony65 said: Japp, jag använder också engångslinser vid endags-övningar samt när vi är i förläggning med rinnande varmt vatten, typ barack. Glasögon är ju dock ett måste som backup och vid tältförläggning etc. Har nu köpt egna insatser med M-nummer då det var brist via FM. Tycker personligen det är skevt att man ska bekosta själv och kanske få ersättning om skiten pajjar under övning. Men men, mina 50 öre av åsikter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts