Jump to content

FM Malibloggen: Att göra skillnad – borta eller hemma


Recommended Posts

Att genomföra en internationell insats, i Mali och inom FN, är att sätta andra framför sig själv. Ni som genomfört denna insats, Mali 14,  har offrat tid ifrån era anhöriga och utsatt er för en risk i syfte att hjälpa människor i nöd, det är bland det finaste en människa kan göra.

Att genomföra en insats i ett land där det främsta uppdraget, beslutat av världssamfundet och riksdagen, att skydda civilbefolkningen är utmanande och spännande. Varje dag under vår insats har känts betydelsefull och viktig och jag är stolt över att vara svensk soldat och att få delta i det viktiga arbetet och dela umbärandena med kamrater och kollegor från olika nationer och organisationer.

 

Till er anhöriga som läser detta – tack.

Tack för att ni har lånat ut och ställt upp för era anhöriga, låtit dem deltaga i denna insats för fred och frihet där ni fått ta ett ökat ansvar hemma. Ni har också genomfört en insats, hemma. Jag har stor respekt för den oro och saknad ni upplevt, utan erat stöd hade inte detta varit möjligt.

Jag uppmanar er, personal ur Mali 14 och era anhöriga, att lyssna på varandra, dela era erfarenheter från denna insats oaktat vart i världen ni genomförde den. Det är inte alltid helt lätt att komma hem, men att dela erfarenheter kan underlätta att åter hitta rytmen i den vardag vi delade innan insatsen.http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/12/dsc04939.jpg

När vi nu lämna Mali återstår fortfarande många utmaningar för landet men även för MINUSMA. Den politiska instabiliteten, nöden och behoven bland befolkningen kan verka oöverstigliga och en viss uppgivenhet kan infinna sig inför den egna insatsen betydelse. Men låt mig vara tydlig, Ni har gjort skillnad. Skillnad för de människor Ni mött, ibland bara genom er närvaro. Ni har skapat förutsättningar för familjer att flytta tillbaka till sina bostäder längs floden Nigers strand efter att de blivit bortjagade av terrorister. Ni har säkrat marknadsdagar i avlägsna byar vilket gjort att lokalbefolkningen kunnat införskaffa de förnödenheter de behöver för att överleva. Ni har patrullerat byar och vägar så att befolkningen kan röra sig fritt till jobb, skola och vårdinrättningar, något som är avgörande för ett fungerande samhälle.

I och med våra samarbeten med andra nationer och organisationer har ni visat att Sverige är en partner att lita på, något som påverkar synen på Sverige långt bortom Malis gränser. Er framåtanda och professionalism har spridit sig inom den militära och civila delen av FN vilket gör att erat arbete gjort avtryck och bärs vidare, inte bara av Mali 15, utan även av andra nationer och organisationer.

Ni har gjort ett mycket bra jobb, jag är oerhört stolt över att ha fått vara en del av Mali 14 – Något som Ni alla skall vara.

 

Tack för er insats – borta som hemma!

Överstelöjtnant Dennis Löfvenborg
Kontingentschef Mali14, FN-soldat, anhörig

 

 

“Some people live an entire lifetime and wonder if they have ever made a difference in the world. A veteran doesn’t have that problem” – Ronald Reagan

 

Läsa hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...