Stoffelän Posted November 25, 2021 Report Share Posted November 25, 2021 Hej! Jag har nyligen gjort frivillig mönstring då jag tackade nej första gången när det kom i brevlådan. Trist nog gick det inte som jag önskat. Alla testerna gick hyfsat bra med 8 på i-prov 9 på styrka trött 6 på cyckeln och A vid tjänstbarhet. Det som gick mindre bra var mitt samtal med psykologen. Jag respekterar till fullo hennes bedömning och menar kanske inte att den är på något sätt fel i dagsläget speciellt när man tänker på hur mitt samtal faktiskt gick. Jag var rätt nervös så pratade väldigt mycket om allt och ingenting. Jag har liksom gjort dumt skit i min tid men det är inget som jag är stolt över eller inte har lärt mig min läxa av. Iallafall fick jag en 4 i plikttjänstförmåga. Lite trist men aja jag kom iallafall med. Dock endast på utbildningar riktade mot hemvärn (6 mån). När jag var på Pliktverket sa handledaren till mig att jag har möjligheten att tacka nej eftersom jag sökt frivilligt. Det jag trodde då var att om jag tackade nej så var det rökt för mig med försvarsmakten. Nu när jag läst på lite inser jag att man kan ta och mönstra igen om 18 mån. Hade gärna gjort detta och se ifall jag hunnit mogna till under dessa 18 mån. Ska jag göra grundutbildning så hade jag gärna gjort det vid en befattning som jag faktiskt vill göra och tycker är intressant. Frågan är då ifall det finns något jag kan göra? Hur ska jag isåfall gå till väga? Någon som har råd? Utbildningsstarten är inte förens Januari 2023 så de e ju ett tag tills dess Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lubbe02 Posted January 29, 2022 Report Share Posted January 29, 2022 Jag mönstrade också frivilligt för drygt ett år sedan och ligger just nu inne som Pionjärsoldat. Från och med att du tackar ja till platsen/befattningen hos inskrivningshandläggaren kan du INTE ångra dig, det var han väldigt tydlig med när jag sökte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AmfibieSoldat 29 Posted March 5, 2022 Report Share Posted March 5, 2022 Ganska sent men du kan ansöka om mönstring igen om 18 månader och försöka prata mindre med psykologen. Svara kortfattat. Om psykologen säger "Hur mår du?" så svarar man inte med "bra men det skulle vara bättre om det inte vore tack vare......" Mitt utbildning börjar också 2023 och det är tråkigt som fan men man kan se det på det ljusa sida och kanske fixa något jobb och träna hårdare än för. Jag har hört att om man gör bra ifrån sig så kan man kanske skaffa några bra ord från ens befäl som man kan använda när man försöker byta befattning. Har hört att det går att byta från hemvärnet till armen, flygvapnet osv men är osäker på hur processen är. Lycka till i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts