Jump to content

FM Malibloggen: Parlez-vous français? –Talar ni franska?

RSS-Bot

Recommended Posts

Mannen på motorcykel som vi precis har stoppat skakar bestämt på huvudet och svarar på ett av de många lokalspråken, men när jag fortsätter prata så följer han ändå med lätthet mina direktiv. Jag vet att han förstår mig och antagligen talar franska väl men jag såg också hur han nervöst kollade runt när vi stoppade honom.

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/11/dsc05073.jpg

I insatsområdet där vi verkar innebär det ofta en stor risk för civilbefolkningen att samverka med oss. De terroristorganisationer som är aktiva i området har informatörer i varje by och de samlar aktivt in information om vilka som pratar med internationella styrkor. Civilbefolkningen blir därefter systematiskt attackerade och faller offer för repressalier. Varje samtal måste hela tiden analyseras: sätter jag personen i fara, vilka ser, vilka hör, vilka ämnen diskuterar vi?

I Mali finns det en myriad av olika kulturer, språk och etniciteter som sträcker sig bortom landets territoriala gränser. Som en tidigare koloni var franskan redan etablerad som det administrativa språket och när landet väl blev självständigt valdes franska som det officiella språket, bland annat då det inte premierade en etnicitet över en annan.

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/11/dsc05755-red.jpg

Språket har därför blivit något av stor strategisk betydelse. Franskan representerar både befolkningens möjlighet till att få information från staten och omvärlden, samt möjligheten till att kunna ge information av vikt till internationella förband. Något som terroristorganisationer också har identifierat vilket är en av anledningarna till att de sedan början av krisen 2012 har jobbat aktivt för att stänga skolor och hota statsrepresentanter och lärare från att återvända till de utsatta områdena. Med tanke på att nästan hälften av invånarna är under 16 år innebär det här inte bara en risk för den nuvarande generationen utan snart även för landets befolkning i stort.

Men trots språk-barriären och de omedelbara risker som folk lever med tar de ändå kontakt, och vi slås ofta av den levnadsglädje och vilja som människor fortfarande påvisar trots den konflikt som nu varat i drygt nio år. Det är svårt att inte bli berörd när mannen som bara några veckor tidigare förlorat sin son i en massaker utförd av terrorister men trots detta finner mod att ta kontakt med oss och ändå kan öppna upp sig och skämta om hur röda och svettiga soldaterna är.

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/11/dsc05567-red.jpg

Civilbefolkningen är inte bara i behov av säkerhet och skydd men det är först efter att säkerhetsläget förbättrats som hjälporganisationer och humanitär hjälp kan börja bygga upp samhället på nytt. Under den tid som kontingenten varit på plats så har samarbeten påbörjats med FNs polisiära bidrag (UNPOL), likväl som civila delar ur både FN och andra samarbetsnationer. Genom detta har vi kunnat inhämta nödvändig information för att de civila delarna ska kunna prioritera sina insatser. Det finns fortfarande mycket kvar att göra men jag har hopp om att FN ska kunna göra det som så få andra organisationer kan – genomföra verksamhet tillsammans med militära och civila delar, sida vid sida, i syfte att fullt ut nå ut till civilbefolkningen.

• Militärtolk Mali14

Läsa hela inlägget här >>