Jump to content

FM Malibloggen: Nya ansikten vid NSE i Bamako


Recommended Posts

Under lördagen genomfördes en ceremoni vid Camp Bifrost för att formellt lämna över ansvaret från NSE Mali 14 till NSE Mali 15. 

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/11/img-2722-1.jpg

Förbanden ställde upp på flaggplanen och genomförde ceremoni under övervakning av den svenska ambassadören Kristina Kühnel och utländska gäster från Norge, Belgien och Portugal. Under ceremonin höll avgående och pågående chef för NSE samt CO tal till både Mali 14 och Mali15:s personal. 


http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/11/img-2707.jpg

Kontingentschefen, Övlt Dennis Löfvenborg uttryckte sitt tack till Mali 14 uttryckte: 

”När jag står här idag känner jag stolthet för det arbete ni har gjort, hur ni har utvecklat NSE:t men framförallt hur ni utvecklat samarbetet med andra nationer och enheter här. Jag har under er tid här enbart erhållit positiv feedback om ert arbete och bemötande, det har aldrig varit några ledsamheter att hjälpa andra och göra det där lilla extra. Men det jag främst tar med mig härifrån är er, kamratskapet, förbandsanda, framåtandan och professionalismen! Jag är oerhört stolt över att få representera förbandet och er. Ni har gjort ett mycket bra jobb, Ni har gjort skillnad, var stolta över er insats!”

Till Mali15 skickade han med följande budskap:

”Ni har en mycket spännande resa framför er, ni är väl förberedda och kommer att lösa era uppgifter på ett bra sätt! Det lilla jag har sett av ert förband visar på en hög professionalism, ödmjukhet och vilja att lösa uppgiften. Fortsätt så! 

Men var ödmjuka inför uppgiften, var ödmjuka inför FN och vårda era samarbetspartners, det kommer främja er i slutändan.  Lycka till!”

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2021/11/img-2805.jpg

C NSE MALI15, Major Rickard Almroth, berörde både Mali14 och Mali15 i sitt tal:

”Det är med stor respekt och ödmjukhet som jag och alla mina medarbetare, som står här vid min sida, nu övertar uppgiften att stödja alla svenska enheter som är i Mali från ett så rutinerat team som NSE tillhörande Mali 14.

Vår utmaning blir nu att fortsätta att driva arbetet framåt. Dels genom att fortsätta utvecklingen av camp Midgård, dels genom att utveckla vårt sätt att arbeta i den organisation som vi blivit tilldelade. Vi ska även bibehålla den excellenta servicenivån och där det är möjligt lyfta servicenivån ytterligare.

Det är många logistikuppgifter som ska lösas, en del av dem samtidigt med lite personal, det gäller att arbeta strukturerat och metodiskt, fundera över uppgiftens innebörd och hitta pragmatiska lösningar. När det blir mycket jobb så tänk ”kaffe först” och lösningen sen.

Avslutningsvis så vill jag önska en säker och behaglig hemresa, God Jul, ett gott nytt år och ett stort lycka till i era fortsatta värv.”

Det delades även ut sköldar för bra samarbete till våra utländska gäster samt att delar av Mali 14 medaljerades för sina insatser i MINUSMA. Efter ceremonin genomfördes fika med gäster och mellan de två förbanden. 

img-2720-1-1024x683.jpg img-2690-1024x683.jpg img-2818-1024x683.jpg img-2714-1024x683.jpg img-2730-klar-1024x683.jpg

Läsa hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...