Jump to content

Recommended Posts

kan ju bara tala för min egen UGL kurs vilket inkluderade att sitta att berätta hur man känner och vilken färg man då har i magen motsv.

Visst visa saker är bra om man inte läst dem sedan tidigare, såsom hur grupper bildas osv. (det är ju då ganska upplevelsebaserat, men har man bara gjort GU eller varit i en normal skolklass under högstadie samt gymnasietiden så har man ju gått igenom det).

Men mitt overall impression av det hela, skit. Jag blev inte en bättre människa av det. Vill man verkligen lära känna sig själv samt se hur grupper arbetar som och hur en människa fungerar under sådana situationer så är mitt tips. Kärv övning, för dagbok under den, skriv ned vad du känner/tycker i de olika situationerna.

UGL:n är bland dom bättre ledarskapsutbildningarna som finns, dock måste man vara beredd på att bjuda mycket på sig själv och vara helt ärlig i alla situationer för att den skall ge något tillbaka.

@Smocken: vad är sagt om tyckande B)

Var på tre under min gu. Eller ja, vår kapten (Hagslätt) som sedan fick Fm medalj för ledarskapsutveckling och utbildningsutveckling (1999) körde med UGL konceptet ganska mycket.

Sedan har jag genomfört en civilt också.

Som Kalle påpekar, det blir vad man gör det till!

Jag kan iaf rekommendera den, men det gäller att bjuda på sig själv och skipa all personlig prestige. Dessutom måste alla (nästan) i gruppen jobba för att det skall gå. Den jag genomförde civilt var den helt klart mest givande med en himla variation av människor och erfarenheter. Det som var utmärkande för den var att alla gav 100%.

UGL-kursen blir vad du gör det till, dessutom påverkar gruppens sammansättning samt handledarnas personligheter och förmåga. Jag fick väldigt mycket ut av den, men jag hade bra handledare, en heterogen grupp samt hade kommit ganska långt i min personliga utveckling innan jag gick den.

Edited by gpd