Jump to content

Recommended Posts

kan ju bara tala för min egen UGL kurs vilket inkluderade att sitta att berätta hur man känner och vilken färg man då har i magen motsv.

Visst visa saker är bra om man inte läst dem sedan tidigare, såsom hur grupper bildas osv. (det är ju då ganska upplevelsebaserat, men har man bara gjort GU eller varit i en normal skolklass under högstadie samt gymnasietiden så har man ju gått igenom det).

Men mitt overall impression av det hela, skit. Jag blev inte en bättre människa av det. Vill man verkligen lära känna sig själv samt se hur grupper arbetar som och hur en människa fungerar under sådana situationer så är mitt tips. Kärv övning, för dagbok under den, skriv ned vad du känner/tycker i de olika situationerna.

UGL:n är bland dom bättre ledarskapsutbildningarna som finns, dock måste man vara beredd på att bjuda mycket på sig själv och vara helt ärlig i alla situationer för att den skall ge något tillbaka.

@Smocken: vad är sagt om tyckande B)

Var på tre under min gu. Eller ja, vår kapten (Hagslätt) som sedan fick Fm medalj för ledarskapsutveckling och utbildningsutveckling (1999) körde med UGL konceptet ganska mycket.

Sedan har jag genomfört en civilt också.

Som Kalle påpekar, det blir vad man gör det till!

Jag kan iaf rekommendera den, men det gäller att bjuda på sig själv och skipa all personlig prestige. Dessutom måste alla (nästan) i gruppen jobba för att det skall gå. Den jag genomförde civilt var den helt klart mest givande med en himla variation av människor och erfarenheter. Det som var utmärkande för den var att alla gav 100%.

UGL-kursen blir vad du gör det till, dessutom påverkar gruppens sammansättning samt handledarnas personligheter och förmåga. Jag fick väldigt mycket ut av den, men jag hade bra handledare, en heterogen grupp samt hade kommit ganska långt i min personliga utveckling innan jag gick den.

Edited by gpd

Jag genomförde UGL'n under min tid på MOHS och jag tycker att det var enbart en positiv upplevelse....jag lärde mig otroligt mycket om mig själv och om den bild jag förmedlar till andra.

Man bör inte gå in på vad som genomförs under UGL'n för då finns risken att man förstör för andra som inte gått kursen ännu. Gå in i det med ett öppet sinne och ta det för vad det är!

Fridens liljor // Fk Klinken

Som tidigare sagts beror mycket på handledarna och gruppens sammansättning. På det hela taget var det en jobbig vecka, men lärorik och intressant. Jag skulle gärna göra en UGL till för att kunna se vissa skillnader med nya erfareneheter.

Är själv precis hemkommen från UGL:en denna vecka. Kursen var på Almnäs/Södertälje.

Den är väl värd besväret och ett miljöombyte från de vanliga grönkläderna. Beroende på hur mycket insikt man har om sig själv innan ger kursen olika mycket utdelning. Vad den dock ger alla är en kartläggning och svart på vitt vilken typ av ledare man är och vilka sätt att resonera som ligger en närmast.

Vi var en sjukt homogen grupp vilket är en nackdel i de här sammanhangen. Dock trivsamt att argumentera och verkligen gå till botten med olika ämnen. Väldigt mycket lärdomar, och som sagt, har man inte kommit i kontakt med de olika teorierna tidigare så är en sån här kurs ett stort steg i ens utveckling.

/RP :)

Det glädjer mig att så många har ett positivt intryck av UGL, jag har dock förståelse för dom som tycker att det var kass. Man måste ha rätt inställning till kursen OCH dessutom en bra handledning för att den skall ge något.

Själv är jag mycket nöjd med både UGL och FUGL som gett mig stora insikter och bidragit till en ominriktning av min framtida yrkesinriktning.

För att UGL-kursen ska ge något måste man dels som andra sagt bjuda på sig själv men även våga ta till sig vad kursen har att lära ut och våga låta sig själv förändras. Jag gick UGL vecka 10 i Ånn och den har gett mig mycket, framförallt på områdena "ge råd till andra" och konflikthantering.

Jag kan varmt rekommendera den för alla.

UGL-Kursen.... Hmmmm.

Mitt första intryck, som varade i ungefär ett år: En jävla massa dravel som inte går att applicera på verkligheten, det hade varit bättre med en hård övning...

vad tycker jag nu, med lite vatten som flutit under broarna: Den mest lärorika veckan under min militära utbildning. Jag använder kunskaper dagligen som jag fick med mig från UGL: kursen. Jag har lärt mig mycket om mig själv, hur jag fungerar i en grupp, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att kursen gav mig inikten och redskapen att förstå hur jag kan påverka gruppers sammansättning och utveckling för att komma så långt som det bara är möjligt.

Det ÄR en SKITBRA kurs, men det krävs lite distans till den för att uppskatta den maximalt.

Jag har gått den två gånger, en gång var vi bara vpl och en gång blandat kadetter och civila. jag tycker att det är lite mycket apelsinrullning och den är i mina ögon klart överskattad... Dock rätt roligt andra gången då vi inte visste något om den ena "ledarens" bakgrund, och vi sista dagen fick gissa. Jag var övertygad om att han var gammal officer, och mkt riktigt var han f.d Öv från KA2... Första gången var det en övlt och en mj, vilket vi visste innan, som vi skulle sitta och kalla vid förnamn och det var bara konstigt...

Har gått den via FBU och tyckte att den var ganska tung och jobbig. Under lång tid (ett år) var jag mycket tveksam till dess nytta men nu känner jag att den var nyttig. Snart är det dags för nästa eftersom den ingår i kravet för att befordras. B)

Uttern