Jump to content

Försvarsmakten: Stoltenberg: "Imponerad av professionalismen i det svenska försvaret"


Recommended Posts

Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg, Sverige och Finlands försvarsministrar och ambassadörer från nordatlantiska rådet fick under onsdagen följa svenska och finska fartyg öva gemensam sjömålsstrid i övningen Swenex.

Det var första gången som Jens Stoltenberg besökte den svenska marinen i rollen som Natos generalsekreterare. Möten och samtal har ägt rum tidigare men inte i den faktiska miljön för svensk militär verksamhet. På dagens agenda stod, förutom förevisningar av svenska och finska styrkors förmågor att agera, fördjupande samtal som ytterligare ska främja samarbete och relationer mellan Sverige, Finland och Nato.

– Sverige och Finland är våra viktigaste partners och vi värderar vårt samarbete mycket högt. Samarbetet gör oss starkare och tryggare och tillsammans skapar vi säkerhet och stabilitet i norra Europa, säger Jens Stoltenberg.

Ute till havs pågick övningen Swenex, en återkommande nationell övning som genomförs tillsammans med Finland men som Sverige leder. Från HMS Carlskrona stod Natos generalsekreterare och hans ambassadörer på första parkett när svenska och finska fartyg angrep en motståndare i ett av momenten. En svensk ubåt anslöt till momentet och ett antal Jas 39 Gripen förstärkte från luften.

– Jag har under dagen förstått vad de här förmågorna kan göra och hur viktiga de är i försvaret av Sverige. Jag är imponerad av professionalismen i det svenska försvaret. Jag har också fått prata med soldater och sjömän och det är människor som imponerar på mig, säger Jens Stoltenberg.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...