Perman Posted October 25, 2021 Report Share Posted October 25, 2021 (edited) D-Mitch (navalanalyses.com) har publicerat några intressanta infographics på framtida ytstridsfartyg bl a italienska DDX destroyer på 11.000 ton, brittiska type 26 - City class frigate på 8.000 ton och tyska F126 (MKS 180) class frigate på 11.000 ton: INFOGRAPHICS #43: Future Surface Combatants (https://www.navalanalyses.com/) Det som slår mig är den imponerande bestyckningen på italienska DDX jagaren och frånvaron av lv-robot med medellång eller lång räckvidd på br type 26. Den senare är ju en utpräglad ubåtsjaktfregatt men ändå. Vad gäller MMSC för den saudiska marinen så verkar det som om man, på gott och ont (mest ont), försökt krama ur så mycket som möjligt ur LCS designen. Varför använda ett skrov som är designat för ett maskineri på 96.000 hp och en toppfart av 47 knop och bara slänga i ett maskineri för en toppfart på 30+ knop? Israeliska SAAR 6 korvetterna är mycket tungt bestyckade för sin storlek på 1.900 ton, men får förmodligen betala för detta i form av lägre fart, sämre räckvidd och begränsade sjöegenskaper (för att inte bli missförstådd här så vill jag framhålla att SAAR 6 med all sannolikhet har tillräcklig fart, räckvidd och sjöegenskaper för den israeliska marinens behov). Tyska F126 har en mångsidig bestyckning för alla tänkbara typer av scenarier från fredstida avvisning av bordningsförsök till fullt utvecklade krigsscenarier, men har en ganska modest sjörobotbestyckning för sin storlek. /Per Edited October 25, 2021 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted October 25, 2021 Report Share Posted October 25, 2021 3 hours ago, Perman said: D-Mitch (navalanalyses.com) har publicerat några intressanta infographics på framtida ytstridsfartyg bl a italienska DDX destroyer på 11.000 ton, brittiska type 26 - City class frigate på 8.000 ton och tyska F126 (MKS 180) class frigate på 11.000 ton: INFOGRAPHICS #43: Future Surface Combatants (https://www.navalanalyses.com/) Det som slår mig är den imponerande bestyckningen på italienska DDX jagaren och frånvaron av lv-robot med medellång eller lång räckvidd på br type 26. Den senare är ju en utpräglad ubåtsjaktfregatt men ändå. Vad gäller MMSC för den saudiska marinen så verkar det som om man, på gott och ont (mest ont), försökt krama ur så mycket som möjligt ur LCS designen. Varför använda ett skrov som är designat för ett maskineri på 96.000 hp och en toppfart av 47 knop och bara slänga i ett maskineri för en toppfart på 30+ knop? Israeliska SAAR 6 korvetterna är mycket tungt bestyckade för sin storlek på 1.900 ton, men får förmodligen betala för detta i form av lägre fart, sämre räckvidd och begränsade sjöegenskaper (för att inte bli missförstådd här så vill jag framhålla att SAAR 6 med all sannolikhet har tillräcklig fart, räckvidd och sjöegenskaper för den israeliska marinens behov). Tyska F126 har en mångsidig bestyckning för alla tänkbara typer av scenarier från fredstida avvisning av bordningsförsök till fullt utvecklade krigsscenarier, men har en ganska modest sjörobotbestyckning för sin storlek. /Per Tror du har missat lite på Brittiska Type 26 fregatten. Då skissen visar att den ska få 2x24 Sea Ceptor (CAMM-M). En i fören och en akterut. Det är samma typ av robot som man pratar om att våra Visby korvetter kan få. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 26, 2021 Author Report Share Posted October 26, 2021 (edited) 13 hours ago, madman said: Tror du har missat lite på Brittiska Type 26 fregatten. Då skissen visar att den ska få 2x24 Sea Ceptor (CAMM-M). En i fören och en akterut. Det är samma typ av robot som man pratar om att våra Visby korvetter kan få. Nej jag har inte missat detta. Jag trodde inte vanliga versionen av Sea Ceptor med 25 km räckvidd räknades som en lv-robot med medellång räckvidd. Möjligen att CAMM -ER med 40 km räckvidd kan räknas som en sådan. Officiellt brukar Sea Ceptor betecknas som en "point defence and local area defence missile". Jag har absolut inget emot Sea Ceptor. Det är en intressant och kompakt lv-robot med soft launch och goda prestanda och god räckvidd för sin storlek. Den skulle nog passa Visby Gen 1. Däremot så vet jag inte om 2x24 Sea Ceptor är en tillräcklig luftförsvarskapacitet för en fregatt på 8.000 ton som inte bara ska vara Royal Navys viktigaste ubåtsjaktfartyg i framtiden, utan också ska hjälpa till att skydda hangarfartygen mot lufthot. Vi får hoppas att type 26 får 2x24 CAMM -ER åtminstone. /Per Edited October 26, 2021 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IED Posted October 26, 2021 Report Share Posted October 26, 2021 Royal Navy tänker väl sig att jagarna har den huvudsakliga luftförsvarsuppgiften? Daringklassen, som ersätts av Typ 83 om lite mer än 10 år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 26, 2021 Author Report Share Posted October 26, 2021 (edited) 21 minutes ago, IED said: Royal Navy tänker väl sig att jagarna har den huvudsakliga luftförsvarsuppgiften? Daringklassen, som ersätts av Typ 83 om lite mer än 10 år. Jo visst är det så, men med tanke på problemen som varit med maskineriet och generatorerna på type 45 jagarna så tror jag det är optimistiskt i överkant att tro att det alltid ska finnas en sådan tillgänglig. Type 45 ska även byggas om om några år och få Sea Ceptor, så alla sex kommer inte att vara tillgängliga då. Ersättarna i form av type 83 jagarna kommer inte att börja levereras förrän tidigast i slutet av 2030-talet. Dessutom så har man väl tänkt att type 26 fregatterna ska kunna operera på egen hand worldwide? Type 26 blir förmodligen ett av världens främsta ubåtsjaktfartyg, men när det gäller luftförsvaret så bedömer jag dem som medelmåttiga med tanke på storleken 8.000 ton. Man kan jämföra med andra utländska fartyg i samma storlek så ser man skillnaden. Men jag är som sagt bara en lekman på området så vad vet jag? /Per Edited October 26, 2021 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted October 26, 2021 Report Share Posted October 26, 2021 (edited) 10 hours ago, Perman said: Nej jag har inte missat detta. Jag trodde inte vanliga versionen av Sea Ceptor med 25 km räckvidd räknades som en lv-robot med medellång räckvidd. Möjligen att CAMM -ER med 40 km räckvidd kan räknas som en sådan. Officiellt brukar Sea Ceptor betecknas som en "point defence and local area defence missile". Jag har absolut inget emot Sea Ceptor. Det är en intressant och kompakt lv-robot med soft launch och goda prestanda och god räckvidd för sin storlek. Den skulle nog passa Visby Gen 1. Däremot så vet jag inte om 2x24 Sea Ceptor är en tillräcklig luftförsvarskapacitet för en fregatt på 8.000 ton som inte bara ska vara Royal Navys viktigaste ubåtsjaktfartyg i framtiden, utan också ska hjälpa till att skydda hangarfartygen mot lufthot. Vi får hoppas att type 26 får 2x24 CAMM -ER åtminstone. /Per RBS 23 räknas också som medelräckvidd. Åtminstone med den förlängda räckvidden på 20 km. Tillsammans med Patriot. Så både korta och längre avstånd räknas som medelräckvidd. Men jag förstår poängen. Där vi får nöja med Sea Ceptor till Visby 1 som ändå blir en bättre förmåga mot vad man har tänkt ursprungligen. Det är därför jag förespråkar att vår kommande Visby 2 borde åtminstone få möjlighet att bära CAMM-ER med längre räckvidd. Då vi själva inte har några robotar för luftvärn på våra fartyg. Sedan kan de faktiskt välja någon annan robot. Eftersom de även har Mark 41 24-cell VLS också. Edited October 26, 2021 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts