Jump to content

Skaljacka M/08


Tony65

Recommended Posts

Har läst många (gamla) trådar om Skaljacka M/08. Har ännu inte hunnit pröva den i ösregn.

Är de senare versionerna verkligen så dåliga? Delaminering? Skydd mot blåst? Skydd mot lättare/medel regn?

Använder ni den över fältjackan i lättare tjänst? Eller när tar ni med den ut?

Skulle vara tacksam för svar från er som använder jackan :-)
 

 

FC40AAE9-2066-43F4-83F3-1FD0E46CE972.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skånemajoren said:

Det har kommit en nyare version som är betydligt bättre än den gamla. Jag låter den ersätta fältjackan vid lättare tjänst som du skriver, och förvarar den annars i trosspackningen. Den är vattentät och fungerar bra även i kraftigt regn. 

 

Hej, tack för ditt svar :-)

Nyare version skriver du, vet du om 2016 är av den nyare versionen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanske en dum fråga….

Om man vill testa skaljackan i ösregn, får man använda den privat vid ett tillfälle ”i skogen” tillsamman med civila kläder? Givetvis plockar jag av gradbetäckning, och förbandstecken mm från vänster arm i så fall så jackan är ”ren” vid detta tillfälle. 
Vad gäller?

Edited by Tony65
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Tony65 said:

Kanske en dum fråga….

Om man vill testa skaljackan i ösregn, får man använda den privat vid ett tillfälle ”i skogen” tillsamman med civila kläder? Givetvis plockar jag av gradbetäckning, och förbandstecken mm från vänster arm i så fall så jackan är ”ren” vid detta tillfälle. 
Vad gäller?

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/r-unibest-2015-a3.pdf S 29 vid vilka tillfällen uniform bärs i civilt sammanhang. Där ingår inte att köra privata prov och försök med kronans utrustning.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jonar242 said:

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/r-unibest-2015-a3.pdf S 29 vid vilka tillfällen uniform bärs i civilt sammanhang. Där ingår inte att köra privata prov och försök med kronans utrustning.

 

Ok då skrinlägger jag det. Misstänker att gå in de nya kängorna från kronan utanför avtalstid är förbjudet också? 

Link to comment
Share on other sites

Äsch, vänta lite nu. En uniformsjacka blir inte en uniform fören den innehåller allt den ska innehålla plus alla tillbehören samt att du ger sken av att ha företräda myndigheten.

En skaljacka utan märken, utan att du har alla tillbehören är möjligen ett uniformsplagg, men inte en uniform i lagens mening.

 

Så, jag skulle säga att du kan gladeligen både gå in dina kängor som ha skaljackan på dig för att testa den.

 

Dock, kanske du inte ska rumla runt på ICA Maxi samtidigt.

 

Fast, å andra sidan, säljs det gott om m90-kläder så vem skulle veta att just din skaljacka är "äkta"?

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tony65 said:

Ok då skrinlägger jag det. Misstänker att gå in de nya kängorna från kronan utanför avtalstid är förbjudet också? 

Nej det är verkligen inte förbjudet utan snarare något som borde uppmuntras. Då kommer du mer redo till nästa tjänstgöringstillfälle. 

 

Angående Skaljackan är din tillverkad 2016 och således av bra kvalitet. Den kommer hålla tätt. Om du ger dig ut i skogen med avtagna förbandsmärken vid lämpligt regn kommer ingen ha synpunkter på det, men som någon sa, skippa att vistas bland folk.. 

Link to comment
Share on other sites

Tycker man hyfsat ofta ser folk i 90-byxor i diverse friluftssammanhang, tror inte att någon skulle höja på ögonbrynen om du bar dem privat någon gång. Fältjackan not so much, tror det kan uppfattas lite för mycket som att man bär uniform, även om den såvitt jag vet tekniskt sett inte kan räknas som det så länge du inte bär svensk nationalitetsbeteckning. Den verkar för övrigt vara någorlunda populär utomlands, har sett flera bilder/filmer på folk i USA som använt den.

Skaljackan vet jag inte, risken är nog dock att det också lätt uppfattas som att du bär uniform, även om du inte tekniskt sett begår något fel så kan det ju ändå skapa onödiga problem för dig.

Sällar mig till kören angående kängorna. Vore ju helt absurt om någon hade synpunkter på att du gick in dem på egen hand, och jag kan omöjligen tänka mig att det skulle hända. Förr i tiden kunde väl t om värnpliktiga få kängorna en tid innan inryck just för att de skulle hinna gå in dem.

Link to comment
Share on other sites

Ok, point taken ;-)

 

PS: Frågan gällde skaljackan, typ när man går ut i skogen med hunden en regnig dag, absolut inte fältjackan/byxorna. Men nu lämnar vi detta. DS.

Edited by Tony65
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...