Jump to content

Försvarsmakten: Livgardet övar vid riksdag och regering


Recommended Posts

Under helgen 9-10 oktober kommer nästan 400 soldater och officerare i stridsutrustning att öva i centrala Stockholm. Det är Livgardets insatsförband livbataljonen som under de avslutande dagarna på sin krigsförbandsövning övar för försvar av Stockholm i området kring riksdag- och regeringskvarteren. Skottlossning med lös ammunition kan ske.

Den här veckan övar livbataljonen hela sin krigsorganisation. Pliktpersonal har kallats in för repetitionsövning, de värnpliktiga är på plats, reservofficerare är inne och jobbar, och anställda officerare och soldater har precis avslutat paradsäsongen och står redo att öva sina skarpa krigsuppgifter.

Övningen har inletts med mobilisering - med bland annat täthetsprov av skyddsmask och inskjutning av vapen på Livgardet i Kungsängen. Därefter har förbandet förflyttat sig söderut för att öva strid i bebyggelse på anläggningen vid Markstridsskolan i Kvarn. 

Kally Fohlin genomförde värnplikten 2017-2018 som skyttesoldat och kallats in till övningen med stöd av pliktlagen.
– Det var en smärre chock i början, men det känns kul också. Jag håller på med skytte civilt, så jag ser fram emot just skyttedelen. Förväntningen är att jag kommer lära mig något nytt och lära mig mer om strid i bebyggelse.

Ny terräng ger nya utmaningar

Erik Sjöstrand har befattningen beriden högvakt/skyttesoldat på Livbataljonen sedan ett par år tillbaka. Han har precis lämnat paradsäsongen bakom sig för att dra på sig fältuniform och öva strid.
– Det är jätteskönt att få sträcka lite på sig. Jag ser fram emot att öva strid i bebyggelse, att komma ner till Kvarn till en rejäl SIB-anläggning och få mängdöva i ny terräng. Man blir lite van av att öva i sina vanliga lokaler, man kan de banorna. Nu blir det nya utmaningar på en ny plats.

Övningen kommer att avslutas med moment runtom i Stockholm. Syftet är att öva på förbandets huvuduppgift i kris och krig: att skydda och bevaka samhällsviktiga anläggningar i Stockholmsområdet. Övningen genomförs i samverkan med riksdagsförvaltningen och regeringskansliet, som sköter sin verksamhet som vanligt under övningen.

Stockholmsmoment lördag till söndag

Bataljonen övar vid riksdags- och regeringsbyggnaderna och omkringliggande kvarter från tidig kväll lördag den 9 oktober till och med söndag förmiddag den 10 oktober. Förbandet kommer bland annat att sätta upp vaktposter och vägspärrar och soldater kommer att patrullera till fots i området under hela natten. De kontroller som genomförs sker bara på figuranter. Soldaterna bär stridsutrustning och skottlossning med lös ammunition kan komma att ske.

Samtidigt kommer även övningsmoment genomföras i byggnader i Telestaden, Farsta, Stockholm, där en styrka övar moment med strid i bebyggelse.

Kally Fohlin är fullt upptagen med studier på universitet till vardags men uppskattar ändå att hon kallats in för att delta i övningen.
– Jag tycker att man får ut något i försvaret som man inte får ut i det civila; det är en stämning, man har en otrolig gemenskap, man får sätta sig själv lite på prov. Det är som att vara ute och springa, det är jobbigt i början, men när man kommer hem känns det jättebra. Lite så är det att vara i försvaret.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...