Jump to content

14 årig tjej som behöver tips :D


Enya.S14

Recommended Posts

Jag har alltid varit intresserad av att bli en del av hemvärnet och behöver nu tips av erfarna. Först och främst så undrar jag vad ni skulle fokuserat på om ni var i ålder med mig och som har som mål att få en jägarbefattning. Jag undrar även om jag möjligtvis kan träna mitt psyke på ett effektivt sätt?

Just nu gymmar jag 5 dagar i veckan och löper  2 dagar i veckan. Jag har inga problem med att träna hårt, så skicka gärna era träningsupplägg i kommentarerna :D

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet har inga jägarbefattningar, kanske du blandat ihop det med värnplikt?

 

Träningen är knappast något problem med tanke på det du beskriver.

 

När du blir 15 år kanske du skulle försöka engagera dig i försvarsungdom via tex försvarsutbildarna eller hemvärnsungdom.

Där kan du få mer information om försvarsmakten och bilda dig en vidare uppfattning om yrket som soldat.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nu är du ganska ung och vill kanske ha mer handfasta råd, inte läsa tråkiga uppsatser. :)
Men kolla gärna på den här uppsatsen som tar upp lite av utmaningarna för kvinnor att lyckas med jägartjänsten.
Mamma eller pappa kanske kan läsa den tillsammans med dig och förklara om det behövs samt stötta dig på resan.
 

Hur upplevs kraven för jägarsoldaten i Försvarsmakten möta framtida behov?
En kvalitativ studie om förberedelse, träning och kompetensutveckling ur ett genusperspektiv.
Annika Öhmer Lindén, Försvarshögskolan 2020. 

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1387282/FULLTEXT01.pdf

 

Försvarsmakten har publicerat detta för att hjälpa uttagna att förbereda sig för inryck

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/traning/

 

Typiska råd brukar vara

1. Träna överkroppsstyrka. Glöm inte rygg. 

2. Marschträna. Gärna med kängor. Gå längre och längre sträckor med tyngre och tyngre packning.
Öka stegvis och var uppmärksam så att du inte skadar dig. 

3. Öva andra förflyttningssätt.
Som Kustjägare är vattnet en förutsättnign till förlyttning. Att kunna simma och paddla kajak är däför en klar fördel.
Som jägare i norr måste du kunna bemästra snön med längdskidor, dra pulka och hantera kyla.
Just skidåkning brukar ta en bra stund att bli bra på och en felaktig teknik ödslar massa energi du kan behöva hushålla med

 

Övriga bra förmågor


Uthållighet och noggranhet.
Jägarlivet handlar i mångt och mycket om att i flera dagar ta sig från A till B och slarv med även den minsta sak kan röja dig och dina kramrater, eller medföra att uppdraget misslyckas. Det gäller att ha med sig rätt saker, hålla reda på dem, ta hand om kroppen (vårda fötter och sköta hygien) och materiel (vapen, batterier, radio, sprängmedel, mat) Att ha grundläggande friluftsvana under alla årstider är en klar fördel. 

 

Orientering

Jägartjänsten innebär som sagt ofta att ta sig till olika platser långt bort på en i förväg bestämd tid. Förmågan att kunna orientera med papperskarta och kompass är grundläggande och är nte alls som den orientering man får lära sig på idrotten i skolan.

Att som främst gruppchef bemästra förmågan att kunna läsa en karta och kompass, lokalisera sig i terrängen genom stigar, höjder, byggnader, vattendrag, sjöar, kraftledningar, osv är guld värt när resten av gruppen förlitar sig på att du skall leda dem fram till målet. 

 


 Det finns många trådar i forumet redan på ämnet. 

 

Ida Delin @idadelin

Kolla in soldaten Ida Delins instagram. Hon har många sparade storys där hon svarat på frågor rörande värnplikt och träning för främst tjejer. 
https://www.instagram.com/idadelin/?hl=en

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Enya,

Jag tjänstgjorde som amfibiesoldat på berga, jag kommer svara ganska så svart och vitt på dina frågor och sen kommer jag skriva vad jag tyckte var lätt/jobbigt. Frågor får du skicka på mailen.


Du ser ut att ha en ganska gedigen fysik, däremot så tror jag inte att 5x Gym +2x Löp hjälper dig mycket under den militära utbildningen då de i min erfarenhet sökte uthållighet och viljestyrka.
Det är en sak att bänka 100kg och en annan att bära 50kg 10km.

Mitt råd till dig i form av förebyggande träning är att du köper en ryggsäck som rymmer ungefär 20L och som sitter riktigt tätt mot ryggen(gärna med midjebälte) > fyll den med diverse prylar tills den väger ca 15kg > spring din vanliga sträcka, tar sträckan mycket längre än vanligt så minskar du vikten till nästa runda tills du kommer upp i en genomsnittlig hastighet om ca 6km/h för det är ungefär vad som krävs för hinderbanan.

Utöver det så ställs höga krav på personlig fysik, dvs styrketräning med egen vikt, så fokusera mycket på armhävningar, situps, plankan, rygglyft, utfall, höftböjare. Dessa kommer du få repetera varenda morgonfys under ca 12 månader, utan vikt om du har det jobbigt och med extra vikt om det blir för enkelt.

Till sist: Se till att göra vistelsen så rolig ni kan! Det värsta som kan hända är att de kastar ut er :) Vi skickade ut typ 10

liter såpa på hela golvet utanför logementet och körde mänsklig bowling en kväll, ett av mina starkaste minnen idag :D

Link to comment
Share on other sites

Marschträning med packning (ryggsäck 10-20 kg) är något jag rekommenderar. Eftersom du redan är vältränad kan du nog börja med 10 km och öka med 5 eller 10 km-steg när du känner att du är mogen för det. Börja med lätt ryggsäck och lägg på ett kilo i kvartalet. Sträva efter att nå målet att klara 20-40 km marschpass upprepade 3-4 gånger med fotvård och nattvila emellan.

Du kan också köra löparpass eller snabbmarsch med 10 kg packning och ca 6 km sträcka.

 

När du blivit så gammal att du kan ansöka, så skaffa dig ett par riktigt bra (och av FM godkända) kängor som du går in ordentligt före inryck.

 

Träna inte för tungt i din ålder, då du riskerar att skada din kropp och tidigt få förslitningsskador. Öka belastningen långsamt och satsa mer på uthållighet. Viktigt är också att vila och vårda din kropp mellan passen, så att den får chans att återhämta sig och läka (vid skador och smärta).

 

Simning är också bra träning. Kör 1-2 pass i veckan och börja med 200 meter, med målet att klara minst 1000 meter (gärna det dubbla) så småningom.

 

Vill du bli jägare i Norrland kan du också träna skidåkning om vintrarna. Börja med kanske 5 km och sedan öka samt lägga på packning. Klarar du så småningom en halv Vasa (ca 45 km) med 20 kg packning är det bra.

 

Jag tror det finns andra trådar på detta forum där det redan finns en mängd tips för träning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...