Jump to content

Val av uniformsstorlek

Recommended Posts

Hej! Snart är det även min tur att påbörja min försvarsutbildning, har dock redan tabbat mig! Har sedan långt tidigare koll på allt som behövs ordnas inför inryckning, och känner mig förberedd med allt förutom en sak, uniformsstorlek. Min tanke var följande, att mäta mig så nära in på inryck som möjligt för att få bästa möjliga koll för hur mina mått är när jag rycker in, istället för att mäta sig några månader tidigare. Detta tänkte jag fixa för cirka 2v sedan (skriver här först nu eftersom jag inte vetat om detta forumet tidigare). Såg då på Plikt och Prövningsverket att valet att välja uniformsstorlek var borta, alltså stängd antar jag, dock har jag inte sett eller hört någonstans vilken sista dagen var, har alltså missat det. 

Då är min fråga, hur mycket - rent ut sagt - skit har jag satt mig i? Lär mina befäl bli jäkligt arga på mig för att det förmodligen lär bli mer krångel nu att få rätt storlekar på min utrustning osv. Finns det något jag kan göra innan inryck, t.ex att någon här har instruktionerna för att mäta sig som jag då kan använda och skriva ner för att sedan visa upp dagen jag rycker in, som möjligtvis kan minska krånglet med att hitta rätt storlek? Eller är det bara att gå dit på inryck och förklara? Vill ju helst inte hamna på fel sida med mina befäl första dagen!

Om inget förändrats radikalt på senare tid, så finns det inget behov för dig att veta dina exakta kroppsmått. Du ska veta din skostorlek, hur lång du är och på ett ungefär hur mycket du väger (+- 5kg typ), mer än så behövs inte. Det är verkligen inga snäva toleranser på storlekar på utrustningen du får ut. Möjligen om du har någon väldigt avvikande längd/vikt som skulle kunna göra att din storlek eventuellt inte finns på förrådet. Har du ovanligt litet huvud så kan det också finnas behov av att du får ut en hjälm av mindre storlek.

Glöm inte bort att kängorna ska vara lite för stora, detta för att ge fötterna utrymme att svälla + att du kommer vilja ha dubbla strumpor för att undvika skoskav.

Edited by AR123456789