Jump to content

Försvarsmakten: Över 200 nya rekryter ryckte in i Halmstad


Recommended Posts

Måndagen den 26 juli kom många nya rekryter in till de två grundutbildnings-enheterna i Halmstad, Luftvärnsregementet, Lv 6 och Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS.

Tre ungdomar som precis kommit in genom grinden till Luftvärnsregementet, Lv 6, letar efter sina namn på en skylt utanför Kasern 3.

– Här står mitt namn, jag ska in till vänster genom porten här till Stab- och trosskompaniet, konstaterar Ronja Karlsson från Vänersborg.

Hon fick sällskap av en blivande kompanikamrat medan en tredje fick gå bort till nästa kasern för att hitta sitt namn. Det gäller att gå rätt inom Lv 6 – två olika kompanier på grundutbildningsbataljonen, både Luftvärnskompaniet och Stab- och trosskompaniet, utbildar rekryter här. 150 värnpliktiga har precis ryckt in till 11 månaders gruppbefälsutbildning på Lv 6.

Samtidigt på FMTS

Samtidigt på andra sidan Galgberget: utanför Byggnad 22 på gamla flottiljområdet i Halmstad där nu Försvarsmaktens tekniska skola ligger, står ett gäng ungdomar och väntar. Coronarestriktionerna gäller fortfarande och här är man noga, en person i taget får gå in till inskrivningen i trapphuset.

Där inne sitter korpral Maximilian Lagerholm vid ett bord och bockar av de som kommit. Han förser dem också med en bok, några papper som ska fyllas i och två namnbrickor.

Viktor Peterson från Lomma berättar att det känns bra att vara på plats på FMTS.

– Men i morse, då var jag nervös, säger Viktor.

Mot förrådet

Efter inskrivning och fotografering skjutsas de iväg i omgångar i en minibuss till garnisonens förråd på Lv 6. Här får alla den personliga utrustning som behövs under utbildningen.

I Kasern 2 på Lv 6, hos Luftvärnskompaniet, är det kö vid kompaniets inskrivningsbord. Här sitter plutonchefen, löjtnant Jonas Petterson Berg, och korpralen Filip Nilsson och bockar av på listor samt delar ut blanketter som ska fyllas i, militära passerbevis och namnbrickor.

Ida Larsson från Skövde har precis blivit klar och ska nu gå vidare till fotografering.

– Lite nervös är jag, men samtidigt taggad, säger Ida, för det blev faktiskt som jag tänkt, Halmstad och Luftvärnet. Jag har alltid tyckt att det låtit intressant med lumpen, men ändå hade jag inte tänkt på det förrän uttagningsbeskedet kom.

Utbildar för brigaderna

Tillbaka på FMTS hittar vi kompanichef Linda Bremer. Grundutbildningskompaniets  67 rekryter delas upp i närskyddspluton, stab- och trosspluton och reparationspluton.

– Förra året utbildade vi mot FMTS egen bataljon, första operativa logistikbataljonen, men i år ska vi förse armens brigader. Det är personal till de brigadtekniska kompanierna som utbildas nu, berättar Linda.

Bredvid henne står Oliver Alvesparr, plutonchef för Närskyddsplutonen. På andra förband utbildas ofta närskyddssoldater på nio månader men här ska man även hinna med att gå högvakt så därför tar utbildningen elva månader, berättar han.

Bakom dem håller rekryterna på att inventera all sin materiel, de saker som de tidigare hämtade ut på förrådet. Sedan börjar den riktiga utbildningen …

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...