Jump to content

Polen ska beställa tre fregatter från inhemskt varvsindustrikonsortium


Perman

Recommended Posts

Polen skrev idag under ett avtal om att beställa tre Miecznik (Swordfish) fregatter från ett inhemskt varvsindustrikonsortium. Fartygstypen kommer förmodligen att designas av Babcock, Navantia eller TKMS. De kommer troligen att byggas enligt 1+2 principen där det första fartyget är ett prototyp- eller förseriefartyg som senare kommer att uppgraderas till seriestandard.

 

Poland Signs Agreement for Miecznik Frigates

(https://www.defence24.com/)

 

Poland to order Miecznik frigates at local shipbuilding consortium

(navyrecognition.com)

 

Poland establishes consortium for coastal defence vessel programme

(https://www.janes.com/)

 

Det är alltså prioriteringen av det här Miecznik programmet som gjort att ubåtsförhandlingarna med Polen om försäljning av begagnade ubåtar gått i stå. Återstår att se vad som nu kommer att hända med HMS Södermanland som var planerad att officiellt utgå under 2021 för att sedan tjänstgöra som skolubåt under polsk flagg.

 

spacer.png

 

 

 

 

 

 

/Per

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tyska TKMS förslag till det polska Miecznik (Swordfish) programmet är en extremt välutrustad och kraftfull fregatt.  Luftförsvaret t ex kommer att vara kapabelt att bekämpa upp till 16 olika luft mål samtidigt med minst två robotar var, och då talar vi inte om små drönarmål (som två speciella High Energy Laser system är tänkta att bekämpa). Fartygets förmåga att tåla bekämpning och kunna fortsätta fungera kommer också att prioriteras med t ex två st Combat Information Center (ett förligt och ett akterut). Detta förslag kommer naturligtvis inte att vara billigt, och min gissning är att Polen kommer att välja ett billigare alternativ. Väljer man ändå detta så är min bedömning att det polska ubåtsvapnet på sikt är dömt att läggas ner helt. En lekmanna bedömning ja, men jag tror inte att det kommer att finnas pengar både till ett kraftfullt ytfartygssystem av den här typen och ett modernt och slagkraftigt ubåtsvapen.

 

En annan aspekt är också att Miecznik programmet ligger en bit fram i tiden med första leverans av prototypfartyget runt 2028 och det andra och tredje fartygen i serien 2033-34. Hur man ska klara sig fram till dess med två överåriga OH Perry fregatter vars huvudbestyckning av SM-1 MR typ redan passerat bäst före datum, en äldre korvett från slutet av 80-talet med delvis sovjetiska system och tre moderniserade robotbåtar övergår mitt förstånd. 

 

TKMS Lifts Veil On Powerful MEKO A-300 Class Frigate

(navalnews.com)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Läste på lite och den ena Oh Perry Fregatten skulle renoveras så att den skulle räcka in på 2020-talet. Sedan har de ORP Slazak som ursprungligen skulle byggas som korvett. Den borde få lite bättre beväpning som exempelvis fyra NSM. Så att den även skulle kunna verka som korvett med begränsad förmåga.

 

Med den i färskt minne så kommer det nog att vara många turer innan och om de överhuvudtaget får några fregatter eller korvetter. Där det var pengabrist och varvet gick i konkurs.

 

En lösning är väl annars att köpa bättre begagnade istället. Om man inte beställer billigare korvetter istället. De har ändå köpt 32 st RBS 15 MK3. Och någonstans mellan 50-74 st NSM. Som de också använder som kustrobot.

 

Där det inte heller är omöjligt att de erbjuds även två ubåtar 212A från Tyskland.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, madman said:

Läste på lite och den ena Oh Perry Fregatten skulle renoveras så att den skulle räcka in på 2020-talet. Sedan har de ORP Slazak som ursprungligen skulle byggas som korvett. Den borde få lite bättre beväpning som exempelvis fyra NSM. Så att den även skulle kunna verka som korvett med begränsad förmåga.

 

Med den i färskt minne så kommer det nog att vara många turer innan och om de överhuvudtaget får några fregatter eller korvetter. Där det var pengabrist och varvet gick i konkurs.

 

En lösning är väl annars att köpa bättre begagnade istället. Om man inte beställer billigare korvetter istället. De har ändå köpt 32 st RBS 15 MK3. Och någonstans mellan 50-74 st NSM. Som de också använder som kustrobot.

 

Där det inte heller är omöjligt att de erbjuds även två ubåtar 212A från Tyskland.   

 

ORP Slazak kommer säkert att uppgraderas nån gång i framtiden om bara pengarna räcker. Tills vidare så lägger man all prio på de nya fregattena. Jag kanske missförstår dig, men de 32 RBS 15 Mk3 robotarna är väl avsedda för de tre robotbåtarna av Orkan klassen. Just nu är nog nya eller nygamla ubåtar lågprioriterade. ORP Orzel kommer ensam att få hålla fanan högt åtminstone de närmaste åren gissar jag. Har du nån länk till infon om att man ska renovera den ena O H Perry fregatten?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Otvivelaktigt kapabla fregatter som TKMS erbjuder. Någon som vet hur de polska tankarna går kring användandet? Sverige och Finland betraktar fregatter (såvitt jag förstår) som alldeles för stora för Östersjön och föredrar fler (nåja) och mindre fartyg i form av korvetter även om Pohjanmaaklassen är en ganska stor korvett. I Danmark anses fregatterna främst vara en resurs för Nordsjön och lite för stora för Östersjöriktningen. Tyskland har enbart korvetter i Rostock och alla fregatterna i Wilhelmshaven i Nordsjön.

 

Polen kommer att sticka ut lite i sammanhanget som satsar på större och färre fartyg vilket är lite intressant. Antagligen blir de också ganska dyra, vilket kanske kan tränga undan andra investeringar. 

 

Så som TKMS har offererat dem så känns det lite som att de är tänkta att fungera som en slags flytande fästningar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, att man har multirollsfartyg är inget konstigt. Det är ju våra Visby också.

 

Håller absolut med om att de finska Pohjanmaakorvetterna kanske egentligen borde kallas fregatter, de har definitivt storleken för det. Till viss del beror deras stora deplacement på att de är förstärkta för att kunna agera uthålligt i dåliga isförhållanden och lägga ut minor och annat. Bra val? Kanske. Jag inbillar mig att de skall hålla till i Bottenviken om det hettar till, utanför St Petersburg i Finska viken lär halveringstiden vara kort. Men konfliktskalan är omfattande och de ger en viss operativ flexibillitet.

 

Om man jämför med TKMS Meko-300 så är den i en helt annan liga. Där Pohjanmaa för sitt luftförsvar har 8 tuber i ett VLS har Meko A300 fyra gånger så många plus 36 tuber midskepps plus 2x21 RAM. Enligt uppgift kan de hålla reda på 16 mål och bekämpa dem med 32 egna missiler samtidigt. Det är en luftförsvarsresurs värdig en mindre nation. Samtidigt ger de en potentiell fiende tre ganska distinkta mål att hålla reda på. 

 

Nu skall sägas att det här är ett förslag från TKMS och det är inte alls säkert att all den här beväpningen är med hela vägen eller att det ens blir TKMS som får leverera men jag tycker att det indikerar ändå en viljeyttring från beställaren. Vilket också gör att det är intressant att fundera på hur de har tänkt.

Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2021 at 11:46 AM, Perman said:

 

ORP Slazak kommer säkert att uppgraderas nån gång i framtiden om bara pengarna räcker. Tills vidare så lägger man all prio på de nya fregattena. Jag kanske missförstår dig, men de 32 RBS 15 Mk3 robotarna är väl avsedda för de tre robotbåtarna av Orkan klassen. Just nu är nog nya eller nygamla ubåtar lågprioriterade. ORP Orzel kommer ensam att få hålla fanan högt åtminstone de närmaste åren gissar jag. Har du nån länk till infon om att man ska renovera den ena O H Perry fregatten?

 

/Per

Tyvärr hittar jag inte länken. Men det stod under någon om nyheter att Grekland ville utöka med fregatter. Där en av O H Perry egentligen skulle ha börjat renoveras 2020. 

 

Med hur turerna varit med ORP Slazak så kan man vara tveksam till hur det blir. Där ett av dem som byggde Slazak gick också i konkurs 2011 när det inte kom in några pengar. Då den egentligen skulle ha blivit en korvett. Där den bl.a. skulle ha utrustats med RBS 15. Men en miljard saknades för att vapenutrusta fartyget, Och det blev ett patrullfartyg istället.

 

Det var därför jag nämnde att de redan har sjömålsrobotar som då Slazak åtminstone kunde få NSM.  Så att den höjde sin förmåga. Då det ändå är väl det modernaste fartyget de har. Där jag inte  räknar in de två nya båtarna som de har byggt.

Edited by madman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack! Bara för att man har NSM i kustrobotversion så behöver kanske inte det betyda att det är enkelt att montera dessa på ett fartyg. Jag säger inte att det inte skulle gå, bara att det kanske inte är så lätt och enkelt som man kan tro. Dessutom så behövs väl alla robotarna i kustrobotbatteriet. Det vore nog enklare att bara beställa ett antal av fartygsversionen i så fall. Dock så är det ju pengarna som bestämmer om och när och hur hon kommer att uppgraderas.

 

Eftersom hon modifierades till patrullfartyg i efterhand så fick det bli med vissa begränsningar. Bl a så gör hon bara max 18 knop (14 i ekonomifart) på dieselmotorerna. Ett patrullfartyg kan ju inte rusa omkring på gasturbin hela tiden utan är ganska beroende av bra räckvidd och uthållighet. 30 dar är bra uthållighet men 4500 NM med 14 knop är inte särskilt imponerande för ett patrullfartyg på 2.460 ton fl. Hon har visserligen utrustats med en större och en mindre RHIB, men saknar ramp akterut för sjösättning och ombordtagning. Helikopterplatta för hkp upp till 10,6 ton finns, men hangar för hkp eller UAV saknas. Eventuella framtida uppgraderingar av fartyget beror naturligtvis också på om man kommer att satsa på ubåtsvapnet i framtiden och i så fall hur mycket. 

 

 

ORP Slazak (2).jpg

(foto: TOSEM)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 10/12/2021 at 8:54 AM, IED said:

Otvivelaktigt kapabla fregatter som TKMS erbjuder. Någon som vet hur de polska tankarna går kring användandet? Sverige och Finland betraktar fregatter (såvitt jag förstår) som alldeles för stora för Östersjön och föredrar fler (nåja) och mindre fartyg i form av korvetter även om Pohjanmaaklassen är en ganska stor korvett. I Danmark anses fregatterna främst vara en resurs för Nordsjön och lite för stora för Östersjöriktningen. Tyskland har enbart korvetter i Rostock och alla fregatterna i Wilhelmshaven i Nordsjön.

 

Polen kommer att sticka ut lite i sammanhanget som satsar på större och färre fartyg vilket är lite intressant. Antagligen blir de också ganska dyra, vilket kanske kan tränga undan andra investeringar. 

 

Så som TKMS har offererat dem så känns det lite som att de är tänkta att fungera som en slags flytande fästningar.

 

Har länge funderat över just "storlek". 

Man kan köpa att djupgående är en begränsande faktor för att agera i vissa delar av skärgården. Men för min del känns det som en kvarleva av torpedbåtstanken. "ligg gömd bakom en kobbe och rusa ut för att avfyra torpeder"

Visby idag har enligt wikipedia 2,4m djupgående mot Ivar Huitfeldt 5,3. Så visst en Visby kan röra sig något mer fritt i skärgården än en betydligt större fregatt.

Hur viktigt är det? Fartygets primära vapen är trots allt robotarna och de lär ju inte avfyras från skydd av någon kobbe. (då skulle man ju kunna ifrågasätta fartygets existens då en lastbil med kustrobotar skulle vara avsevärt billigare och skjuta från nästan samma position)

Ett litet fartyg är billigare men om det är begränsande i östersjön med storlekar upp mot jagare? Tittar man lite på sjökorten så i Blekinge är skärgårdens "djup" (inte nedåt utan i sidled) ytterst begränsad så de kommer ju inte ligga innanför öarna där. Liknande längs kusten från typ Oskarshamn upp till Stockholm. Så det är i Stockholms skärgård och norröver som det kan ha betydelse.

Danmark har ju inga andra fartyg än fregatter, lite patrullfartyg bara så de har helt släppt östersjön. Tyskland har sina korvetter i östersjön ja, men är det för att de är mindre eller för att man anser att östersjöflottan bekämpas bäst med andra metoder?

Lång utläggning om "är storleken viktig" utifrån en stridstekniskt synsätt. Känns mer som en ursäkt efter att vi skrotade jagarna. Ungefär som när man när jag växte upp hävdade att kustkorvetterna var mer slagkraftiga än de gamla jagarna, vilket inte är så konstigt de var ju 40 år nyare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

Har länge funderat över just "storlek". 

Man kan köpa att djupgående är en begränsande faktor för att agera i vissa delar av skärgården. Men för min del känns det som en kvarleva av torpedbåtstanken. "ligg gömd bakom en kobbe och rusa ut för att avfyra torpeder"

Visby idag har enligt wikipedia 2,4m djupgående mot Ivar Huitfeldt 5,3. Så visst en Visby kan röra sig något mer fritt i skärgården än en betydligt större fregatt.

Hur viktigt är det? Fartygets primära vapen är trots allt robotarna och de lär ju inte avfyras från skydd av någon kobbe. (då skulle man ju kunna ifrågasätta fartygets existens då en lastbil med kustrobotar skulle vara avsevärt billigare och skjuta från nästan samma position)

Ett litet fartyg är billigare men om det är begränsande i östersjön med storlekar upp mot jagare? Tittar man lite på sjökorten så i Blekinge är skärgårdens "djup" (inte nedåt utan i sidled) ytterst begränsad så de kommer ju inte ligga innanför öarna där. Liknande längs kusten från typ Oskarshamn upp till Stockholm. Så det är i Stockholms skärgård och norröver som det kan ha betydelse.

Danmark har ju inga andra fartyg än fregatter, lite patrullfartyg bara så de har helt släppt östersjön. Tyskland har sina korvetter i östersjön ja, men är det för att de är mindre eller för att man anser att östersjöflottan bekämpas bäst med andra metoder?

Lång utläggning om "är storleken viktig" utifrån en stridstekniskt synsätt. Känns mer som en ursäkt efter att vi skrotade jagarna. Ungefär som när man när jag växte upp hävdade att kustkorvetterna var mer slagkraftiga än de gamla jagarna, vilket inte är så konstigt de var ju 40 år nyare.

 

Problemet är inte bara djupgåendet utan också längd, bredd och deplacement. Ju större ett fartyg är desto mer begränsad manöverförmåga får det, och det innebär en begränsning i skärgårdar och i vissa fall nära kusten. Vi kan likna det med att försöka manövrera runt på en trång parkering i en lastbil jämfört med en personbil. 

Men det går däremot alldeles utmärkt att operera fritt till sjöss i Östersjön med både fregatter och jagare, Östersjön är förvisso ett litet hav, men det omfattar likväl 413000 kvadratkilometer vattenyta vilket är hyfsat med svängrum. Med det sagt finns det dock ingen anledning att bygga fartygen större än vad de måste vara för att lösa sina tänkta uppgifter, och därför väljer majoriteten av Östersjöländerna att bygga mindre ytstridsfartyg i stället för fregatter och jagare. Och därigenom blir kostnaderna för både anskaffning och drift lägre.

Inom NATO har medlemsländerna dessutom olika primära geografiska ansvarsområden baserat på deras förutsättningar. Danmark har primärt uppgifter i Nordsjön och runt Grönland, vilket avspeglar sig i deras val av stora fregatter med lång uthållighet. Tyskland har en av Europas större flottor och har uppgifter både i Nordsjön och i Östersjön, de har därför valt att skaffa stora fregatter till Nordsjön, och korvetter till Östersjön. Polen har en liten flotta främst avsedd för Östersjön, men deltar (likt Danmark och Tyskland) också regelbundet med fartyg i någon av NATO:s stående ytstridsstyrkor (SNMG 1 och SNMG 2), och då dessa styrkor uppträder över hela Europa så krävs större fartyg. Därav att man nu satsar på nya fregatter.

 

När det gäller vårat taktiska uppträdande så tänker jag inte gå in närmare på det, men det är i grunden situationsanpassat och det finns lägen där vi vill uppträda inomskärs likväl som det finns lägen när vi vill uppträda utomskärs. Vi behöver därför fartyg som är stora nog för att kunna uppträda uthålligt utomskärs, och samtidigt små nog för att kunna röra sig inomskärs utan större navigatoriska begränsningar. Och då är fartyg i storleksordningen 70-90m en bra kompromiss.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2021 at 1:23 PM, Pärmtroll said:

 

... Polen har en liten flotta främst avsedd för Östersjön, men deltar (likt Danmark och Tyskland) också regelbundet med fartyg i någon av NATO:s stående ytstridsstyrkor (SNMG 1 och SNMG 2), och då dessa styrkor uppträder över hela Europa så krävs större fartyg. Därav att man nu satsar på nya fregatter.

 

 

 

OK, då tolkar jag det som att det är deltagandet i NATOs ytstridsstyrkor som är styrande för anskaffning av Polens fregatter. 

 

Politiskt förståeligt men givet Polens närhet till Kaliningrad hade jag nog prioriterat annorlunda. Tror att det finns en inte helt försumbar risk att fregatterna tränger ut andra investeringar, särskilt som flottan kanske inte är mest prioriterad av de polska försvarsgrenarna.

 

Pärmtroll och andra är bättre skickad att bedöma den enskilda kvaliteten på våra fartyg men jag tycker att det finns en kvalitet i kvantitet också. Större fartyg blir nästan per automatik färre fartyg och då känns storleken på Visby som en rimlig kompromiss för oss. Särskilt när de efter htm får en rimligt komplett verktygslåda. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, IED said:

OK, då tolkar jag det som att det är deltagandet i NATOs ytstridsstyrkor som är styrande för anskaffning av Polens fregatter. 

 

Politiskt förståeligt men givet Polens närhet till Kaliningrad hade jag nog prioriterat annorlunda. Tror att det finns en inte helt försumbar risk att fregatterna tränger ut andra investeringar, särskilt som flottan kanske inte är mest prioriterad av de polska försvarsgrenarna.

 

Pärmtroll och andra är bättre skickad att bedöma den enskilda kvaliteten på våra fartyg men jag tycker att det finns en kvalitet i kvantitet också. Större fartyg blir nästan per automatik färre fartyg och då känns storleken på Visby som en rimlig kompromiss för oss. Särskilt när de efter htm får en rimligt komplett verktygslåda. 

 

Man har ju ändå genomfört en ordentlig uppgradering av Orkan klassens robotbåtar. Visserligen bara tre fartyg men de torde vara de starkaste robotbåtarna i Östersjön nu. Om jag vore i polska kläder så skulle jag satsa mer på mindre robotbestyckade korvetter och robotbåtar, samt på ett ubåtsvapen med minst tre AIP ubåtar. O H Perry fregatterna har nog ganska begränsat värde i Östersjön, åtminstone så länge de inte moderniserats.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

On 10/18/2021 at 12:47 PM, Perman said:

 

Man har ju ändå genomfört en ordentlig uppgradering av Orkan klassens robotbåtar. Visserligen bara tre fartyg men de torde vara de starkaste robotbåtarna i Östersjön nu. Om jag vore i polska kläder så skulle jag satsa mer på mindre robotbestyckade korvetter och robotbåtar, samt på ett ubåtsvapen med minst tre AIP ubåtar. O H Perry fregatterna har nog ganska begränsat värde i Östersjön, åtminstone så länge de inte moderniserats.

 

/Per

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Babcock och Arrowhead 140 vinner det polska MIECZNIK (Swordfish) programmet om 3 nya fregatter:

 

Babcock International : selected as the platform design provider and technology partner for Poland's new frigate programme

https://www.marketscreener.com/ )

 

Arrowhead 140

https://www.arrowhead140.com/ )

 

Utan att vara någon expert så gissar jag att det är ekonomin som har fått störst genomslag. Därmed inte sagt att det skulle vara ett dålig val, bara inte lika kapabla som fregatterna från TKMS (som förmodligen också skulle ha varit dyrare). De polska AH140 fregatterna kommer sannolikt att vara betydligt mer kapabla än de brittiska type 31 som närmast är att betrakta som "patrol frigates". Detta kommer troligen även att sänka styckepriset på alla type 31, eller åtminstone motverka att det stiger. De kommer att få en kapabel hkp i form av Leonardo AW101 ( First AW101 helicopter for Polish Navy makes maiden flight

 

spacer.png

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

'First steel cut' för det polska programmet av tre nya fregatter av Mieczik typ. En nyhet är att endast den första av fregatterna som ska levereras 2026 kommer att vara fullt utrustad och bestyckad. De övriga två kommer att utrustas när budgeten tillåter detta.

 

Poland Starts Construction On New Miecznik Frigate

(navalnews.com)

 

Verkar som om det alltid är nåt med Polens vapenaffärer som förr eller senare gör att det inte blir som man trodde att det ska bli. Ungefär som köpet av Adelaide fregatterna och livstidsförlängningen av Kobben ubåtarna som aldrig inträffade.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ledningssystem till serie fregatterna dvs. nr 2 och 3 har nu beställts, och det blev samma som till förserie fartyget (benämnt ZSW på polska). Beslut om släpsonar, torpedtuber och sjörobotsystem kan dock dröja. 

 

Quote

The Armament Agency has announced that the serial frigates (the second and third units) will recieve sensors and effectors the same as those contracted for the first prototype unit, thus allowing for operations in the anti-air and anti-surface domains. The second and third frigates will be armed with, among other things, 76mm Leonardo Super Rapido Strales gun, Lockheed Martin VLS Mk 41 Strike Lenght launcher (32 chambers) with ExLS Host (Extensible Launching System for CAMM missiles), MBDA UK Sea Ceptor anti-aircraft and anti-missle system with CAMM and CAMM-ER missiles, Thales Sea Master SM410 (with four AESA fixed antennas) and NS50 (with AESA rotating antenna) radar systems, Thales Artemis IRST systems (InfraRed Search andr Track), Saab NLWS (Naval Laser Warning System), as well as electronic warfare, defence systems and IFF identification systems.

 

Den totala kostnaden för Miecznik programmet kan komma att överstiga 3,6 miljarder euro. Tveksamt om det finns några pengar till nya eller beg. ubåtar än på några år:

 

Quote

Following the conclusion of Annex 4, the value of the contract is PLN 14.8bn gross (approximately €3.4bn), which represents 92% of the estimated cost of the entire programme. This amount does not include missiles and artillery ammunition, nor the optional equipment of the serial pair of frigates, which indicates that the price may exceed PLN 16bn (about EUR 3.6bn). For the record, when the contract with the consortium was concluded, the expected cost of the programme was estimated at PLN 8 billion (approximately €1.85bn).

 

Kölsträckning av första fartyget är planerad till 31 Jan 2024 och alla fartyg ska vara levererade till 2031.

 

image.thumb.png.f5bd1d727a53021d74df287f55437b80.png

(Miecznik frigate illustration; navalnews.com)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Quote

Poland has awarded European missile maker MBDA a contract to install the Sea Ceptor naval air defense system on the country’s three new Miecznik-class frigates.

 

Quote

Leveraging the interoperability of CAMM, tailored for both land and maritime applications, Poland will utilize its existing stockpiles of CAMM missiles to outfit the Miecznik frigates. The installation will be streamlined using a quadpacking solution in the Mk41 Vertical Launching System (VLS), enhancing load-out capacity and bolstering platform survivability.

 

Poland selects Sea Ceptor for installation on new frigates

(defence-blog.com)

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Igår 31 Jan kölsträcktes den första polska fregatten ORP Wicher av project 106 Miecznik. Hon kommer att vara ett prototyp fartyg, men kommer förmodligen att uppgraderas till klass standard senare. Detta är första gången på 23 år som ett stridsfartyg kölsträcks i Polen (ORP Ślązak och de nya minjaktfartygen räknas förmodligen inte som stridsfartyg).

 

Poland Lays Keel Of First Miecznik-Class Frigate

 

image.png.7bc71dc65dec4f3be1a7a19b3ba19268.png

(The keel of the first Project 106 frigate, the future ORP Wicher. Photo: Tomasz Grotnik)

 

Det förra polska fartyget med namnet ORP Wicher var en sovjetisk byggd jagare av Skoryj-klass som överfördes 1958 och togs ur tjänst 1975. Ett av hennes 130 mm torn finns bevarat på polska marinmuséet i Gdynia, och resterna av hennes skrov ska fortfarande finnas kvar som vågbrytare vid stranden i Hel. En tidigare jagare med samma namn sänktes av tyskt flyg i hamnen i Hel den 3 Sept 1939.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, ATK1797 said:

Kommer att bli riktigt fina skepp och en stor tillgång både för Polen och Nato.

 

Jo absolut. Lite synd att dom kommer 10 år försent, men bättre sent än aldrig. Nu fattas bara att man satsar lite på ubåtsvapnet också så lever den polska marinen snart upp till ambitionen som redan finns i de andra vapenslagen.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Slenke said:

Tycker fortfarande att vi borde hoppat på detta programmet istället för Luleå, fast då utrustad för områdesluftförsvar som primär uppgift.


Kan någon av er Svensk industri-hatande själar i detta forumet förklara för mig varför ni snackar så mycket blaja och skit om bl.a. SAAB. Är det för att ni fick dissen från arbetet på grund av  inkompetens och opålitlighet eller är ni amerikanska bot:ar som försöker marknadsföra? Kom med en faktabaserad och vettig förklaring, annars kan ni vara tysta.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, ATK1797 said:

Håller med om det. Frågan är vad mycket skiljer i pris i mellan ORP Wicher och vad Luleå beräknas kosta? 

Nog svårt att jämföra eftersom det är så olika sensor/vapen osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/1/2024 at 1:48 PM, Perman said:

Igår 31 Jan kölsträcktes den första polska fregatten ORP Wicher av project 106 Miecznik. Hon kommer att vara ett prototyp fartyg, men kommer förmodligen att uppgraderas till klass standard senare. Detta är första gången på 23 år som ett stridsfartyg kölsträcks i Polen (ORP Ślązak och de nya minjaktfartygen räknas förmodligen inte som stridsfartyg).

Sorry for replying in English - I hope you don't mind.

 

Above information is slightly incorrect.

 

It is 23 years since a keel was laid in Stocznia Wojenna in Gdynia (PGZ Naval Shipyard) and not in Poland ;-)

 

Keel for ŚLĄZAK was laid 23 years ago in 2001 (sic!) in then Stocznia Marynarki Wojennej (now Stocznia Wojenna).

All ships of 258 project were laid down in Stocznia Remontowa (Remontowa Shipbuilding) in Gdańsk.

 

 

Hope that helps!

Andrzej

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...