Jump to content

Försvarsmakten: Många möjligheter: HR-administratör i Försvarsmakten


Recommended Posts

Från 3- månaders rekryt till HR-administratör. Elina har testat flera av de anställningskategorier som erbjuds i Försvarsmakten och har nu hittat sin rätta plats. Såväl i vardagen som i krigsbefattningen arbetar Elina med personaltjänst, men med helt olika fokus.

En föreläsning om olika yrken på gymnasiet väckte tanken hos Elina att Försvarsmakten kan vara en rolig utmaning. Hon mönstrade och ryckte in på tremånaders grundläggande militär utbildning på P4 2012. Lagkänslan och utnämningen Bästa kamrat gjorde att det kändes självklart att fortsätta efter de tre första månaderna. Elina utbildade sig till stridsfordonsförare och deltog bland annat i övning Våreld 2013. 2014 var hon redo för något nytt och fick då en gruppchefstjänst på ledningsplutonen på Trängregementet.

Elina2

– Det hade sina utmaningar, men var ändå roligt och jag trivdes, berättar Elina.

Hur kom du in på att arbeta med personaltjänst?

– 2015 valde jag att bli GSS/T anställd, jag var inte redo att släppa Försvarsmakten men ville prova på det civila livet. Jag arbetade på allt från industrier till vikariat som idrottslärare samtidigt som jag tjänstgjorde i Försvarsmakten under övningar cirka två gånger per år. Det var ett bra sätt att inte tappa den kompetens som jag fått under mina år som soldat. Jag kände sedan att jag ville studera vidare och valde till sist Personalvetenskap på Jönköpings universitet. Utbildningen var bra och de tre åren gick fort. Jag sökte sedan och fick erbjudande om tjänsten som HR-administratör på Trängregementet, en civil befattning, säger Elina.

Det roligaste med att arbeta som HR-administratör är variationen i arbetet. Ingen dag är den andra lik.

– Under mitt deltagande i slutövningen Sydfront deltog jag som personaladministratör. Jag arbetar då med personaltjänst fast i ett helt annat perspektiv än vad jag gör till vardags. Jag tänker på helt andra faktorer, hårda värden som: hur fungerar vår logistikkedja, hur många är vi? Mjuka värden som: hur mår personalen, vad kan vi göra för att höja stridsvärdet? Kan vi möjliggöra mer sömn, kan vi inkvartera dem någonstans? Kort och gott personaltjänst, fast i en krigsorganisation.

Elina3

– Jag tror att många ute i det civila samhället inte vet bredden på allt som går att arbeta med i Försvarsmakten. Framförallt civila befattningar som ekonomer, IT, systemstöd, administratörer, sjuksköterska, läkare med flera. Det är så mycket mer än utbildning av värnpliktiga, vilket kanske är det många främst tänker på som Försvarsmaktens verksamhet.

Vad skulle du ge för tips till någon som är intresserad av att jobba med HR inom Försvarsmakten?

– Om man känner sig inspirerad och vill arbeta med det jag gör så är mitt bästa tips att hålla utkik på Försvarsmaktens hemsida för lediga tjänster. Hälsa gärna på här i Skövde när vi har Garnisonens dag och liknande och lär dig mer om vad vi gör. Är man intresserad av gröntjänsten i uniform så börjar allt med en grundutbildning i Försvarsmakten.

Hur ser du på framtiden?

– Jag ser ljust på framtiden. Det finns många utvecklingsmöjligheter! Nästan så många att jag inte vet vad jag ska välja. Det är ett smörgåsbord och jag kan om jag vill och har drivet välja och vraka! Försvarsmakten är en arbetsgivare som är mån om jag som anställd kompetensutvecklas. Vill jag utvecklas i en riktning så kommer min arbetsgivare att hjälpa mig med det.

Elina4

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...