Jump to content

"Burst-fire rifle" på svenska

Recommended Posts

Finns det någon vedertagen term på svenska lik engelskans "Burst-fire rifle" för gevär som enbart skjuter (t.ex.) treskottssalvor?

Om det finns så skulle jag gärna vilja få veta.

Tack! :)

Posted (edited)
26 minutes ago, Chassi said:

Vilka gevär skjuter enbart 3 skottssalva?

Ja, så vitt jag vet så har jag bara sett sådana i dataspel. Undrade bara om det fanns någon vettigt låtande benämning för Burst-fire rifle på svenska.

Edited by VSVoice

18 minutes ago, Chassi said:

Vilka gevär skjuter enbart 3 skottssalva?

Bland annat M16A2, vissa varianter av Mp5, AN-94 (2-skott), med flera. (eller ja, inte enbart...)
Eldhastighet och förmodad ökad träffchans av automateld med ammonutionsbesparingen av patronvis eld. Det är tanken i alla fall.

På ett personligt plan skulle jag nog kalla det "3-skotts salva"

Edited by 27Kilo

59 minutes ago, 27Kilo said:

Bland annat M16A2, vissa varianter av Mp5, AN-94 (2-skott), med flera. (eller ja, inte enbart...)
Eldhastighet och förmodad ökad träffchans av automateld med ammonutionsbesparingen av patronvis eld. Det är tanken i alla fall.

På ett personligt plan skulle jag nog kalla det "3-skotts salva"

Jag läser inlägget ordagrant, "som endast skjuter bursts"

Annars översätts ju burst till salva på svenska.
Burst-fire torde ju huvudsakligen beskriva själva förfarandet att skjuta "salvovis" eldgivning, vet inte om salvovis finns som ord, men alternativen är ju patronvis eld-salva om x skott-automateld.
Så beroende på antalet skott avfyrat så borde det ju då heta "x skott salva" eller salvvis eldgivning.

Googlar på MP5 och 'treskotts-läge' eller 'treskottsfunktion' verkar vara rätt vedertaget på svenska.

Från en polisrapport (ang. MP5):

"De nya förstärkningsvapnen har bara enkelskottsfunktion, till skillnad från de tidigare som även hade treskotts- och automatfunktion. Han och hans kollega diskuterade därför om vapnen, likt tjänstevapnet, bör bäras med en kula i loppet." 

Jag vet inte om det är en vedertagen term, men burst-fire bör rimligtvis kallas eldstöt. Så Burst Fire Rifle bör bli Eldstötsgevär eller Gevär med Eldstötsfunktion.

27 minutes ago, darkjak said:

Jag vet inte om det är en vedertagen term, men burst-fire bör rimligtvis kallas eldstöt. Så Burst Fire Rifle bör bli Eldstötsgevär eller Gevär med Eldstötsfunktion.

Nej, "Burst" bör rimligtvis beskriva vapnets funktion/inställning och inte det taktiska/stridstekniska förfarande under striden.

• Like 1

41 minutes ago, cazorp said:

Googlar på MP5 och 'treskotts-läge' eller 'treskottsfunktion' verkar vara rätt vedertaget på svenska.

Från en polisrapport (ang. MP5):

"De nya förstärkningsvapnen har bara enkelskottsfunktion, till skillnad från de tidigare som även hade treskotts- och automatfunktion. Han och hans kollega diskuterade därför om vapnen, likt tjänstevapnet, bör bäras med en kula i loppet." 

Det finns en anledning till varför mp5 för polisen fick bara enkelskott.

En polis norröver som ingick i en tränad styrka sköt av ett helt mag då han blev så stressad. Utan att träffa någon person. Som tur var träffade han bara döda ting. Vem som blev mest rädd förtäljer inte historien. Där han även utsatte kollegor för fara. Men en karl som var lite nödigt hade satt sig på toalettstolen där en kula gick igenom dörren och träffade väggen ovanför mannens huvud. 

Svaret blir väl att det nog inte finns något gevär som enbart har treskottssalvfunktion, alla har nog också en enkelskottsfunktion.

Något vedertaget namn för den funktionen finns så vitt jag vet inte i svenskan, troligen för att vi inte har den funktionen på våra vapen.

Men det har kommit en del bra förslag i tråden som kan användas tycker jag.

Edited by 32LvTropp

2 hours ago, 32LvTropp said:

Svaret blir väl att det nog inte finns något gevär som enbart har treskottssalvfunktion, alla har nog också en enkelskottsfunktion.

Något vedertaget namn för den funktionen finns så vitt jag vet inte i svenskan, troligen för att vi inte har den funktionen på våra vapen.

Men det har kommit en del bra förslag i tråden som kan användas tycker jag.

Vi hade kunnat ha en treskottsfunktion på AK5. Då FN FNC som vi byggt vår licens på även hade den möjligheten. Men då skulle vi tillverka ett vapen som inte fick kosta så mycket.  Där sista skottspärr även saknades.

Så varför inte köpa in bättre begagnade FN FNC alternativt SS2-4. Där vi bygger om befintliga slitna AK5 och även ett antal med längre pipa.

Inför en mängd med nytillverkade vapen. 

Edited by madman

On 7/6/2021 at 11:19 PM, darkjak said:

Eldskur är nog mer vedertaget. 

SoldF har följande:
För Automatkarbin:

Automateld
Eldskurar 2-4 skott
Totalt 6-8 skott

Upprepas vid behov

(Eldstöt)

För KSP

Automateld
Eldskurar 4-6 skott
Totalt 8-12 skott