Jump to content

skottställning UKAL

jöjje

Recommended Posts

Är det någon som vet om man behöver skottställa PSG på nytt när man byter ammunitionsslag till UKAL?

Jag provskjöt några patroner i måndags och de tog högt vilket jag årgärdade, dock var jag stressad efteersom ca 25 man tittde på och vet inte om jag ställt uppsätningen på 100 eller 300 meter från början. om den var på 300 är det ju inte konstigt att det tog högt eftersom avståndet var 100m. träffen tog ca 15cm högt vilket stämmer med 300m siktet.

MVH Jörgen

Är det någon som vet om man behöver skottställa PSG på nytt när man byter ammunitionsslag till UKAL?

nej du behöver inte skottställa psg när du byter till 7.62 prick men upp till 400 m andvänder man 100m sikte på 500m andvänd 125 m på 600 m andvänd 150 osv

Det ska inte behövas, men du bör ta reda på en uppsättningstabell över Ukal projektilen!

Skrev fel, det finns en projektilbanetabell på FMVs hemsida.

Edited by ViktorH

nej du behöver inte skottställa psg när du  byter till 7.62 prick  men upp till 400 m andvänder man 100m sikte på 500m andvänd 125 m   på 600 m andvänd 150  osv

Vart har du fått detta ifrån?

Enligt FMV och skjutreglerna från FM gäller: Halvera avståndet

Från FMV´s hemsida:

"FMV har tagit fram skjutregler för den nya ammunitionen. Det har under försöken visat sig att grundregeln är: Halvera avståndet då prickskytteammunition används ! Ett exempel: Prickskytten bedömer avståndet till 800 meter. Han ställer då in avståndet 400 meter på avståndsratten (egentligen 400 meter plus ett snäpp, se nedan)."

- HvPrsk

nej du behöver inte skottställa psg när du  byter till 7.62 prick  men upp till 400 m andvänder man 100m sikte på 500m andvänd 125 m   på 600 m andvänd 150  osv

Vart har du fått detta ifrån?

Enligt FMV och skjutreglerna från FM gäller: Halvera avståndet

Från FMV´s hemsida:

"FMV har tagit fram skjutregler för den nya ammunitionen. Det har under försöken visat sig att grundregeln är: Halvera avståndet då prickskytteammunition används ! Ett exempel: Prickskytten bedömer avståndet till 800 meter. Han ställer då in avståndet 400 meter på avståndsratten (egentligen 400 meter plus ett snäpp, se nedan)."

- HvPrsk

fel av mig jag tänkte fel :blink:

har nu snackat med min spotter han sa också avsånd dividerat med 4. jag har skjutit på upp till 1000 meter och jag bommade inte någon gång så vi måste ha räknat rätt

Detta är FMV:s bild över skillnaden mellan kulbanorna för 7,62/10 och 7,62 prick:

bana.gif

7,62 prick har en kulbana som ligger 58 % flackare än 7,62/10, vilket lett FMV och FM att ge rekommendationen ”halvera avståndet”.

- HvPrsk

Detta är FMV:s bild över skillnaden mellan kulbanorna för 7,62/10 och 7,62 prick:

bana.gif

7,62 prick har en kulbana som ligger 58 % flackare än 7,62/10, vilket lett FMV och FM att ge rekommendationen ”halvera avståndet”.

- HvPrsk

Vågar man hoppas på att kikarsiktet till prickskyttegevär 90 i nästa REMO får en inställning för att skifta mellan ukal och normalprj? Ungefär som för rök till grg.

Nej, den optik som är tilltänkt för stunden har det inte i alla fall, men väl en justering i höjd och sida som motsvarar 0,1 streck per "klick" istället för dagens 0,2 streck...

- HvPrsk