Jump to content

Hej, har en fråga om ADHD och gmu

Recommended Posts

Så jag har ADHD diagnos men den är extremt "svag". Jag är såpass hög funktionell att jag enkelt klarar av dagliga utmaningar både under stress och inte. Jag tror med stark säkerhet att jag klarar av de tjänster jag vill söka till inom försvarsmakten. Men när jag mönstrade fick jag avslag bara på grund av ADHD. Jag vet det för att jag nyligen gjorde en ny ansökan där jag gav exakt samma svar fast jag svarade att jag inte har någon diagnos och då kom jag in. Dock ändrade jag mig idag av dåligt samvete. Och därför ställer jag denna fråga:

Bör jag svara att jag har den eller inte?

Själv tycker jag att jag borde det eftersom jag fick diagnosen när jag var mycket liten (12år, nu är jag 19) och jag har definitvt vuxit ur den. Det enda som ADHD gör med mig numera är att jag rycker på näsan. Men det är inget som går ut över andra och det stör inte mig på något sätt alls.

Enda anledningen till att jag har kvar diagnosen är för jag inte bett läkaren starta en utredning om det. Sådana tar väldigt lång tid och jag har inte haft den tiden.

Ska jag svara att jag inte har det och sedan prata med någon på plats eller inte? Om ja, kommer det bli konsekvenser för mig?

Man kan inte veta hur du kommer reagera under de situationer som man kan uppleva i dwt militära, jag har sett folk med ADHD bli helt apatiska när den fysiska och psykologiska stressen kommer.

• 2 weeks later...
On 7/5/2021 at 1:24 PM, Chassi said:

Man kan inte veta hur du kommer reagera under de situationer som man kan uppleva i dwt militära, jag har sett folk med ADHD bli helt apatiska när den fysiska och psykologiska stressen kommer.

Det har jag sett med många, det krävs en speciell typ av person att springa mot faran händelsen och sedan agera någerlunda rätt. Därför en del av oss väljer det gröna eller blåljusyrket

11 minutes ago, Kimsan said:

Det har jag sett med många, det krävs en speciell typ av person att springa mot faran händelsen och sedan agera någerlunda rätt. Därför en del av oss väljer det gröna eller blåljusyrket

Nu menar jag inte apatiska i bemärkelsen "handlingsförlamad" utan mera, medicinskt apatisk som i okontaktbar, orörlig och det i praktiken svartnar för ögonen hos den som drappas.

Hjärnan stänger av, som när dataskärmen fryser och man måste tvångsavstänga den.

Handlingsförlamade kan man bli, men det är något annat.

• 3 weeks later...
On 7/16/2021 at 7:34 PM, Chassi said:

Nu menar jag inte apatiska i bemärkelsen "handlingsförlamad" utan mera, medicinskt apatisk som i okontaktbar, orörlig och det i praktiken svartnar för ögonen hos den som drappas.

Hjärnan stänger av, som när dataskärmen fryser och man måste tvångsavstänga den.

Handlingsförlamade kan man bli, men det är något annat.

Och jag menar att det inte är exklusivt folk med ADHD, finns många poliser och även soldater med ADHD.

Finns olika nivåer av ADHD, mina söner har det och det ska tydligen vara ärftligt från pappans sida och här sitter jag med fullbordad värnplikt och snart 10 år i frivilliga branchen både som soldat och befäl.

12 hours ago, Kimsan said:

Och jag menar att det inte är exklusivt folk med ADHD, finns många poliser och även soldater med ADHD.

Finns olika nivåer av ADHD, mina söner har det och det ska tydligen vara ärftligt från pappans sida och här sitter jag med fullbordad värnplikt och snart 10 år i frivilliga branchen både som soldat och befäl.

Har du fått diagnosen efter eller under tjänstgöring så får man ju naturligtvis inte sparken.

Alla blir ju inte apatiska, men risken att någon med ADHD skulle få det under övning kan ge väldigt otrevliga konsekvenser.

• 4 weeks later...

Självklart skall du svara sanningsenligt. Det kan vara en risk för både dig själv och dina kamrater ifall du ljuger.

Det finns en anledning varför det tidigare automatiskt varit avslag vid ADHD, nämligen att i majoriteten av de fall där en sökande haft ADHD har det blivit avslag. 

Dock som @27Kilo skriver så lär det ju gå att komma igenom ändå numera.

Lycka till iallafall!

Det som blir skillnaden nu är att det kommer göras en "individuell bedömning" till skillnad från tidigare massutrensning.

Möjligheten att få göra värnplikt trots diagnos torde vara liten alltjämt.