Jump to content

Sydkorea väljer både AIP och Li-Ion batterier för sina framtida ubåtar


Perman

Recommended Posts

South Korea’s KSS-III Batch 2 Submarine to Feature both AIP and Li-Ion Batteries


 

Quote

 

“Batch-2 submarines will have both AIP propulsion systems and lithium-ion batteries, which will increase the submerged endurance to more than 20 days at sea.”


Moon-hee Jang, Hanwha Defense

 

 

Quote

“Stability and reliability are our main interests. We can confidently say that it will be the safest battery in the world, which is expected to be the world’s second deployment after Japan.

 

Man kan ju undra varför man väljer att behålla AIP med bränsleceller om Li-Ion batterier nu är så säkra?

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag har Sydkorea blivit medlem i den exklusiva klubben av länder som opererar ubåtar med ballistiska (SLBM) robotar. Detta i och med att ubåten ROKS Dosan Ahn Changho av Changboro III batch I nu har trätt i tjänst. Hon har ett undervattensdeplacement på 3.750 ton, är 83,5 m lång och är bl a bestyckad med 6 VLS tuber för "Chonryong" kryssningsrobotar eller "Hyunmoo" ballistiska robotar. Ytterligare en ubåt av samma batch sjösattes 10 nov 2020. Batch II ubåtarna av samma huvudklass (varav två är under byggnad) kommer att bli 6 m längre och vara bestyckade med 10 VLS tuber. 

 

Länder som opererar SLBM ubåtar är nu alltså Frankrike, Kina, Indien, Ryssland, Storbritannien, Sydkorea och USA. Dessutom så har Nordkorea en SLBM ubåt av experimentell Sinpo/Gorae klass. En större variant av denna på 3.000 ton anses också vara under byggnad.

 

Navy receives first 3,000-ton-class SLBM submarine

(https://www.koreatimes.co.kr/)

 

KSS III class submarine Dosan Ahn Changho joins ROK Navy

(navyrecognition.com)

 

Dosan Ahn Changho-class submarine

(https://en.wikipedia.org/)

 

spacer.png

(foto: Teukwonjae707)

 

/Per

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, vikingman said:

Det är väl 9 st ubåtar som skall byggas i Dosan Ahn Changho-serien? I Wikipedia-artikeln stod det 27 st ubåtar.

 

Ja det stämmer. Man menar förmodligen att man 2029 kommer att ha 27 ubåtar totalt. Väldigt konstigt uttryckt dock i texten hos eng wiki och navyrecognitions artiklar. Sydkorea har ju redan 18 ubåtar: 9 av Chang Bogo klassen som kom i tjänst 1993-2001 och 9 av Sohn Won-yil klassen i tjänst 2007-2020. Den äldsta av dessa befintliga ubåtar kommer dock att vara 36 år gammal 2029, så det är tveksamt om man kommer att nå upp till antalet 27. Trots detta så står det nog klart att Sydkorea kommer att vara en av världens absolut största ubåtsnationer i slutet av detta decennium. Endast USA, Ryssland, Kina, Nordkorea och Iran kommer att ha fler ubåtar. Nordkoreas alla större ubåtar är dock väldigt omoderna och av lågt stridsvärde, och Iran har egentligen bara 4 ubåtar om man räknar bort alla miniubåtar. Om ubåtsprogrammet fullföljs som planerat så skulle jag räkna Sydkoreas ubåtsvapen som världens fjärde starkaste i slutet av detta decennium. Som en lite kuriosa jämförelse så hade Sverige världens sjunde största ubåtsvapen 1970 med 23 ubåtar (men nödvändigtvis inte sjunde starkaste). Under 2010-11 hade vi även flest operativa ubåtar i Östersjön (5) av de fyra Östersjönationer som då hade ubåtar (endast ryska Östersjömarinen medräknad).

 

navalnews.com och janes.com har båda nu publicerat artiklar om ubåten:

 

ROK Navy Commissions Her First KSS III Submarine

(navalnews.com)

 

South Korean navy commissions first KSS-III-class, SLBM-capable submarine

(janes.com)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

HI Sutton m fl kommenterar testet med en ballistiskt robot avfyrad från världens första AIP ubåt bestyckad med ballistiska robotar (inkl. diagram av ubåten i den andra länken):

 

South Korea Test-Fires Ballistic Missile from new KSS III Submarine

(navalnews.com)

 

New Dawn: First Time A Modern Non-Nuclear Submarine Has Fired A Ballistic Missile

(navalnews.com)

 

Som nämnts tidigare i tråden så satsar Sydkorea nu både på Li-Ion batterier och AIP luftoberoende tillsatsmaskineri med bränsleceller. Man lägger alltså inte alla ägg i samma korg som t ex Japan som nu helt gått över till enbart Li-Ion batterier på sina senaste ubåtar. Frågan är väl vad man ska kalla en modern ubåt med enbart Li-Ion batterier? Knappast en AIP ubåt väl?

 

/Per

 

 

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Att bygga upp en av världens efter stormakterna största ubåts flottorna är inte alltid helt smärtfritt:

 

Major defects found on South Korea's type 214 submarine fleet

(navalnews.com)

 

Frågan är förstås vilka implikationer detta möjligen kan ha för andra mariner som opererar tysk byggda ubåtar. I första hand då kanske de grekiska och portugisiska marinerna som också opererar just type 214 ubåtar.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 8/13/2021 at 5:57 PM, Perman said:

Idag har Sydkorea blivit medlem i den exklusiva klubben av länder som opererar ubåtar med ballistiska (SLBM) robotar. Detta i och med att ubåten ROKS Dosan Ahn Changho av Changboro III batch I nu har trätt i tjänst. Hon har ett undervattensdeplacement på 3.750 ton, är 83,5 m lång och är bl a bestyckad med 6 VLS tuber för "Chonryong" kryssningsrobotar eller "Hyunmoo" ballistiska robotar. Ytterligare en ubåt av samma batch sjösattes 10 nov 2020. Batch II ubåtarna av samma huvudklass (varav två är under byggnad) kommer att bli 6 m längre och vara bestyckade med 10 VLS tuber. 

 

Länder som opererar SLBM ubåtar är nu alltså Frankrike, Kina, Indien, Ryssland, Storbritannien, Sydkorea och USA. Dessutom så har Nordkorea en SLBM ubåt av experimentell Sinpo/Gorae klass. En större variant av denna på 3.000 ton anses också vara under byggnad.


https://www.navalnews.com/naval-news/2023/09/south-korea-to-develop-new-vls-and-slbm-for-its-submarines/

South Korea To Develop New VLS And SLBM For Its Submarines

According to the request for proposal (RFP) posted by the South Korean Agency for Defense Development (ADD), the new VLS prototype's Required Operational Capability (ROC) involves delivering a submarine launched ballistic missile (SLBM) with an ejection weight of at least 10 tons.

On September 1st, South Korea’s ADD posted an RFP for the prototype of its “High-performance Large Underwater Launch System.” The RFP outlines plans to develop and deploy the prototype of the new VLS by 2027. The latest 3000-ton KSS-III Batch-I submarine (Dosan Ahn Chang-ho class), which currently has six VLS cells capable of firing Hyunmoo-IV-4 SLBMs and has already successfully completed two test fires, could potentially be retrofitted to accommodate this system once developed. Additionally, the follow-on class known as KSS-III Batch-II, currently being constructed by Hanwha Ocean and featuring ten VLS cells, could also be a recipient of this new system due to its larger size and enhanced capabilities.

The missile ejection weight of the recently tested Hyunmoo-IV-4, loaded on the KSS-III Batch-I, is known to be around 5.4 tons with a 1-ton warhead. Given that the new missile ejection weight exceeds 10 tons, there is strong speculation that it could be an SLBM version of the Hyunmoo-V ballistic missile, which is known to have the heaviest conventional warhead and is larger than the Hyunmoo-IV-4. The Hyunmoo-V has concluded its development phase with test launches earlier this year and is awaiting mass production at the end of this year.

Nevertheless, the development of a new, powerful SLBM and sophisticated launch system for the ROK Navy’s latest over-3000-ton KSS-III vessels sends a message that the Republic of Korea is engaged in the SLBM arms race to secure peace and balance in the region.

Link to comment
Share on other sites

On 9/7/2021 at 3:13 PM, Perman said:

HI Sutton m fl kommenterar testet med en ballistiskt robot avfyrad från världens första AIP ubåt bestyckad med ballistiska robotar (inkl. diagram av ubåten i den andra länken):

 

South Korea Test-Fires Ballistic Missile from new KSS III Submarine

(navalnews.com)

 

New Dawn: First Time A Modern Non-Nuclear Submarine Has Fired A Ballistic Missile

(navalnews.com)

 

Som nämnts tidigare i tråden så satsar Sydkorea nu både på Li-Ion batterier och AIP luftoberoende tillsatsmaskineri med bränsleceller. Man lägger alltså inte alla ägg i samma korg som t ex Japan som nu helt gått över till enbart Li-Ion batterier på sina senaste ubåtar. Frågan är väl vad man ska kalla en modern ubåt med enbart Li-Ion batterier? Knappast en AIP ubåt väl?

 

/Per

 

 

 

 

Nu är väl iofs batterier ”air independent”, så tekniskt är det ju korrekt. Eftersom det heter ”diesel-electric”, så torde korrekt benämning vara ”electric submarine”. Eller ”el-ubåt”, även om det låter lite fjantigt.

 

För övrigt vore det en intressant lösning för Sverige, som inte har några längre räckviddskrav på sina ubåtar egentligen (för eget bruk alltså). Att helt bara skippa stirlingmaskineriet och istället bygga en ubåt med batterier som man laddar likt en elbil skulle minska komplexiteten i konstruktionen dramatiskt. Speciellt om man följde Taiwans idé om en mindre ubåt i 20-40m klassen, där uthålligheten kanske bara är någon vecka-tio dagar, men att man har fler istället.


Besättningen kan ju också minskas då stora delar av den tekniska kompetensen för allt relaterat till maskineriet troligen kan rationaliseras bort. En elmotor och batterier kräver i stort sett noll underhåll, framförallt i fält.

 

Då skulle man kunna komplettera våra större plattformar med mindre för vissa enklare uppdrag. Att ligga och lura i Öresund kräver inte mycket räckvidd, och en placering av en flottilj med 2-3 små-ubåtar i Göteborg för närförsvar av hamnar och bevakning av sundet kunde bli väldigt effektivt.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Tombola said:

Då skulle man kunna komplettera våra större plattformar med mindre för vissa enklare uppdrag. Att ligga och lura i Öresund kräver inte mycket räckvidd, och en placering av en flottilj med 2-3 små-ubåtar i Göteborg för närförsvar av hamnar och bevakning av sundet kunde bli väldigt effektivt.

Fast är det inte bättre att bygga små undervattens drönare istället som kan agera sensor plattform med eller utan egen beväpning?

 

Du skulle väl lätt kunna bygga 500st sådana jämfört med bygga 1 bemannad ubåt.

 

Sverige hade ju ett projekt som hette TMS (Torped/Mina/Sensor) men tyvärr lades detta ner 2008.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TKraften said:

 

Fast är det inte bättre att bygga små undervattens drönare istället som kan agera sensor plattform med eller utan egen beväpning?

 

Du skulle väl lätt kunna bygga 500st sådana jämfört med bygga 1 bemannad ubåt.

 

Sverige hade ju ett projekt som hette TMS (Torped/Mina/Sensor) men tyvärr lades detta ner 2008.

 

//TF 

problemet är uppdrag som kräver t.ex. dykare, eller passiv scanning och analys, samt autonom beslutsförmåga. Annars måste ju vadhelst man samlar in via sensorer också skickas vidare, och då röjer man sig om man inte har "fast lina". Men jag ser inget hinder för en satsning på flera fronter. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Tombola said:

problemet är uppdrag som kräver t.ex. dykare, eller passiv scanning och analys, samt autonom beslutsförmåga. Annars måste ju vadhelst man samlar in via sensorer också skickas vidare, och då röjer man sig om man inte har "fast lina". Men jag ser inget hinder för en satsning på flera fronter. 

Låter ju sunt.

 

En satsning på linjeanslutna sensorplattformar med eller utan beväpning förankrade på botten och med sensorhuvudet svävande ngn bit under vattenytan. 

 

Frågan hur långt signallinan kan vara? 1km? 10km?

 

Sen strömförsörjning via kabel eller batteri.

 

Sen längre ut i havsbandet autonoma undervattensdrönare med AI som tar sig ut och patrullerar en zon. Återvänder hem eller hämtas upp när bränslet sinar.

 

De sänder ju via radio med ngn slags antenn.

 

Sen nästa steg bemannade miniubåtar med 1-2 veckas uthållighet som ett komplement till våra större ubåtar.

 

//TF 


 

 

 

Edited by TKraften
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...