Jump to content

Insatspluton


Recommended Posts

@Särimner

 

Att sattsa allt kanske är lite fel inställning anser jag. Men det kan vara så att du menar att sattsa allt när det väl är övning och då inte gå på halvfart och fika bort hela tiden. Isådna fall tycker jag om inställningen.

 

Mitt råd är gå med, ha respekt för de övriga som är med i IP, Visa respekt och ödmjukhet för övriga inom Hv. Undvik att ha övermöpig utrustning Undvik att nervärdera övriga Hv. det är mina råd inför din kommande tid inom IP

Med att "satsa allt" menar jag inte att jag är någon värsting-stridis eller så. Vad jag avser är, att jag ska kunna delta och göra minst den kontrakterade tiden. Om det visar sig att jag inte ens kan få ihop de där 60 ens en gång, ja då anser jag att jag inte har i en insatspluton att göra. Då får jag väl hoppa tillbaka till mitt nuvarande kompani igen. Sålunda menar jag med "satsa allt" att jag ska kunna deltaga i förbandets övningar i så stor utsträckning som möjligt samt att bidraga till att förbandet/kompaniet/plutonen utvecklas och förbättras.

 

Eftersom jag hittills har varit medlem av ett "vanligt" kompani så är jag inte det minsta orolig för att jag skulle börja se ned på de soldater som inte är med i insatsplutoner. Vi kan ju inte bygga hela bataljonens verksamhet på en pluton, eller hur? IP är nog bra, men kan inte lösa alla uppgifter och vara överallt hela tiden. Min personliga uppfattning är att alla behövs, från nymuckade KJ-stridisen till "kaffe-kokar-Kalle". Det är bara en fråga om att rätt person på rätt plats anser jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@SSN

 

Det är giganiska skillnader inom Hv. Har sett vanliga Hv-plutoner som jag utan att tveka skulle följa med på en mission med. Har sett IP-plutoner som jag inte skulle våga åka på en FBU-sommarkurs med. Så skillnaderna är stora. Dock är dalarna lite djupare inom Hv-komp jmf med IP.

 

När det gäller Frejiga muntergökar till majorer har man mött ngr som tror sig veta allt och lite till. Dock har jag en frejig favorit när det gäller muntergök till mj :surprise:

 

 

@särimmer

Den inställningen kommer man långt med. Vet de som är med i IP som tror de kommer att möta terrorister med BC-stridsmedel som de skall oskadliggöra och sannera... Som tur är så gäller det inte de två stackarna i den plutonen jag är med i som kan det här med att sannera BC-stridsmedel... Utan ngr rejäla SMÖPar som tror att de är ngn blandning av MP/FJS/KJ-Jägare och att det är sådna uppgifter IP ska ha när de inte jagar farliga terrorister med BC-vapen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
Dock är dalarna lite djupare inom Hv-komp jmf med IP.

Nu blev jag nyfiken på hur/vad du menar ?

Me too. Vill dessutom med bestämdhet hävda att det är en JÄKLA skillnad mellan IP sinsemellan! Exempelvis RSÖ i Malmö, vissa plutoner rasade ihop totalt och B-styrkan hade lekstuga efter några timmar medan andra kämpade på bra tiden ut.....

Link to comment
Share on other sites

Om jag fritt får tolka Fk Satan så menar han väl att IP ofta bemannas av personal med ett lite större intresse för tjänsten, vilket innebär att IP inte innehåller de mest lata, fysiskt degenererade personerna som bara skrivit på kontraktet för att få ha en AK4 eller nya älgjaktsbyxor.

Å andra sidan så finns det inom det övriga hemvärnet vissa plutoner/grupper/individer som håller gott och väl den standard som IP har överlag, vilket då innebär att dalarna blir större inom det vanliga HV!

Link to comment
Share on other sites

@scattergun:

Tack. Naturligtvis borde jag förstått att det som avsågs var "dalarna" som i vågdalar och inte som i länet Dalarna. Det var just min feltolkning som gjorde mig nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

@Scattergun

 

Din fria tolkning av mitt inlägg var riktigt bra.

 

Skillnaden mellan bästa&sämsta soldat inom IP är mindre jmf med skillnaden mellan bästa och sämsta soldat inom vanliga Hv. Dock är det inten skillnad mellan bästa IP-soldat och bästa HV-soldat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...