Jump to content

Insatspluton

Recommended Posts

Hej…

Har hört talas om att hemvärnet ska upprätta insatsplutoner runt om i vårt rike! Vad är detta? Vad krävs för att bli antagen till Insatsplutonen? Vad är Insatsplutonernas Uppgift/er? Övrigt?

Tacksam för svar!

Mvh: Völund

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jepp  och en del Insatsplutoner/beredskapsplutoner har egna hemsidor där det står vilka krav de ställer...  tex  min - www.plutonen.com   Östra Beredskapsplutonen

hmm, egna lokala krav, bl.a fys och psyk krav......

Låter som en PR katastrof som bara väntar på att hända om du frågar mig. Ingen god idé alls faktiskt.

Kan lätt komma att spåra ur. Jag själv bryr mig inte särskilt, men jag ser hur detta kan komma att uppfattas av media. Och ytterligare media drivna begränsingar av hv/fm vore inte bra.

Ålderskrav, fyskrav, kanske inställningskrav varför inte hårklippning och liknande, allt bestämmt lokalt av ett gäng vapenfixerade och socialt annorlunda enstöringar som bildat ett tungt beväpnat medborgargarde. Och detta medborgargarde blir lagligt genom att det sker inom hemvärnet, allt betalt av försvaret.

Jag är rädd att min ovanstående beskriving inte är långt borta för vissa journalister. Tycker nog att HV borde strama upp reglerna vad anbelangar allt för entusiastiska hemsidor, lokala regler och liknande.

Kan som sagt vara en PR katastrof i uppsegling om en journalist får se hemsidor med lokala pojkar från trakten som poserar med vapen och sätter upp sina egna regler för vem/vilka som ingår i traktens tungt beväpnade elitstyrka. Inte bra, inte bra alls.

Guest Dedicated

Om man, som vi, håller oss till de krav på fysisk förmåga som gäller för övriga Försvaret har jag svårt att se att någon journalist tar illa upp. På 6,5 minuter ska du klara 1000 m fullt stridsutrustad, ett visst antal böj-sträck etc.

Har svårt att se att Insats/Beredskapsplutoner någonsin skulle betecknas vara "tung beväpnade medborgargarden", då besitter man en väldigt livlig fantasi.  

POF

Har svårt att se att Insats/Beredskapsplutoner någonsin skulle betecknas vara "tung beväpnade medborgargarden", då besitter man en väldigt livlig fantasi.  

När bankrånare har mer än yxa och batong så brukar det heta att dom är tungt beväpnade. Har dom Ak så kan jag garantera att dom kallas tungt beväpnade och det är väl inte fel heller.

Jag är rätt säker på att man betraktas som tungt beväpnad med ksp, handgranater, automatkarbin pansarskott och granatgevär.

Det där med att man skulle kalla dom medborgargarden kan jag hålla med om kräver mer fantasi.

Guest Dedicated

Med tanke på den ganska rigorösa kontrollen av blivande hemvärnsmän och kvinnor så torde sk. kriminella element, sådana som tänker sig använda Hv Insats och beredskapsplutoner som privat-armé, ha tämligen svårt att göra sig gällande i våra kretsar. Däremot kan man sällan gardera sig för sådant som kan inträffa under livets gång, livskriser etc som gör att enskilda kan "balla" ur. Det är upp till kamraterna och cheferna att hålla koll på den enskilde så sådanr undvikes!

Jag håller med om att vi kan kallas "tungt" beväpnade. Jag  värjer mig dock med armar & ben mot antydningar i nån annan riktning än att vi, Insats eller Beredskapsplutons-medlemmar och vanliga Hemvärnare, skulle vara annat än seriösa, militärt intresserade personer som försöker att göra vad de kan för det här landet och dess befolkning!

Steget därifrån till medborgargarde är långt.

Min poäng var inte att kriminella tar sig in i insatsplutonerna.

Min poäng är att det känns fel om traktens militär intresseade ungdomar skapar en klubb med i viss mån egna regler för hur man blir medlem.

Och det är precis så det kan uppfattas om man inte passar sig. I allmänetens ögon låter det nog bra med hv insatspluton när dom tänker på räddning, översvämming, eftersök och liknande.

Men om du visar upp ghillie suit, kulspruta och krigsmålning, och deviser som "ett skott, en död", strid i bebyggelse och framförallt elit tänkande med lokala regler så börjar många undra. Folk tror inte på ett akut militärt hot.

Att en hemvärnsman är en till åren kommen man som i lugnan ro dricker kaffe ur termos och ibland skjuter med mauser är ingen dålig bild om vi vill att almänheten skall förfasas över andra saker. Detta är särsklit viktigt om man vill slippa mer press på att hv ej skall ha vapen hemma.

Nej, skärpning, inga jävla lokala regler varken officiella eller inofficiella sådana om hur hemvärnsman skall skiljas från annan hemvärnsman. Det är vansinne och inget annat än att rejält skjuta sig i foten på några års sikt. Och regler för hur entusiastisk den enskilde hemvärnsmannen får vara utåt när allmänheten kan titta på, jag tänker bl.a på hemsidor.

Om man skall ha annorlunda krav för insatsplutonen kan dessa handla om att man måste ha fler övningstimmar per år. Att man har klarat och fullgjort utbildning på vapen, system eller taktik.

Börjar man höja fyskraven över de krav på fysisk förmåga som gäller för övriga Försvaret är man på djupt vatten. Börjar men med extra krav på mental förmåga, god inställning eller ålder så är man på ännu djupare vatten.

Stopp på allt elit och taktik snack utåt. Det är ok att känna sig elit internt och bland vänner, men tro mig allmänheten är inte lika pigg på att traktens militär intresserade ungdomar skapar en egen specialstyrka alá polisens nationella insatstyrka. Krav på soldaten bestämms på högkvarteret och konrolleras lokalt, men kraven modifieras bannimej inte av det lokala kompisgänget.

Pal, du är klarsynt som få.

Regler skall vara centrala och gälla alla. En mängd lokala bestämmelser underminerar förtroendet för Hemvärnet som förband och skapar förvirring. Dessutom brukar det leda till att det utvecklas s.k. "småpåvar" här och var.

Däremot delar jag inte helt det jag tolkar som din uppfattning om Hemvärnets externa profil som. HV bör profileras som ett modernt, kompetent och likformigt militärt förband. Att avsiktligt tona ner den militära delen tror jag är fel. Men det är en skör tråd att balansera på, Hemvärnet får inte uppfattas som en odisciplinerad hop av vapenkåta och krigslustande dårar.

Ansvaret börjar redan på låg nivå. Sluta upp med att bära egen oreglemterad utrustning och annat hemfixat tjafs. Militärer skall vara likformiga, det är därför vi bär uniform.

Det bästa är väla att rekrytera folk till insatsplutonerna från de ordinarie hemvärnsplutonerna. En kompis var tvungen att vara med hemvärnet 1 år och på så sätt visa vad han kan vad gäller fysik osv. På ett år hinner även befälen se vem han är och lära känna honom och på sätt se om han passar i insatspluton.

Tester för att komma med insatspluton, låter mest som om det finns folk som vill vara lite tuffare än de andra, lite elitsoldat på lördagar och söndagar.

Ja det är beklämmande att se allt hemmafixat skit.

304an är det som brukar få utstå mest våld - dubbla, trippla vattenflaskor, extra magasinsväskor, diverse verktyg, gigantiska knivar och hur mycket annat skit som helst.

Det andra offret är hjälmen - Tror någon på allvar att de syns sämre i terrängen när de i M90 hjälmen knyter fast massa tygremsor när resten av uniformen lämnas utan åtgärd? Har dessutom någon sett tygremsor naturligt förekommande i naturen?

Det ser ludermässigt ut (framförallt hjälmen) och det är ingen vidare funktionalitet i det heller (att ha 304 belamrad av prylar ökar ju inte smidigheten i strid i bebyggelse).

Likformighet är snyggt.

304an är det som brukar få utstå mest våld - dubbla, trippla vattenflaskor, extra magasinsväskor, diverse verktyg, gigantiska knivar och hur mycket annat skit som helst.

Det andra offret är hjälmen - Tror någon på allvar att de syns sämre i terrängen när de i M90 hjälmen knyter fast massa tygremsor när resten av uniformen lämnas utan åtgärd? Har dessutom någon sett tygremsor naturligt förekommande i naturen?

Det ser ludermässigt ut (framförallt hjälmen) och det är ingen vidare funktionalitet i det heller (att ha 304 belamrad av prylar ökar ju inte smidigheten i strid i bebyggelse).

Likformighet är snyggt.

Att anpassa sin sele efter uppgift är det väl inget fel på?

Behöver man extra fickor så sätter man på det, vart ska du annars ha utrustningen, verktyg mm?

Att tänka på vätskebehov och lösa det genom en extra fältflaska är väl mer korrekt än en CamelBak som absolut inte är reglementerad utrustning.

Lite OT, men, om man sätter tygremsorna så att dom hänger ned på ryggen så "suddar" dom ut konturerna av ett huvud = man blir svårare att upptäcka. Om man sedan "färgsätter" dom med smuts/sprayfärg så ser det ut som "skog". Självklar så maskar man ju även selen m kvistar, gräs, mossa mm.

Funkis tycker jag i a f.

111 SSK, hoppas att det inte känns som jag ger mig på dig nu. Smaken är ju som baken.  ;)

Lite OT, men, om man sätter tygremsorna så att dom hänger ned på ryggen så "suddar" dom ut konturerna av ett huvud = man blir svårare att upptäcka. Om man sedan "färgsätter" dom med smuts/sprayfärg så ser det ut som "skog". Självklar så maskar man ju även selen m kvistar, gräs, mossa mm.

Funkis tycker jag i a f.

111 SSK, hoppas att det inte känns som jag ger mig på dig nu. Smaken är ju som baken.  ;)

Nej ingen fara alls, Men är det inte bättre att dra på sig än gillie suit då? Eller genomgående använda naturliga saker.

De flesta som jag sett med dem har ju dessutom så kort med tyg så det slutar långt ovanför axlarna...

Misstänker att det finns en och annan jägare och prickskytt som kan mer om det här än jag.

Lämpligast tycker jag personligen är saker som man kan sätta på under övningar och sedan när det inte är övningar så är uniformen och utrustningen snygg, prydlig och likformig. Ger mest förtroende från allmänheten då tror jag iaf.

Jag förstår till del vad du menar Pal. Den debatten hade vi med myndigheten för ca 5 år sedan. Detta mynnade ut i ett program där insynen i vår verksamhet är total och vår fortsatta verksamhet är helt beroende på vad vår uppdragsivare anser.

Det finns en anledning till att jag inte får spela fotboll längre. Jag har inte talangen, fysiken, intresset eller ambitionen. Att lagstifta in mig i IFK Göteborg skulle iof göra mig glad som individ, men torde inte vara så utvecklande för laget.

Även om RiksHvC ställer upp antagningskrav åt oss, kommer vi att ta in de soldater vi känner för enligt uppsatta rutiner, om vi sen utgör ett hot får myndigheten avgöra, de har verktyg och sensorer för det rakt in i vår verksamhet.

Mitt lag med gamla och nya kamrater är det som fortfarande håller mig kvar i verksamheten.

Casca

Att anpassa sin sele efter uppgift är det väl inget fel på?

Behöver man extra fickor så sätter man på det, vart ska du annars ha utrustningen, verktyg mm?

Att tänka på vätskebehov och lösa det genom en extra fältflaska är väl mer korrekt än en CamelBak som absolut inte är reglementerad utrustning.

Nej det håller jag helt med om. Men jag tycker det är en avsevärd skillnad mellan att anpassa bältet och dekorera den som en julgran.

Såg för inte så länge sedan en hvman med trefältflaskor, dubbla magasinsfickor och en bajonett på en hängslet och en gigantisk kniv på andra hängslet.

Jag menar att det höjer ju inte allmänhetens förtroende för HV direkt.

Sedan har jag personligen inga problem med att få mig all utrustning utan en massa fickor. Extra vatten förvarar jag i ryggsäcken liksom allt som inte behövs för att lösa stridsuppdraget.

Håller dock fet med dig om fältflaska kontra Camelbak. Är situationen så trängd att man inte kan plocka upp vattenflaskan så ska man nog inte dricka överhuvudtaget. ;)

Likformighet är snyggt.

Där dog du 111.

1. Skallen visar du först. Där har du dina ögon för att se med i terrängen framför dig. Att få denna runda siluett att försvinna är viktigt.

2. Snyggt? Vad fan snackar du om.

Casca

Likformighet är snyggt.

Där dog du 111.

1. Skallen visar du först. Där har du dina ögon för att se med i terrängen framför dig. Att få denna runda siluett att försvinna är viktigt.

2. Snyggt? Vad fan snackar du om.

Casca

Jag missade en viktig grej i mitt inlägg. Jag menar inte under övning utan när enheten inte övar. I vårt fall vid samling utanför regementet för vidare transport till övningsfält. Då är likformighet snyggt. Under övning får man se ut hur man vill så länge det är funktionellt. Men att stå som infartspost i en gillie vet inte om det är så funkis - eller vad tycker du?

1. Jo skallen visar man först. Se då till att maskera den med naturliga saker såsom björk, gran, gräs, sly och om man nu ska använda tyg så måste det ju som K4 påpekade gå nedanför axlarna.  

2. Jo det är snyggt med likformighet men inte i skogen där är det annat som gäller.

..ok tillbaka till tråden

Angående krav. Jag håller till viss del med Pal  om centrala regler. men..

Nu finns det inte något som säger att du inte har få egna krav.

Vad är då kraven om vi tittar lite i detalj...

I min pluton:  ett krav-  du ska kunna simma 200m  är det ett dumt krav ? nej verkligen inte.  

Ett "suddigare" krav -Du skall ha god fysisk och psykisk kondition...   ja  fysiken talar om att du inte kan vara med om du inte klarar av att springa. Psyket talar om att du ska klara av besvärliga situationer som är jobbiga att handskas med.  

Då översätter vi det här till verklighet.  

-Vi har fått uppgifter av vår myndighet; det här ska ni klara av.  Då är det väll lämpligt att man anppassar sig efter uppgiften.  

Att simma då  jag ska du kunna livrädda någon är det lämpligt att du kan simma.

Att springa är en självklarhet jag kan inte hitta någon situation då det skulle vara olämpligt att kunna springa. (vi pratar inte maraton eller 100m på 10 sekunder)

Psyket då, ja kommer du in i ett katastrofområde med kanske döda/skadade människor och/eller djur så bör du inte vara rädd för att hjälpa till.  Visst ingen vet hur det är,  förrän man varit med om det, men har du talat om för dig själv att du klarar av det så är du halvägs.

Lite om kraven som vi har. Jag tycker de är helt ok och borde finnas med på de insats/beredskaps plutoner som har liknande uppgifter.

Uppgiften styr oftast allting.

Sen så kan jag säga att vi helt plötsligt inte fått några problem med rekryteringen av folk, då många vill ha krav att uppnå.

Vad gäller mot media så tycker jag att det här är ju ett sätt att sudda bort 60åringar med mauser och termosen.

Vad gäller mot media så tycker jag att det här är ju ett sätt att sudda bort 60åringar med mauser och termosen.

Problemet är kanske att allmänheten

ser Hemvärnet som en samling herrar

som till utseendet är kopior av Ernst Gunter

i en grå vadmalsuniform och ett Mauser som han

även nyttjar under "älg-veckorna" på hösten.

Det kan vara så att Hemvärnet behöver visa sig

i media på ett positivt sätt mer är den underbara

reklamsnutt som gick för ett par år sen.

Att maskera sig innan strid är en stadgad åtgärd

och att trolla med 304:an är väl upp till det enskilde att

avgöra om han finner behov till, har svårt att se att

hur det kan vara ett problem i fält. Att lösa uppgiften

torde vara det som räknas. Vid exersis gäller naturligtvis

andra regler men....

;)

Guilliesuit vid inpasseringspost? Nja, det borde väl motverka postens syfte.

I alla offentliga civila sammanhang ska hela förbandet vara likformigt utrustad.

I fält finns det stora fördelar om stridsenheten har likformig utrustning i stort.

Stridsutrustningen är dock soldatens verktyg och om han vill ha 4 vattenflaskor, camelback och 2 KSP-90 väskor så ska han få ha det. Om han anser att kniven kan användas till annat än att öppna konservburkar med, så ska han få fästa den var han vill.

De soldater vi sorterar ut vet vad de sysslar med, så jag är lite oförstående till problematiken. Vi har dessutom umgänge med övriga bataljoner en gång om året och jag har inte sett det du målar upp bland de duktiga och engagerade kollegorna.

Tydligen har det varit tjafs i livgardesgruppen om så hemska ting som Camelbacks och knivar.  Historien bakom tjafset kan jag inte, antagligen en klassisk skrivbordpilot från MD staben som läst 4§.

C MDM har markerat att det ska hanteras med försiktighet till soldaternas fördel.

Någon som vet var man får tag i ett stort skjutmått?

:baaa

Casca

Håller med ett flertal tidigare inlägg. Anser att det inte finns någon större anledning med att skylta med hur hur fräck och hård man är.

Är själv med i i en insatspluton och lägger åtskillig tid på övningsplanering o.dyl. Inför varandra plockar vi fram våra bästa (och värsta) sidor och det är bra så. Finns inte någon som helst anledning att offentligt skylta med det.

Kunskaperna om vad vi gör och varför vi finns är begränsade. De hemsidor som finns är ofta bra och informativa för oss som har bilden klar emedan den en stor del av allmänheten drar andra växlar på det.

Vi inom rörelsen har ett ansvar för att hålla nivån på våra hemsidor på en anständig nivå. Just för att undvika braskande artiklar i kvällspressen.

Ang insatsplutonerna så finns det väl inga speciella krav utöver dom som gäller för Hv i övrigt.

Det vi tryckte på när vi rekryterade till plutonen var att soldaterna skulle säga ja eller nej direkt, och verkligen mena detta, för att man inte efter ett år skulle stå där med en beredskapstropp istället.

Inom livgardesgruppen gäller att endast tilldelad utrustning får bäras, enda undantaget är kängor(svarta eller bruna).

Att sådeles utöka eller fördendelen ändra utrustning är inte tillåtet inom LG:s område!