Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Fick tyvärr det tråkiga beskedet att man blev placerad i utbildningsreserven vilket jag personligen blev rätt ledsen över. Hade funderingar på att skicka in blanketten för ändrat inskrivningsbeslut redan i år men ringde upp Pliktverket och enligt dem var det onödigt då alla platser redan var fyllda.

Min fråga till er lyder: När är den bästa tiden för att skicka in en begäran om ändrar inskrivning?

Är otroligt sugen på att jobba inom försvaret och tänker skicka in blanketten men vet bara inte när den bästa tiden är, eller när antagningarna börjar igen för nästa start så att säga, all hjälp är välkommen.

Drömmen är som sagt att jobba inom försvaret men när man blev placerad i utbildningsreserven kom det som ett slag i magen då man var otroligt taggad på att starta sin utbildning efter man fått sin preliminära antagning som skyttesoldat. Hoppas bara att det fortfarande finns en chans att komma in på en utbildning. Annars får man la ta och söka in till Polishögskolan om det inte fungerar inom försvaret :)

Mvh Theo Brorsson

Edited by Theo Brorsson

Det är som pliktverket säger, för att du ska få en plats innebär det att de måste plocka bort någon som redan nu har fått sin ålats.

Det kommer inte hända, du får hoppas på att någon blir sjuk eller liknande så du kan ta dennes plats.

Att skicka in en blankett i det här ärendet är lönlöst.

Vänta till nästa omgång 18 månader tror jag det är, då kan du mönstra igen.

12 hours ago, jonar242 said:

Om målsättningen är att arbeta inom Försvarsmakten, så anställs det mycket civil personal. Just nu finns 92 lediga tjänster som inte kräver genomgången GMU/värnplikt. https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ledigajobb/#/requirement/ingen-militar-utbildning-kravs

Ja det är ingen dålig idé! Jobbar just nu som Administratör och har gjort det i nästan två års tid, bor även nära Halmstad vilket gör Lv 6 en perfekt ort i mina ögon, såg att det finns två olika administrativa platser vilket alltid är intressant. 

Det kan vara en bra väg in i försvarsmakten! Att ta ett civilt jobb inom försvaret kanske ger bra merit samt en bra inblick i hur de olika förbanden jobbar och ser ut. Är väldigt sugen på att göra en GMU för att i sin tur öppna upp mer jobbmöjligheter men det kan va en bra startpunkt!

Tack för tipset!

Edited by Theo Brorsson
  • Like 1