Jump to content

Tidig färg på svenska militärfordon efterfågas.

Recommended Posts

Jag undrar om någon sitter inne med kunskaper om den tidiga färgen på svenska militärfordon. Jag har hört sägas att de tidiga fordonen var fältgrå för att senare bli gröna och i vissa fall kamouflagefärgade.

Stämmer uppgiften om fältgrå, och i så fall, när ändrade man till grönt?

Undrar också om någon vet vilken färg KP-bilarna hade när de levererades.

Smidigast är kanske att kontakta fordonsmuseet Arsenalen. Deras kuratorer och personal måtte väl sitta på en hel del specialkunskap om äldre äldre fordon skall vårdas, målas och/eller återställas i originalskick.

Bäst som är kan de kanske vara behjälpliga med färgkoder också. :-)

• Thanks 1

Av de äldre fordon som armemuséum förfogar över (utlånade till arsenalen) anges stridsvagn fm/1921, fm/1928 och fm/1931 som troligen ommålade. Alltså går det inte att dra några exakta slutsatser om deras utseende, samtidigt anges det inte när de målades om. Stridsvagn fm/1931 HB anges inte som ommålad och är mycket riktigt i en fältgrå nyans som går att hitta på andra typer av fordon både tidigare (1912) och senare (1942).

MIlitärhistoria.se skriver följande;
"När de första motorfordonen kom till svenska armén var dessa vanligen pansargrå /.../
Då armén 1922 fick sina första stridsvagnar (m/21) från Tyskland var de målade i trefärgskamouflage i sandgrått, sandgult och fältgrått /.../ Följande vagnar fick likartad målning eller blev helt olivbruna eller olivgröna.
/.../
m/37 /.../ hade först flerfärgskamouflage, men blev sedan helt olivgrön.
Ett standardkamouflage infördes för hela armén 1941. Det utgjordes av fyra färger: sandgult, mörkbrunt, olivgrönt och svart.
/.../
Även kapell i textil kamouflerades, men det upphörde 1945.
Målningen var dock i bruk fram till 1956. Då infördes som standard helt olivgrönt"

När det gäller specialkunskap som är 80-100 år gammal och det är så viktigt som möjligt att hitta någon som "vet" är det lämpligast att vända sig till dem som eftersöker och hanterar den typen av specialkunskap. Sveriges militärhistoriska arv är tämligen välbevarat och svar på dina frågor finnes hos de olika militärhistoriska muserna i landet.

Mycket går också att hitta på internet.

Posted (edited)

Tack för svaret, jag har tittat på internet, men det finns inga riktigt bra källor, dina bilder visar att det förmodligen, i praktiken, var en flytande övergång mellan fältgrå och grön/vk2kammo.

Målar nog modellen i kammo för leveransmodellen och grön för de följande fram till 80-tals REMO:n.

De få bilder jag sett av kp bilen i dess äldsta utförande har både varit med kammo och möjligen enfärgat, men tyvärr är bilderna i svart/vitt så det går inte att avgöra vilken färg.

Gissningsvis ett mycket tidigt foto att döma av frånvaron av beväpning och att det finns ett sökarljus.

tgb-m42-4.jpg

Också en mycket tidig bild av samma anledning som ovan att döma, dock förefaller bilen vara enfärgad eller möjligtvis översnöad.

skp-1.jpg

Edited by 32LvTropp

Under 60- och 70-talen (och förmodligen tidigare också) var FM fordon enfärgat halvmatt gråbrungröna/fältgrå. Sen tror jag att det var under 80-talet som de började målas i samma matta mörkgröna färg som ingår i FOA-kamouflaget, om de inte mönstermålades.

Det har funnits en intressant hemsida som visade massor av olika målning av svenska stridsfordon genom tiderna, men jag hittar den inte längre.

Edited by Reservingenjör

Posted (edited)
5 hours ago, Reservingenjör said:

Under 60- och 70-talen (och förmodligen tidigare också) var FM fordon enfärgat halvmatt gråbrungröna/fältgrå. Sen tror jag att det var under 80-talet som de började målas i samma matta mörkgröna färg som ingår i FOA-kamouflaget, om de inte mönstermålades.

Det har funnits en intressant hemsida som visade massor av olika målning av svenska stridsfordon genom tiderna, men jag hittar den inte längre.

På 80-talet och tidigare var de målade i 325H (eller M) olivgrön

M står för matt och H för halvmatt

På 90-talet infördes mönstermålning m/90 som bestod av

Mörkgrön 326M

Förrådsbenämning: Täckfärg 4401/326M

Förrådsbeteckning: M0716-92326X

Ljusgrön 322M

Förrådsbenämning: Täckfärg 4401/322M

Förrådsbeteckning: M0716-92322X

Brun 507M

Förrådsbenämning: Täckfärg 4401/507M

Förrådsbeteckning: M0716-92507X

Svart 093M

Förrådsbenämning: Täckfärg 4401/093M

Förrådsbeteckning: M0716-92093X

Den bruna färgen utmönstrades tidigt då den bleknade och blev missfärgad det mot rosa hållet.

På senare tid har man återgått till enfärgat grön.

Denna gången 326M, ibland kallad NATO-grön.

Källor: internet, förrådet och egen erfarenhet av målning av kabeltrummor i KA 1980.

Som en kuriositet kan nämnas att pansarfordon över hela världen ofta målas vita inuti, den färgen kallas ibland "pansarvit" (fast nyanserna varierar över tid och rum).

KP-bilens insida

M42-web5.jpg

Patrians insida, vet dock inte om även de svenska Patriorna är vita.

Patria-AMV-20130128133801-2.jpg

Edited by 32LvTropp
  • Thanks 1

Skall tilläggas att övergången mellan olika målningar är flytande, alla målades inte om samtidigt utan det fanns och finns en ganska lång period med olika målningar i tjänst samtidigt.

On 6/11/2021 at 4:45 PM, 32LvTropp said:

På 80-talet och tidigare var de målade i 325H (eller M) olivgrön

M står för matt och H för halvmatt

På 90-talet infördes mönstermålning m/90 som bestod av

osv.

Tack för bra info om färgerna!

Dock så infördes mönstermålningen redan på 70-talet (jag har själv mönstermålat fordon 1980) och den heter "FOA-kamouflage" och inte m/90. Det är inte samma mönster.

https://www.forsvarsmakten.se/contentassets/871586f0e59b4617a287b4988e987161/anvisningar-for-monstermalning-1979.pdf

Edited by Reservingenjör

• 2 weeks later...

Här är en trevlig sida med massor av info om pansarfordon.
http://ointres.se/pansar.htm

Att pansarfordon målats vita innati kan ha berott p att de saknade fönster... Den vita färgen medgav ju att man kunde se vad man gjorde om man gläntade på dörren. Själv tillbringade jag min tid i en  PBV302 som ju har ett bollhav i en nikotingulbruten vit :)

Edited by martinator
  • Thanks 1

On 6/21/2021 at 12:58 PM, Reservingenjör said:

Tack för bra info om färgerna!

Dock så infördes mönstermålningen redan på 70-talet (jag har själv mönstermålat fordon 1980) och den heter "FOA-kamouflage" och inte m/90. Det är inte samma mönster.

https://www.forsvarsmakten.se/contentassets/871586f0e59b4617a287b4988e987161/anvisningar-for-monstermalning-1979.pdf

Jo det stämmer ju, armén var först, de startade redan på 70 talet med mönstermålning, KA var senare och målade sina fordon först på 80-talet.

Posted (edited)
On 7/3/2021 at 10:50 AM, martinator said:

Här är en trevlig sida med massor av info om pansarfordon.
http://ointres.se/pansar.htm

Att pansarfordon målats vita innati kan ha berott p att de saknade fönster... Den vita färgen medgav ju att man kunde se vad man gjorde om man gläntade på dörren. Själv tillbringade jag min tid i en  PBV302 som ju har ett bollhav i en nikotingulbruten vit :)

Tack för tipset, kände i och för sig till den sidan redan, mycket intressant där.

Om ni hittar fler bra sidor om olika svenska fordonsmålningar så dela gärna med er.

Jag misstänker också, precis som du, att den vita interiörfärgen beror på att man vill reflektera det lilla ljus som finns i fordonet så mycket som möjligt.

Edited by 32LvTropp

• 3 months later...
On 7/5/2021 at 4:45 PM, 32LvTropp said:

Tack för tipset, kände i och för sig till den sidan redan, mycket intressant där.

Om ni hittar fler bra sidor om olika svenska fordonsmålningar så dela gärna med er.

J

Jag vet inte om det är till modellbygge som du söker info om färger.

Men det finns ett kitt med färdiga svenska färger för flygplan och fordon.
De moderna färgen 326M och den äldre 325M tex finns med.

Färgerna finns i tre serier;
Red line som visas nedan är akrylfärg för airbrush,
Blue line är akrylfäer för penselmålning,
Orange line är laquerfärg (starkt lösningsmedel, ej vattenbaserad) och är poppis för modellflyg.

https://www.hataka-hobby.com/HTK-AS101-Modern-Swedish-AF-paint-set-vol1

HTK-AS101-Modern-Swedish-AF-paint-set-vo

• Thanks 1