Jump to content

Träning inför mönstring/värnplikt

Recommended Posts

Hejsan, jag ska efter 10 år söka in till Mönstring igen.
Jag har hållit igång med styrketräning och nu har jag börjat träna iför mönstringen igen, då jag verkligen behöver förbättra min kondition igen.
Jag är Signalist i Hemvärnet 20e HV bataljon som Stabssingalist,  tänkte bara se över vad ni har för tips på träning.
Jag har en gedigen grundstryka då jag tränar Powerlifting/Strongman, och har nu gett mig på ett 6 månaders träningsprogram som SOG rekommenderar inför deras uttagning. 
https://jobb.forsvarsmakten.se/siteassets/pdf/sog/traningsprogram-infor-uttagningstester---specialforbanden.pdf
Jag personligen tycker det låter som en bra träning då jag gillar lite utmaning.

Mvh Oskar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By rtv
      I följande artikel finns en bild på ett fordon i förgrunden, med en transportplan i bakgrunden. Någon som ser vilken typ av fordon det är?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/02/svenska-specialforband-pa-plats-i-mali/
    • By Rauta
      Jag vet inte om det är rätt forum att lägga tråden i? Men de senaste dygnet har ett av arméns regementen varit lite i ropet. Sveriges Television har gjort ett litet inslag, och det har rapporterats i nyhetssändningarna om före detta värnpliktiga rekryter som beskriver sin utbildningstid i mindre smickrande ordalag.

Jag vet såklart inte vad jag ska tro om den här lilla nyheten. Att få en bra och rättvis bild av ett skeende från ett par minuters tv inslag i Aktuellt är inte helt enkelt. Samtidigt tror jag naturligtvis inte killarna och tjejerna ljuger heller. Men nog om det, jag ville mest diskutera sånt här i ett större perspektiv.

Jag gjorde inte min värnplikt vid ett jägarförband, men även jag kunde se tendenser av dåligt ledarskap och dålig utbildningspedagogik när jag låg inne. Eller snarare inte då. Först många år senare som vuxen började jag fundera över kulturen på kasern, och över vissa befäl. Det är nu hyfsat många år sedan, över 20 år faktiskt sedan jag lämnade in paltorna på förrådet och klev ut i det civila mörkret. 

Men det jag tänker tillbaka på är vissa befäl som var så oerhört spydiga i brist på bättre uttryck. Ärligt och nyfiket ställa frågor som var relaterade till utbildningen och tjänsten besvarades med nedsättande trams. I stället för vettiga svar? 

-Jaa vad tror Exempelson själv, hur skulle det se ut om.. ..höhöh!  Kompisarna skrattade sen åt en, för att man hade ställt en ”dum” fråga, som till råga på allt knappt blivit besvarad. Man lärde sig snabbt att inte fråga, och inte visa framfötterna för mycket inför vissa befäl. Såg eller hörde också exempel på vad som tangerar mobbning av vissa värnpliktiga. 

Det här har retat mig lite i efterhand. Som nittonåring reagerade jag inte. Trodde det va nåt som hörde till. Och det var det väl också?

Är jag ensam om att ha reagerat på sånt? Över lag hade vi fantastiskt bra befäl ändå. Men det fanns undantag

• By olofk
      Jag börjar GU nu i juni och då ska man ta med lite saker som står på rekryteringsmyndigheten men jag tänker på om man ska ta med typ några arbetshandskar (har ett par favorit arbetshandskar som är slitstarka och passar perfekt på mina korta tjocka fingrar) eller nått liknade som man kanske inte tänker på. skulle gärna höra från nån som gjort det nyligen och kan rekommendera nått, jag vet inte ens vad man inte får ta med så uppskattar å veta sånt också. 
    • By Albin Klevsand
      Hej! 

Jag söker all information man kan få om Flygbasjägarna! Främst från F17 men även vettig information från när utbildningen inte var på F17! Verkar otroligt intressant och har tankar på att gå FBJ. Hittar dock inte så mycket information om utbildningen m.m.
      Så det är bara att skriva! Hade varit kul att få reda lite från de som gått utbildningen de senaste åren om hur det ser ut nu ! 

Här kommer lite frågor som jag gärna får besvarat! 

Allmänt om utbildningen ? 

Reflektioner kring F 17 ? (Mat, boende) 

En vanlig dag som Flygbasjägare under utbildning men även efter utbildning ?

Den utökade mönstringen, vad innehåller den för tester? 

Lodjursmarchen ? Hur går den till ? 

Hur många söker och kommer in varje år ? 

Vad behövs för betyg på Mönstringen ? 

Hur förbereder man sig bäst innan utbildningsstart? 

Om de olika befattningarna ?  

OCH allt annat ni har att säga om FBJ! All information är bra information! 

Tack på förhand! 
    • By Jompaheld
      Tjena! 
      Mönstrade igår och blev rätt nöjd med mina resultat och fick den befattningen som jag tänkt på allra mest nämligen Stridsbåtsförare på Berga. 
      Som ni kanske vet så krävs det att man gör en utökad mönstring för att få en plats som stridsbåtsförare. Min handläggare bad mig att kolla på ett eventuellt andrahandsval ifall jag mot förmodan skulle kugga den utökade mönstringen. Jag har använt mig av Försvarets befattningsguide men allt som sägs där verkar otroligt tråkigt i mitt tycke. 
      Mina frågor är som följer:
      1. Är det någon som gjort eller har erfarenhet av den utökade mönstring för stridsbåtsförare? några tips?
      2. Måste hitta ett eventuellt andrahandsval, mina resultat på mönstringen var tillräckligt att välja mer eller mindre vad som helst utom jägare. 

Tack på förhand
      /John
  • Create New...