Jump to content

Recommended Posts

@ Nifelhel. Då är mina källor inte tillförlitliga :)

Vad jag menade med ammunitionen var att de hade den till Siggen för att uppräthålla skjut skickligheten. Eftersom den var/är gratis.

:)

Edited by Fk_Jas
@ Nifelhel. Då är mina källor inte tillförlitliga :)

Vad jag menade med ammunitionen var att de hade den till Siggen för att uppräthålla skjut skickligheten. Eftersom den var/är gratis.

:)

Nej dem har inte m39 för att upprätthålla skjutskickligheten. RPS har tillsammans med Finland och Norge tagit fram en övningsammunitition, som Fiocchi tillverkar. Den köps in i stora mängder, och den är framtagen för att polsien skall kunna öva speciellt på inomhusbanor.

@Fk_jas

Konstigt att dem vill ha m39, då det är mycket god precision i Fiocchi ammunitionen.

Inköp skall inte skilja sig ifrån varken polisområde eller län. Då denna verksamhet är styrd och reglerad av rikspolisstyrelsen, och dem måsta man följa. Man kan inte köpa in egen am, utan det måste gå via RPS. Gör man egna inköp så riskerar man tjänstefel. :wub:

Angående inköp till polisen har jag fått höra precis tvärtom, när jag fick höra det bidde jag väldigt förvånad, inköpen av förstärkningsvapen sker lokalt! Källan är några poliser i västsverige som var och provsköt diverse automatkarbiner på en regementsbana....

Om man får handla automatvapen så borde man väl få handla ammunition, eller? Troligtvis så finns det säkert en massa restriktioner som styr hur upphandlinghar odyl. sker men de slutgiltiga besluten verkar ligga på lokal nivå.

Angående inköp till polisen har jag fått höra precis tvärtom, när jag fick höra det bidde jag väldigt förvånad, inköpen av förstärkningsvapen sker lokalt! Källan är några poliser i västsverige som var och provsköt diverse automatkarbiner på en regementsbana....

Om man får handla automatvapen så borde man väl få handla ammunition, eller? Troligtvis så finns det säkert en massa restriktioner som styr hur upphandlinghar odyl. sker men de slutgiltiga besluten verkar ligga på lokal nivå.

Inköp av ammunition görs utav en Vapenredogörare via RPS. Det finns 1 vapenredogörare i varje län, i stort sett. Alla vapeninköp sker oxå igenom vapenredogöraren, ingen annan har tillstånd att köpa in varken vapen eller ammunition. De olika enheterna gör sedan beställningar hos vapenredogöraren som i sin tur beställer till myndigheten. Och RPS har ett centrallager där man beställer ifrån.

Edited by Nifelhel

Jag har hört från en påläst herre att 39b kallas för "copkiller " i USA, och att polisen i USA var/är rädda för just den här typen av ammo. Det kan jag ju förstå om man läser tidigare inlägg i detta forum angående genomslagskraft på just 39b.

Jag har hört från en påläst herre att 39b kallas för "copkiller " i USA, och att polisen i USA var/är rädda för just den här typen av ammo. Det kan jag ju förstå om man läser tidigare inlägg i detta forum angående genomslagskraft på just 39b.

Jo, för "några år sedan" skulle USA-polisen (ingen aning vilket distrikt) göra ett inköp av 9mm am och Norma var favorit - tills de (polisen) kom på att 39B slog igenom deras skyddsvästar, och därmed blev ökända som "copkillers".

Minnet är ju en smula ålderstiget och faktatillgången en smula skral, det finns säkert någon här som vet bättre och kan fylla i/korrigera.

EDIT/Tillägg: Jag är medveten om att det inte var 39B som myntade uttrycket "Copkillers" utan att det är en mediaterm, däremot fick 39B just den stämpeln efter upptäckten att de slog igenom skyddvästarna.

Ang. teflon på kulor - är det ingen som minns "V" ?? Teflon-kulor var de enda som slog igenom ödlornas skinn..! :baskerHV:

*sure..*

Edited by Gotcha

Termen "copkillers" har icke myntats pga 39/b, det är främst en mediaterm utan något egentligt värde.

I samma klass som "assault weapons", "saturday night specials" etc.

Jag anser att man inte är påläst om man strör sådana kommentarer omkring sig...

Givetvis vill inte polisen ha ammo högt och lågt som har kraftigt penetrerande egenskaper, när jag läste som mest vapenlitteratur (några år sedan) fanns det inte en enda polis som skulle ha blivit skjuten med en "copkiller", så vi kanske skall kalla den "potential copkiller"? eller "potential redneck killer", eller "potential leathal bullets for canadian people".... mao, OM inte en hop med poliser blivit dödade av en speciell ammo så är det väl media hype att kolla den för just "copkiller"? och vad gör ex: en 7.62 NATO med en ordinär väst?? in absurdum...

:baskerHV:

Kanske lite OT, men jag funderar lite kring det här pratet om "överpenetration",det sägs på vissa håll stt polismyndigheter föredrar att använda kulor som stannar i det som träffas, delvis på grund av risken att en kula som går igenom kan träffa fel person.

Men det man funderar på är om det finns nåt enda exempel på när poliser skjutit med helmantlat och träffat nån oskyldig antingen bakom en vägg el. dyl. eller bakom "skurken"

Termen "Cop-killer" myntades av NBC 1982. De sände ett reportage som hette "Cop Killer Bullets". Det var som sagt inte 39B som avsågs utan snarare de teflonmantlade ofta spetsiga kulor som togs fram av KTW. Fram till detta mediaframträdande hade KTWs ammunition varit relativt okänd.

(Note: Teflon användes i manteln för att skydda vapnet från slitage.)

• 4 months later...

Kan ju meddela att till dags datum har endast en polis dödats med KTW (de mest "ökända") "Cop Killer Bullets" i USA. Dock bör det påpekas att denna polis sköts av sin fru med hans tjänstevapen efter att han försökt misshandla henne i hemmet, och han bar inte sin väst när detta skedde. Så han sköts i självförsvar. :lol:

Edited by Yxa
Termen "Cop-killer" myntades av NBC 1982. De sände ett reportage som hette "Cop Killer Bullets". Det var som sagt inte 39B som avsågs utan snarare de teflonmantlade ofta spetsiga kulor som togs fram av KTW. Fram till detta mediaframträdande hade KTWs ammunition varit relativt okänd.

Så teflonet är intet mer än "glidmedel", och har följdaktligen ingen betydelse för penetrationsförmågan?

Skulle vara intresant om man kunde slå ihjäl en myt till!

:dong::surprise:

KTW-kulan är gjord nästan helt i mässing vilket sliter mycket på pipan. Så teflonet är mycket riktigt till för att skydda vapnet, inte för att kulan ska bli "hal" och penetrera bättre. Att spraya teflon på en pistolkula (vilket förekommer i en del filmer) har ingen inverkan alls på genomslagsförmågan. Somliga skulle kalla det en marknadsföringsploj, men det skyddar verkligen pipan precis som avsett.

Jag har också för mig att det var amerikanska armén som ville köpa in m39/B i samband med att de bytte till M9 pistolen. Exakt varför det inte blev något köp vet jag inte, men en version säger att polisfacket opponerade sig.

Edited by nastyheadwound
  • 3 months later...
Jag har också för mig att det var amerikanska armén som ville köpa in m39/B i samband med att de bytte till M9 pistolen. Exakt varför det inte blev något köp vet jag inte, men en version säger att polisfacket opponerade sig.

Ett annat alternativ är ju att när Navy SEALs på försök testade M9:an (då var det fortfarande Beretta 92F) så separerade mantlarna från stommarna på vissa vapen (vill minnas att det samma hände här i Sverige när vi testade Berettan för pistol m/88.)

Beretta fixade problemet (resulterade i Beretta 92FS och kontraktet för M9:an) men amerikanska försvarets förtroende för M9:an var nog inte fullt lika högt längre - och tanken på att då köpa in ännu hårdare ammo var nog helt borta.

Vad sägs om det? :baskerFN:

Usa har köpt in flera små partier med M39B.

"USA"? Vet du mer specifikt - var det polismyndigheter, eller CRANE eller Picatinny som beställde för prover för test, eller var det för verkligt bruk i M9:or eller M11:or?

Jag måste bara säga att efter man sett en förevisning och verkan av ca 5-7 olika 9*19 mm kulor och hur de beter sig i en skyddsväst med inläggsplatta så kan jag bara säga fy satan vilken jädrans ammo 39b är......

Skulle inte vilja ha den i plåten!!! :huh:

Jag måste bara säga att efter man sett en förevisning och verkan av ca 5-7 olika 9*19 mm kulor och hur de beter sig i en skyddsväst med inläggsplatta så kan jag bara säga fy satan vilken jädrans ammo 39b är......

Skulle inte vilja ha den i plåten!!!  :baskerHV:

Nej, men i skinnjacka eller gamla regnrocken så går det ju fin-fint...

:baskerHV:

Inte.

Så teflonet är intet mer än "glidmedel", och har följdaktligen ingen betydelse för penetrationsförmågan?

Skulle vara intresant om man kunde slå ihjäl en myt till!

:D:)

Korrekt!

Det var ju faktiskt kul att få veta saningen om 39b, s genomslagsförmåga!

Den historia som jag trodde mest på ända tills nu var den om att kulan färdades i så låg hastighet att kevlar inte reagerade på och stoppade kulan. :worthy:

• 11 years later...

På hemvärnsmuséet finns 3 mm stålplåtar som beskjutits med kpist och 9 mm m/39 och m/39B på 50 meters avstånd. m/39 ger rejäla märken men ingen penetration, m/39B penetrerar plåten helt och hållet.

Jag tror inte pläteringen på 39B-kulan är tombak utan snarare ren koppar. Iblandningen av zink gör manteln hårdare och ger en gulare ton, det behovet finns inte med stålmantel jämfört med en vanlig helmantlad kula. Jämför även färgtonen på kulan mellan en 39B och valfri kula med tombakmantel, exempelvis den vanliga 39'an, 39B har då en mer rödaktig ton.

Kring kärt barn är det många myter.

Först står det i tråden att 39b är kraftigare än 9x19. Lätta pistolkulor som skall få kitsliga självomladdade vapen att repetera måste vara inom snäva gränser. Ca 42 kgm har kulan vid mynningen, det är inte mycket men 9 mm är betydligt mindre än slagytan på en snickarhammare, när man mätt på päronbollar brukar oträndade flickor slå med kraften ca 40-43 kgm. Älgstudsare och karbinerna har ändra enegimängder men även andra hastigheter.

Manteln på 39b är en tjock stålmantel med en liten blykärna, stålet är elektrolytiskt belagt med tombak för att rostskydda manteln.
Kulan är tjärtätad i hylsan och tändhatt samt hylskant lackat med röd lack som märkning och för vattentäthet.

Genom stålmanteln har 39b kulan ett betydligt högre forceringsmotstånd och detta gör att pipans räfflor vill vrida pipan och dess lagring. Därav gick pistol M39 av i spärrstyckets utfräsning på mantel och M40 vid acceleratorutfräsningen på manteln oftast.

1991 när vi var i Gulf War berättade US MSG att Natos nya ammunition till Berettan skulle bli 39b.

Fö gick så många Berettor sönder pga stenmjölet och forceringsmotståndet att flera förband bytte åter till 1911A1or.

Genomträngning är orsaken till att vi har 39b ammunition i 9mm, SK10 har en stålmantel och 5,56 har en stålkärna av samma orsak.

Att någon pistolammunition skulle skjuta genom ballistiska västar på 200m förefaller kräva undermåliga västar. Däremot på kort håll är genomslaget fullt tillräckligt.
Har själv skjutit genom amerikanska polisvästar klass II och där blev det hål både fram och bak. Lastbilsdörrar stoppade heller inte.

Vill ni prova på en gammal hjälm, kontrollera först att skjutbanan är godkänd för metallmål, att ni skjuter på minst 50 m avstånd samt följer SÄKI, för er egen skull. Rikorchetter kan göra riktigt ont, till och med dräpa.

Blev något lite klarare?
Jo jag har varit fanjunkare.

39b, ur en cz75 sp01 på 15m, skjuter igenom IIIa utan problem.

Har själv skjutit genom amerikanska polisvästar klass II och där blev det hål både fram och bak. Lastbilsdörrar stoppade heller inte.