Jump to content

FM Afghanistanbloggen: MOVCON NCO på Danska NSE


Recommended Posts

HKIA (Hamid Karzai International Airport) är belägen i nordöstra delen av Afghanistans huvudstad Kabul. Flygplatsen är landets största med en sydlig del som är civil där kommersiella flygbolag landar och en nordlig del som helt och hållet är militär. Norra delen är i sin tur uppdelad i flera olika delar, bland annat en del för Afghanska Armén, en för Afghanska Flygvapnet och den delen jag befinner mig i, Camp HKIA N. Härifrån koordineras det mesta rörande logistik samt personalförsörjning inom insatsområdet och det kallas oftast för hjärtat i RS-insatsen. Runt 40 nationer på plats och upp mot 5000 personer inne på ett område i storlek av två fotbollsplaner vilket gör det relativt trångbott.

396a1815-1024x683.jpg 396a8965-1024x683.jpg 396a8966-1024x683.jpg 127545347-754052308512835-64441192907771 170342093-3033188853620354-8605826267966

Inom den Svenska kontingenten är jag en del av Svenskt NSE (Nationell stödenhet) som sitter i Mazar-E Sharif och ansvarar över den svenska personalen i landet inom såväl personaltjänst som logistiktjänst. För svensk personal som är ute i landet i sin tur ska kunna utföra sitt arbete på ett så bra sätt som möjligt så finns det Svenska NSE i HKIA för stöttning. En roll som ofta uppskattas och underlättar för den Svenska kontingenten.

396a1155-1024x683.jpg 396a1209-1024x683.jpg 396a1182-1024x683.jpg

På sidan av det så är jag dessutom en del av det Danska NSE som finns på plats i Kabul. I första hand ansvarar jag för bokning och planering av Mark-, Flyg- och Helikoptertransporter för gods och personal men understödjer med diverse annat som dyker upp inom ramen för en MOVCON-tjänst (Movement Control). Danska bidraget till RS-insatsen är betydligt större än vårt eget med runt 150 personer på plats, allt från militärpoliser till rådgivare och soldater som transporterar och skyddar dessa, liknande det Sverige bistod med tidigare. Att som ensam Svensk i en Dansk kontingent ansvara för en stor del av dessa transporter är utmanande och sätter höga krav på ens egen problemlösningsförmåga. Med ett större bidrag så kommer följaktligen större uppgifter som ska lösas. På detta så är även Afghanistan plågat av en kall vinter med snö, regn, smutsig luft och blixtoväder som sätter käppar i hjulen, ibland flera av de nämnda väderslagen samtidigt. Inte optimalt för min roll här nere!

Något man inte får tillfälle att hantera ofta här nere är gåvor till Afghanska befolkningen. Nedan så ses ett C17 lastat med en pallett med musikinstrument som ska till ANIM (Afghan National Institute of Music). Paletten innehöll flera pianon, tromboner och trumpeter. Överlämnandet gick bra och musikinstrumenten uppskattades väldigt mycket av rektorn för musikskolan i Kabul!

396a1282-1024x683.jpg 396a1299-1024x683.jpg 396a1325-1024x683.jpg

I övrigt så hålls humöret uppe med diverse tävlingar inom kontingenten, Danskarna har en förkärlek till Quiz tävlingar, som sker varje vecka. Som Svensk kan det i början vara rätt knepigt att hänga med pga språkskillnaden men efter någon vecka förstår man det mesta och kan delta med jämna odds. Danskarna anordnar även många löp- och marchtävlingar som uppskattas av hela campen.

Hur framtiden ser ut är väldigt oviss, fred diskuteras vid matborden och vissa hör något från annat håll. Rykten sprids men lite är fastslaget. Det är intressant att följa på sidan av det dagliga arbetet och man hoppas självklart på bästa möjliga resultat för landet och folket.

 

Lenny
MOVCON NCO

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...