facit Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Bilden är från mil.se amf4 Robotpluton rbs 17. Aldrig sett en sådan mössa i svensk tjänst innan, enlighten me, var när hur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 ser ut att vara en "fältanpassad" privat mössa eller en olles brorsa mössa tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 3, 2003 hmm... en ollesbror en 90-kepa och en basker modell amfibie ...inga konstigheter alls !? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 (edited) Mössan är en olles bror... Finns inom FM sedan många år tillbax Kimster hann före..... Nedrans oxå Edited July 3, 2003 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Har haft både gröna och grå "bröder". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Olles bror, den försvann ur försvaret runt 98-99 tror jag. plutonen innan fick ut den men inte vi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 då skall man vara lycklig om man har haft äran att få bära eller har Ollesbrosa nu då Själv har jag oxå en grön och en grå. Älskar ollesbrosa den är kanon //Livhusaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 hmmm Sådans kulle jag velat ha, men men, hjälmunderlägget (rånarluvan) funkade upperligt som Mössa, halsduk, och rånarluva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Jag har Olles brorsa i M/90.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 (edited) Var kan man få tag på en? Gärna kammo! Såg att de har den på militaryshop men ej i kammo. Edited July 3, 2003 by Ingbat/I19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Var kan man få tag på en? Gärna kammo! Militaryshop 1997.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Jag har Olles brorsa i M/90.. B) Varför är jag inte förvånad.........!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Var kan man få tag på en? Gärna kammo!Såg att de har den på militaryshop men ej i kammo. Olles brorsa i kammo? Nå måtta för det ju vara! grön eller brun ska den vara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Olles brorsa i kammo? Nå måtta för det ju vara! grön eller brun ska den vara! Nää.. hur snyggt som helst och SAMMA funktion. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groaghach Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Bild tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Tar med den till Halmstad, får se om det blir nån bild där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Olles brorsa i kammo? Nå måtta för det ju vara! grön eller brun ska den vara! Nää.. hur snyggt som helst och SAMMA funktion. B) Jag pratar inte om funktionalitet eller estetik. Jag snackar traditioner! Sådana man går i döden för! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Har man plockat bort ollesbrorsa!? Den huvudbonad som är tuffast! Kolla bara på bilden på första sidan. Den som är stentuffast på första bilden är ju killen i ollesbrorsan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Jag låg inne 1998 - 1999 och fick ut både olles brorsa och rånarluvan. Fast jag använde rånarluvan mest. *efterlyser en smiley med olles brorsa* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 3, 2003 Author Report Share Posted July 3, 2003 Nån som vet varför den försvann? Ser själv ingen anledning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Nån som vet varför den försvann? Ser själv ingen anledning? Den tillhör gamla uniformssystemet, det var den tidens hjälmunderlag, nu har vi ny hjälm, nytt hjälmunderlag.. då försvann olles bror.. vilket suger skit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 hmmm Sådans kulle jag velat ha, men men, hjälmunderlägget (rånarluvan) funkade upperligt som Mössa, halsduk, och rånarluva Jo men inte samtidigt! Eftersom de även har tagit bort halsduken så måste man välja vilken del man inte vill frysa om; halsen eller huvudet. Idiotiskt!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wehrwolf Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 Det finns förband som har både mössa och halsduk kvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 Jag låg inne 1998 - 1999 och fick ut både olles brorsa och rånarluvan. Fast jag använde rånarluvan mest. *efterlyser en smiley med olles brorsa* Duger den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 Var kan man få tag på en? Gärna kammo!Såg att de har den på militaryshop men ej i kammo. Olles brorsa i kammo? Nå måtta för det ju vara! grön eller brun ska den vara! Brun? Har som sagt bara sett grön eller grå, brun verkar rätt bra det med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 @Gerle: Har USMC nåt liknande i sin garderob? Typ, Ollies brother? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 Har man plockat bort ollesbrorsa!? Den huvudbonad som är tuffast! Kolla bara på bilden på första sidan. Den som är stentuffast på första bilden är ju killen i ollesbrorsan! Kan inte annat än hålla med man ser ju ut som en kåmmandåsoldat med den på huvvet och den e glockren natte tid ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 Jag snackar traditioner! Sådana man går i döden för! ;) Ja, du får gärna följa traditionerna och gå i strid med en vikinghjälm på huvudet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 Med låååånga horn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 För tusan, vikingarna hade inga horn på hjälmarna! Klart man ska strida i vikinga hjälm, hårt ju (OBS! Ironi) /Forsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts