Jump to content

Fordon till de nya lokalförsvarskyttebataljonerna?

Primus pilus

Recommended Posts

Nu när vi är på väg att kraftsamla alla moderna fordon till 3st MekBrig, 0,75 st MotBrig och 1 Stridsgrupp Gotland, hur mycket finns kvar att sätta upp i de nya lokalförsvarsskyttebataljonerna? Kommer de likna HV-bataljonerna fordonsmässigt eller kommer FM köpa in fler Patgb? Vad tror ni blir den rimligaste lösningen?

Jag har ingen aning vad som kommer att köpas in, om något.

Men erfarenheten säger mig att om ny mtrl köps in så går den till de "finaste" enheterna och de lägst ner i hackordningen får det som blir då blir över, oavsett vad det är.

Edited by 32LvTropp
  • Like 1

Dem sa ju att det kommer ta ca 5-9 år innan dessa bataljoner kommer vara i full kapacitet och tror ej att det kommer se ut som det gör inom HV, dock så tror jag att lokalskyttebataljonerna kommer få äldre Patgb från andra förband så dom förbanden senare kan få nyare och kanske mer moderna.

Tror inte att lokalförsvarskyttebataljonerna kommer få sprillans nya fordon iaf.

Ja, traditionellt var det ju så att äldre materiel på så sätt överfördes till lokalförsvarsförbanden och sedan vidare till HV. Frågan är nu bara om vilken äldre materiel som finns att tillgå när Sollefteå och Falun ska börja utbilda nya värnpliktiga år 2025? Ska vi ta tillbaka BV206 och Tgb20 från HV:-)?
Patgb 203 kanske är rimligt och på längre sikt storebror 360? Finns det dock tillräckligt med dessa att kunna sätta upp 5 bataljoner? Kan det bli aktuellt att överföra Strif90 om dessa är på väg att ersättas på sikt?

Vad jag vet när det kommer till Falun så kommer den bataljonen börja bygga upp redan i början av 2022 och vara i full kapacitet runt 2027.

Exakt vad dom kommer få i början är en bra fråga, tror att det kommer börja med BV206 och Tgb20 med tanke på hur mycket som kommer omjusteras runt om i Sverige men tror även att Patgb sakta men säkert kommer ta över ju närmare 2027-2030 vi kommer.

Har något bättre koll på Falun endast för att det är där jag kommer göra min utbildning som också råkar vara i början av 2022 som skyttesoldat. Men vem vet, jag kanske har helt fel :D

Måste bli nya fordon. Hehe! Ta tillbaka från Hv? Tgb20?  Humm Tbg 20 finns officiellt inte kvar i Hv så hur ta tillbaka?  
Inte aktuellt att ta någonting då Hv har sina 206 vagnar. De har inte fått dem från någon annan. Tror inte 206 är aktuell ens om det är teoretiskt. Gammal och om man inte gör om den helt finns det få reservdelar. Prat om "ansiktslyft" men som sagt prat.

Frågan är väl vilka förmågor som KFSen stipulerar för lokalförsvarsförbanden? Ska de ha förmågan till uppsutten strid? Det är främst detta som påverkar valet av fordon. 

Jag gissar att mekaniserat infanteri kommer bibehållas inom pansarförbanden såsom idag, med sin större förmåga till rörlighet än lokalförsvarsförbanden. Och att lokalförsvarsförbanden blir enbart motoriserade, dvs. samma nivå som hv:s insatskompanier. Finns mer pengar kan man tänka/önska sig moderna, splitterskyddade fordon både för lokalförsvar och hv

1 hour ago, skånemajoren said:

Frågan är väl vilka förmågor som KFSen stipulerar för lokalförsvarsförbanden? Ska de ha förmågan till uppsutten strid? Det är främst detta som påverkar valet av fordon. 

Jag gissar att mekaniserat infanteri kommer bibehållas inom pansarförbanden såsom idag, med sin större förmåga till rörlighet än lokalförsvarsförbanden. Och att lokalförsvarsförbanden blir enbart motoriserade, dvs. samma nivå som hv:s insatskompanier. Finns mer pengar kan man tänka/önska sig moderna, splitterskyddade fordon både för lokalförsvar och hv

Lokalförsvarsskyttebataljonerna kommer förmodligen inte följa FMs combined arms doktrinen på så sätt som mekaniserade förbanden gör men samtidigt så ska dom kunna svara ifall något händer inom deras region vilket i alla fall kräver någon slags transportering. Om jag ej har helt fel så ska dom kunna vakta/försvara infrastruktur som t.ex. vägar till Norges gräns, byggnader samt områden och fördröja fiendens landningar eller framryck så att dom mobiliserade förbanden kan svara innan fienden får ett fast grepp.

Exakt vad för fordon som kommer behövas för att uppnå dessa mål vet jag ej.

15 hours ago, Primus pilus said:

Miso, spännande att du får vara med i första kullen och roligt att det anrika Dalregementet återupprättas! Lycka till med GU!

Haha ska bli riktigt roligt att se hur det blir, kommer nog vara riktigt tufft i början men så länge jag får möjlighet till GSS/K och möjligheten att söka till OFU efteråt så klagar jag ej och tjänar landet så bäst jag bara kan, finns många som inte ens får göra GMU :D

Edited by Miso

Innan man tittar på vad de ska ha för fordon måste man titta på deras uppgift.

Personligen tror jag inte försvarsmakten överhuvudtaget ville ha dessa förband (jag kan inte se dimensionerande motståndare eller behov för ett infanteriförband i syfte att "skydda tillfartsvägarna från Norge", snarare handlar det om ingenjör och luftförsvar). 

Så troliga är att de blir så magert utrustade man bara kan komma undan med. Således som hemvärnet men med en mer rörlig tross. Då de inte ska möta mekaniserad fiende behöver de inte utrustning för detta heller. 

Lettland och Litauen har ju förrådsställt de KP bilar de fick av oss, vi kan ju be att få tillbaks dem igen, 20 pansarbilar bara där.

En liten REMO med fjärrstyrd vapenstation, bättre förarmiljö och uppgraderad motor, sen är det bara att tuta och köra.

Estlands hemvärn använder fortfarande de 10 som Estland fick av oss, de har alltså bättre skydd än vårt eget hemvärn, i våra bilar.

Sverige är fantastiskt

• Sad 1

4 hours ago, 32LvTropp said:

Lettland och Litauen har ju förrådsställt de KP bilar de fick av oss, vi kan ju be att få tillbaks dem igen, 20 pansarbilar bara där.

En liten REMO med fjärrstyrd vapenstation, bättre förarmiljö och uppgraderad motor, sen är det bara att tuta och köra.

Estlands hemvärn använder fortfarande de 10 som Estland fick av oss, de har alltså bättre skydd än vårt eget hemvärn, i våra bilar.

Sverige är fantastiskt

Ja, det vore roligt om KP-bilarna kunde göra en full cirkel och ingå i Gotlands lokalförsvarsbataljon:D Det var väl bara i Gotlandsbrigaden de användes ursprungligen?

Skämt åsido, just nu är det svårt att förstå logiken, men när värnplikten ökar igen så kanske det inte är så dumt att få ut litet till av de krigsplacerade när de börjar falla för åldersstrecket, runt 35?

Vem vet, då om ca 10 år så får de kanske ta med sig Patgb 360 och värnkompanier kanske får några Strif90 och 122’or?

Samtidigt går det inte att bortse från att Hemvärnsbataljonerna till stor del redan täcker det som de nya bataljonerna är tänkta för.

• Like 1

1 hour ago, Primus pilus said:

Samtidigt går det inte att bortse från att Hemvärnsbataljonerna till stor del redan täcker det som de nya bataljonerna är tänkta för.

Sant, läste innan att ÖB ville göra om så att Hemvärnsbataljonerna vart utbildade skyttebataljoner inom FM istället för det som har hänt nu. Nu när man har lagt in Lokalförband för att göra Hemvärnets uppgift +lite till så tror jag att Hemvärnet kommer hamna i någon slags identitetskris, i alla fall i mellersta militärregionen.

Edited by Miso
  • Sad 1

2 hours ago, Primus pilus said:

Ja, det vore roligt om KP-bilarna kunde göra en full cirkel och ingå i Gotlands lokalförsvarsbataljon:D Det var väl bara i Gotlandsbrigaden de användes ursprungligen?

Vad jag vet så användes KP bilarna överallt inom armen. Och blev uppskattade utomlands i Fn tjänst. Där man såg till att skyddet vid tornringen blev bättre. Då ksp skytten kunde träffas i magen. Men på slutet så fördes en del till hemvärnet. Där de som hade till uppgift med försvaret runt Arlanda hade några stycken. Innan deras förråd brann upp.

När de fördes till Gotland så presentera en Överste? En lösning hur de skulle moderniseras. Gotland hade tidigare byggt två egna kp bilar. Så viss erfarenhet fanns. Lösningen blev tydligen lyckad. Där lastutrymmet fick tak och det blev dörrar baktill. Samt möjlighet att montera även en kulspruta i bak. Den lösningen togs även till på XA-180/185 vid missioner. Så om man gjort dessa lösningar tidigare så hade den nog uppskattats ännu mer.

Men nu är väl XA-188/200 en bättre lösning, Det har pratats om ev uppbyggnation av dessa igen. Där Estland skulle ha ett samarbete med Pasi.  

image.png.c917cfd90f160aaa8f5c4e0125268422.png

Edited by madman

1 hour ago, Miso said:

Sant, läste innan att ÖB ville göra om så att Hemvärnsbataljonerna vart utbildade skyttebataljoner inom FM istället för det som har hänt nu. Nu när man har lagt in Lokalförband för att göra Hemvärnets uppgift +lite till så tror jag att Hemvärnet kommer hamna i någon slags identitetskris, i alla fall i mellersta militärregionen.

Nu gissar jag mest, men mig veterligen finns inget hemvärnsförband i området som har lokalförsvarsbataljonernas tilltänkta uppgift som faktiskt objekt.

3 minutes ago, Chassi said:

Nu gissar jag mest, men mig veterligen finns inget hemvärnsförband i området som har lokalförsvarsbataljonernas tilltänkta uppgift som faktiskt objekt.

Sorry, ska nog kanske inte skriva så mycket om något jag inte har så bra koll på. Vet i princip bara att HV i Falun (Dalregementsgruppen) utbildar dock vet jag inte så mycket mer än så, my bad :wacko:

• Like 1

On 4/28/2021 at 11:05 PM, Miso said:

Tror inte krisen beror på dessa knepiga förband. Finns annat som påverkar HV. T.ex. tillgången på möjliga att rekrytera i de årskullar som finns tillgängliga. Vi har förlitat oss på vpl från kalla krigets dagar men vi börjar bli för gamla och nya vpl finns det för få. 
Sedan tillkommer även de insatsplutoner/kompanier som MR sätter upp som också har liknande struktur som HV. Så det finns mycket som gör att det är lite osäkert just nu. 

• Confused 1

4 hours ago, Frippe said:

Tror inte krisen beror på dessa knepiga förband. Finns annat som påverkar HV. T.ex. tillgången på möjliga att rekrytera i de årskullar som finns tillgängliga. Vi har förlitat oss på vpl från kalla krigets dagar men vi börjar bli för gamla och nya vpl finns det för få. 
Sedan tillkommer även de insatsplutoner/kompanier som MR sätter upp som också har liknande struktur som HV. Så det finns mycket som gör att det är lite osäkert just nu. 

Speciellt efter att FM sa att mellan åren 2021-2026 så måste HV förvänta sig att antalet hemvärns soldater per år kommer minska rätt så mycket. Så antar att HV har samma problem som officerarna, många börjar bli gamla och det finns inte tillräckligt med yngre personer för att ta över?

1 hour ago, Miso said:

Speciellt efter att FM sa att mellan åren 2021-2026 så måste HV förvänta sig att antalet hemvärns soldater per år kommer minska rätt så mycket. Så antar att HV har samma problem som officerarna, många börjar bli gamla och det finns inte tillräckligt med yngre personer för att ta över?

Oaktat HVs problem blir det väldigt intressant att se vad de ny lokalförsvaret får för KFS. Då blir det lättare att förstå hur de olika förbandstyperna hänger ihop. 

17 hours ago, Frippe said:

Vad är det för förband? Är dessa utöver lokalförsvarsförband och HV?

Edited by AR123456789

5 hours ago, AR123456789 said:

Vad är det för förband? Är dessa utöver lokalförsvarsförband och HV?

Vad jag förstått så får varje MR organisera upp till en MR-skyttebataljon, utöver de som ska utbildas som lokalförsvarsförband. Vilket innebär att varje MR har dels sin egna skyttebataljon samt HV att tillgå som regionala resurser direkt underställda chefen för MR. 

Dessa är bemannade av pliktade soldater som gör GU direkt riktade till dessa bataljoner. 
Se vidare:

https://www.taktisk.se/2020/07/12/lokalforsvarsforbanden/