Jump to content

Ska söka SOFU men har en mängd frågor

Recommended Posts

Hej, 

Första inlägget här men jag har tusen frågor så det lär bli långt.

Jag står i begrepp att söka till SOFU på LedR och är ganska klar över vad själva utbildningen går ut på och kräver men det finns en mängd praktiska frågor samt frågor om officersyrket efteråt. 

Min bakgrund är att jag är 33 år fyllda, god grundfysik (spelat fotboll hela livet, kroppsarbetat o s v) men har lite pandemi-rost som måste skrubbas bort. Jag gjorde GU-F 2016 och har sedan dess sprungit som plutonssignalist med gott resultat. Detta har stegvis lett till en önskan efter mer och i kombination med en ökad frustrationen över den civila arbetsmarknaden så står jag här, redo och taggad att sadla om. 

- Antagningstestet: är det Pliktverkets tester med isokai, cykel och inskrivningsprov som gäller? Därtill kommer ju intervjuer o s v men de rent allmänna testerna tänker jag. 
- Vad bör jag förbereda mig på inför testerna? Jag behöver nöta lite marklyft och köra spinningcykel, det vet jag, men någon ytterligare bra grej?

- Vad ligger gränserna för godkänt på testerna? 
- Hur går GU:n till? Jag tänker att det sker blandad med övriga pliktade men det kanske går rena SOFU-plutoner? 
- Sker GU på rekryterande förband? 
- Som jag förstått så är du anställd från dag 1? Är det motsvarande ingångslön fänrik? 
- Att plugga på hjälteskolan Karlberg; påminner det om vanliga universitetsstudier med mer eller mindre intensiva perioder? D v s, vissa veckor är luftigare och andra mer intensiva. Jag tänker utifrån att man är anställd. 
- Hur går det till när man är klar och ska ut på förband? Det är pang på och ta befälet? 

Det var några frågor just ju men det lär komma fler. Just nu så är jag bara så jäkla taggad på att lägga pusslet och köra igång. 

Jag föreslår att du tar kontakt med personalsektionen på LedR och frågar dem direkt. Problemet med generella svar och SOFU är att förutsättningarna ändrats varje år hittills...

Med det sagt:

Du är anställd från dag 1 (tjänstegrad kadett) och befordras till fänrik efter utbildningsperiodens slut (12-18 månader senare). Lön sätts av anställande regemente/flottilj.

Om du saknar militär GU får du börja med en militär grundkurs och befälskurs (motsvarande) i syfte att höja "grön" kompetens. Mitt år skedde den i Boden. Därefter Karlberg och slutligen ett förbandsskede (vfu).

Utbildningens längd och innehåll ska vara individanpassad (inte Karlberg) och därför kan längden variera.

Det ställs samma utformning och samma krav på antagningsproven oavsett om du söker OP eller SOFU. Ingen skillnad! Jag gjorde testerna i Stockholm på TRM (Plikt- och prövningsverket). Mitt tips är att du tittar på träningsprogram av typen "inför GU". Finns på FMTK och andra ställen.

Din ingångsbefattning efter utbildningen fastställer ditt regemente. I min kull har det varit olika befattningar för olika förband och individer. I mitt fall blev det fortsatt utbildning innan jag kom på förband.

Lycka till!

//JE

14 hours ago, JohanErik said:

Jag föreslår att du tar kontakt med personalsektionen på LedR och frågar dem direkt. Problemet med generella svar och SOFU är att förutsättningarna ändrats varje år hittills...

Med det sagt:

Du är anställd från dag 1 (tjänstegrad kadett) och befordras till fänrik efter utbildningsperiodens slut (12-18 månader senare). Lön sätts av anställande regemente/flottilj.

Om du saknar militär GU får du börja med en militär grundkurs och befälskurs (motsvarande) i syfte att höja "grön" kompetens. Mitt år skedde den i Boden. Därefter Karlberg och slutligen ett förbandsskede (vfu).

Utbildningens längd och innehåll ska vara individanpassad (inte Karlberg) och därför kan längden variera.

Det ställs samma utformning och samma krav på antagningsproven oavsett om du söker OP eller SOFU. Ingen skillnad! Jag gjorde testerna i Stockholm på TRM (Plikt- och prövningsverket). Mitt tips är att du tittar på träningsprogram av typen "inför GU". Finns på FMTK och andra ställen.

Din ingångsbefattning efter utbildningen fastställer ditt regemente. I min kull har det varit olika befattningar för olika förband och individer. I mitt fall blev det fortsatt utbildning innan jag kom på förband.

Lycka till!

//JE

Hej och tack för svar! 

Nej, förstår att det kan vara svårt att komma med tydliga svar på en till synes flytande utbildningsform men jag tackar för de du gav! 

Jag har försökt få tag i kontaktpersonen för annonsen men det är... svårt. Jag ska givetvis fortsätta jaga på och skicka in min ansökan. 

Hur har du upplevt mottagandet på förband som SOFU-officer? Jag har ju förstått att det kan vara lite ljummet.

Med stor majoritet har mottagande och attityd varit mycket välkomnande.

Betänk att SOFU med stor sannolikhet är rekryterad till en specifik instegsbefattning och är därför efterlängtad.

Vissa individer på några ställen har varit negativa men de är i klart underläge.

Precis som ALLA officerare måste vi givetvis leverera men det är ju inget konstigt. :-)

//JE