NiVekeN Posted April 12, 2021 Report Share Posted April 12, 2021 Hej allesammans! Jag hade en liten fråga angående befordringstider i Hemvärnet för chefer då denna information är betydligt klurigare att hitta än för yrkes- och reservofficerer. Ponera att jag just blivit plutonschef. Hur lång tid tar det i genomsnitt innan man går vidare till kompanichef och därefter bataljonschef om man har talang och gör bra ifrån sig? Jag förstår givetvis att det skiljer sig från bataljon till bataljon och från person till person. Jag är alltså intresserad av ett grovt genomsnitt. Tack på förhand för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 12, 2021 Report Share Posted April 12, 2021 (edited) 2 hours ago, NiVekeN said: Hej allesammans! Jag hade en liten fråga angående befordringstider i Hemvärnet för chefer då denna information är betydligt klurigare att hitta än för yrkes- och reservofficerer. Ponera att jag just blivit plutonschef. Hur lång tid tar det i genomsnitt innan man går vidare till kompanichef och därefter bataljonschef om man har talang och gör bra ifrån sig? Jag förstår givetvis att det skiljer sig från bataljon till bataljon och från person till person. Jag är alltså intresserad av ett grovt genomsnitt. Tack på förhand för hjälpen! Eftersom hemvärnet bygger på frivillighet så finns ingen fast trappa. Det som begränsar är den enskildes ambitionsnivå och engagemang, samt behovet av chefer i högre befattning. Du måste gå ett antal kurser inför varje chefsbefattning vilket ger dig grunden som krävs för att inneha befattningen, sedan brukar det krävas ett antal år i befattning för respektive chefsbefattning, detta för att du ska kunna befästa och tillgodogöra dig erfarenhet. Sedan måste det finnas en ledig chefsbefattning som du kan bli placerad i, annars finns inte behovet. Något genomsnitt finns inte, men 5 år mellan varje chefsbefattning är nog ett minimum enligt mig, och det är väl också den vedertagna stegen för högre chefer. Mer om detta borde stå i denna länk HvH2018 Edited April 12, 2021 by Chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted April 13, 2021 Report Share Posted April 13, 2021 Du kan ju också kolla med HvSS, dom borde ha koll på detta och vilka behov Hv har idag. Mycket har ändrats inom Hv och framförallt kommer att ändras med att nyinryckta soldater placeras inom Hv efter utbildning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 15, 2021 Report Share Posted April 15, 2021 Blir inte denna frågan helt omöjlig att svara på? HV har ca 40 bataljoner, alltså plats för så många BatC, där under x antal kompanier. T.ex. i mitt område finns det fyra kompanier, alltså plats för fyra kompC. Under dessa förutsättningar går det knappast att tala om hur många år det kan ta att hoppa upp på stegen. De flesta förband rekryterar även chefer internt varpå den största chansen att hoppa upp är inom det egna förbandet. Min erfarenhet är också att de flesta batC har en reservofficersutbildning i botten, eller har varit yrkesofficer tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 16, 2021 Report Share Posted April 16, 2021 Och om jag ska tillägga, tror jag att om du satsar på att bli kompC är det viktigt att ha erfarenhet från material/log sidan. Samt som batC att ha erfarenhet från batstaben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 16, 2021 Report Share Posted April 16, 2021 12 minutes ago, Frippe said: Och om jag ska tillägga, tror jag att om du satsar på att bli kompC är det viktigt att ha erfarenhet från material/log sidan. Samt som batC att ha erfarenhet från batstaben. Att bli batchef är inte gjort i en handvändning, ska tilläggas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 16, 2021 Author Report Share Posted April 16, 2021 On 4/15/2021 at 9:09 AM, Frippe said: Blir inte denna frågan helt omöjlig att svara på? HV har ca 40 bataljoner, alltså plats för så många BatC, där under x antal kompanier. T.ex. i mitt område finns det fyra kompanier, alltså plats för fyra kompC. Under dessa förutsättningar går det knappast att tala om hur många år det kan ta att hoppa upp på stegen. De flesta förband rekryterar även chefer internt varpå den största chansen att hoppa upp är inom det egna förbandet. Min erfarenhet är också att de flesta batC har en reservofficersutbildning i botten, eller har varit yrkesofficer tidigare. Jo, det är givetvis spekulationer och beror ju på en massa faktorer. Inte kan det väl vara omöjligt för en kompanichef med 20-30 års erfarenhet i hemvärnet tänkas bli batC utan att vara RO/YO? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 16, 2021 Report Share Posted April 16, 2021 1 hour ago, NiVekeN said: Jo, det är givetvis spekulationer och beror ju på en massa faktorer. Inte kan det väl vara omöjligt för en kompanichef med 20-30 års erfarenhet i hemvärnet tänkas bli batC utan att vara RO/YO? Nej naturligtvis inte, det är dock inte enkelt att bli bataljonschef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 16, 2021 Author Report Share Posted April 16, 2021 1 hour ago, Chassi said: Nej naturligtvis inte, det är dock inte enkelt att bli bataljonschef Nej jag instämmer helt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 17, 2021 Report Share Posted April 17, 2021 13 hours ago, NiVekeN said: Jo, det är givetvis spekulationer och beror ju på en massa faktorer. Inte kan det väl vara omöjligt för en kompanichef med 20-30 års erfarenhet i hemvärnet tänkas bli batC utan att vara RO/YO? Inget är såklart omöjligt. Men en kompC som suttit så länge och som inte har någon erfarenhet av batstabsarbete skulle jag säga är ytterst olämplig som batC. Det är ingen rak linje mellan PC, kompC och batC. För varje nivå behövs det en breddad kunskap och erfarenhet som du inte får i respektive befattning. De skiften av batC jag sett inom HV har alla haft erfarenhet av batstabsarbete samt haft YO/RO bakgrund. Jag tror att så kommer det att fortsätta och min erfarenhet är att det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 17, 2021 Author Report Share Posted April 17, 2021 13 hours ago, Frippe said: Inget är såklart omöjligt. Men en kompC som suttit så länge och som inte har någon erfarenhet av batstabsarbete skulle jag säga är ytterst olämplig som batC. Det är ingen rak linje mellan PC, kompC och batC. För varje nivå behövs det en breddad kunskap och erfarenhet som du inte får i respektive befattning. De skiften av batC jag sett inom HV har alla haft erfarenhet av batstabsarbete samt haft YO/RO bakgrund. Jag tror att så kommer det att fortsätta och min erfarenhet är att det behövs. Jag vet inte om YO/RO bör anses vara nödvändigt bara för att det är YO/RO. Du kan ju ha en stabschef som tidigare har erfarenhet av både truppföring, stabsarbete och logistik utan att vara YO/RO. Sen kan du ju ha en tjomme som läste RO och hoppade in som plutonschef i HV direkt efteråt och gick samma bana som den ovan nämnda stabschefen. Skulle stabschefen då anses vara mindre kvalificerad pga enbart en officersexamen? Jag kan ha fel, men jag tänker snarare att erfarenhet inom hemvärnets strukturer borde väga lika tungt som en examen från Karlberg. Men jag kanske har fel och det är ett informellt krav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 18, 2021 Report Share Posted April 18, 2021 10 hours ago, NiVekeN said: Jag vet inte om YO/RO bör anses vara nödvändigt bara för att det är YO/RO. Du kan ju ha en stabschef som tidigare har erfarenhet av både truppföring, stabsarbete och logistik utan att vara YO/RO. Sen kan du ju ha en tjomme som läste RO och hoppade in som plutonschef i HV direkt efteråt och gick samma bana som den ovan nämnda stabschefen. Skulle stabschefen då anses vara mindre kvalificerad pga enbart en officersexamen? Jag kan ha fel, men jag tänker snarare att erfarenhet inom hemvärnets strukturer borde väga lika tungt som en examen från Karlberg. Men jag kanske har fel och det är ett informellt krav. Det viktiga är väl att den nya chefen har relevanta kunskaper, omdöme och anses lämpad för uppgiften. Att vara bataljonschef är ju ändå ingen liten sak, det ställer stora krav i flera led. Därför är det ju inte konstigt att man gärna söker och väljer fd YO/RO kaptener, majorer eller överstelöjtnanter med liknande tidigare erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 18, 2021 Author Report Share Posted April 18, 2021 8 hours ago, Chassi said: Det viktiga är väl att den nya chefen har relevanta kunskaper, omdöme och anses lämpad för uppgiften. Att vara bataljonschef är ju ändå ingen liten sak, det ställer stora krav i flera led. Därför är det ju inte konstigt att man gärna söker och väljer fd YO/RO kaptener, majorer eller överstelöjtnanter med liknande tidigare erfarenheter. Nej, det är absolut inte konstigt att man gärna väljer YO/RO. Jag tänkte mer på att det skulle vara lite konstigt om man inte kunde söka och välja folk inom hemvärnet som har gedigen och relevant erfarenhet på grund av att de inte är YO/RO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 18, 2021 Report Share Posted April 18, 2021 2 hours ago, NiVekeN said: Nej, det är absolut inte konstigt att man gärna väljer YO/RO. Jag tänkte mer på att det skulle vara lite konstigt om man inte kunde söka och välja folk inom hemvärnet som har gedigen och relevant erfarenhet på grund av att de inte är YO/RO. Nej det är absolut inte omöjligt att klättra utan YO eller RO i bagaget. Det är dock inte gjort i en handvändning, vägen dit är lång med många fallgropar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 19, 2021 Report Share Posted April 19, 2021 On 4/17/2021 at 10:05 PM, NiVekeN said: Jag vet inte om YO/RO bör anses vara nödvändigt bara för att det är YO/RO. Du kan ju ha en stabschef som tidigare har erfarenhet av både truppföring, stabsarbete och logistik utan att vara YO/RO. Sen kan du ju ha en tjomme som läste RO och hoppade in som plutonschef i HV direkt efteråt och gick samma bana som den ovan nämnda stabschefen. Skulle stabschefen då anses vara mindre kvalificerad pga enbart en officersexamen? Jag kan ha fel, men jag tänker snarare att erfarenhet inom hemvärnets strukturer borde väga lika tungt som en examen från Karlberg. Men jag kanske har fel och det är ett informellt krav. Nja, tror du tolkar in för mycket i det jag skrev. I din jämförelse ovan, där båda har samma erfarenheter förutom att en av dem har RO så blir det väl naturligt att den utan RO är mindre kvalificerad. Eftersom att denne saknar just RO. Därmed inte sagt att den utan RO inte klarar av samma befattning. Problemet och vinsten på samma gång är att vi inom HV lever i ett hybridsystem. Där individer kan bli uppflyttade till andra positioner som i andra delar av FM kräver YO/RO. Risken är att vi bygger nivåer med individer utifrån andra värden är kompetens och kunskap. Men samtidigt är detta en av HVs stora styrkor. Min egna spaning är att om HV ska utvecklas mer, behöver det anställas på ledande funktioner ända ned till kompaniledningsnivå och kanske på enstaka plutonsnivå. Och då blir det svårt att göra det på kompis/vänskaps/relationsurval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 20, 2021 Author Report Share Posted April 20, 2021 On 4/18/2021 at 8:08 PM, Chassi said: Nej det är absolut inte omöjligt att klättra utan YO eller RO i bagaget. Det är dock inte gjort i en handvändning, vägen dit är lång med många fallgropar. Givetvis! Det är förstås en otroligt lång process att hamna där, och jag förstår ditt resonemang till fullo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 20, 2021 Author Report Share Posted April 20, 2021 (edited) On 4/19/2021 at 8:41 AM, Frippe said: Nja, tror du tolkar in för mycket i det jag skrev. I din jämförelse ovan, där båda har samma erfarenheter förutom att en av dem har RO så blir det väl naturligt att den utan RO är mindre kvalificerad. Eftersom att denne saknar just RO. Därmed inte sagt att den utan RO inte klarar av samma befattning. Problemet och vinsten på samma gång är att vi inom HV lever i ett hybridsystem. Där individer kan bli uppflyttade till andra positioner som i andra delar av FM kräver YO/RO. Risken är att vi bygger nivåer med individer utifrån andra värden är kompetens och kunskap. Men samtidigt är detta en av HVs stora styrkor. Min egna spaning är att om HV ska utvecklas mer, behöver det anställas på ledande funktioner ända ned till kompaniledningsnivå och kanske på enstaka plutonsnivå. Och då blir det svårt att göra det på kompis/vänskaps/relationsurval. Din egna spaning är ju en otroligt intressant tanke kring hemvärnets utveckling. Fast samtidigt känns det väldigt avlägset att hemvärnet skulle få sådana resurser med tanke på den fortfarande relativt smala försvarsbudgeten. Visst, den har ökat, men samtidigt ska Armén byggas ut otroligt mycket, och en totalmodernisering av försvarets krigsmateriell behöver genomföras. Det känns som att det är många år bort innan man har råd att budgetera för heltidsanställning av kompanichefer och plutonschefer. Detta skulle ju lite grann också bryta med Hemvärnets tradition som en frivillig del av försvarsmakten. USA, som ju har världens största försvarsbudget samt ett toppmodernt National Guard anställer ju inte yrkesofficerer, som ett möjligtvist jämförbart exempel. Edited April 20, 2021 by NiVekeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 20, 2021 Report Share Posted April 20, 2021 1 hour ago, NiVekeN said: Din egna spaning är ju en otroligt intressant tanke kring hemvärnets utveckling. Fast samtidigt känns det väldigt avlägset att hemvärnet skulle få sådana resurser med tanke på den fortfarande relativt smala försvarsbudgeten. Visst, den har ökat, men samtidigt ska Armén byggas ut otroligt mycket, och en totalmodernisering av försvarets krigsmateriell behöver genomföras. Det känns som att det är många år bort innan man har råd att budgetera för heltidsanställning av kompanichefer och plutonschefer. Detta skulle ju lite grann också bryta med Hemvärnets tradition som en frivillig del av försvarsmakten. USA, som ju har världens största försvarsbudget samt ett toppmodernt National Guard anställer ju inte yrkesofficerer, som ett möjligtvist jämförbart exempel. Redan för 10 år sedan fanns det på vissa hemvärnsbataljoner kommenderade YO som var kompanichefer och kvartermästare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 21, 2021 Report Share Posted April 21, 2021 16 hours ago, NiVekeN said: Din egna spaning är ju en otroligt intressant tanke kring hemvärnets utveckling. Fast samtidigt känns det väldigt avlägset att hemvärnet skulle få sådana resurser med tanke på den fortfarande relativt smala försvarsbudgeten. Visst, den har ökat, men samtidigt ska Armén byggas ut otroligt mycket, och en totalmodernisering av försvarets krigsmateriell behöver genomföras. Det känns som att det är många år bort innan man har råd att budgetera för heltidsanställning av kompanichefer och plutonschefer. Detta skulle ju lite grann också bryta med Hemvärnets tradition som en frivillig del av försvarsmakten. USA, som ju har världens största försvarsbudget samt ett toppmodernt National Guard anställer ju inte yrkesofficerer, som ett möjligtvist jämförbart exempel. Frågan är om kompC och PC i NG i USA har samma bredd i sin uppgift? Som PC med stfPC inräknat ska du ha kontroll på all materiel, personal, vara delaktig i utbildning av soldaterna, rekrytera, göra säkerhetsintervjuer m.m. Det är rejält mycket som ska få plats i de tio dagarna som kontraktet anger. Bara materialbiten ökar konstant år från år, och om det ska vara allvar med 6-24-90 fokuset blir det än viktigare att det funkar. Log-stödet från FM är där för dåligt. Men nu gled vi utanför trådens ämne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 21, 2021 Report Share Posted April 21, 2021 6 minutes ago, Frippe said: Frågan är om kompC och PC i NG i USA har samma bredd i sin uppgift? Som PC med stfPC inräknat ska du ha kontroll på all materiel, personal, vara delaktig i utbildning av soldaterna, rekrytera, göra säkerhetsintervjuer m.m. Det är rejält mycket som ska få plats i de tio dagarna som kontraktet anger. Bara materialbiten ökar konstant år från år, och om det ska vara allvar med 6-24-90 fokuset blir det än viktigare att det funkar. Log-stödet från FM är där för dåligt. Men nu gled vi utanför trådens ämne. Hemvärnet bygger fortfarande mycket på frivillighet, så det är väl vedertaget att det i chefsbefattning inte endast går att uppfylla sitt kontrakt utan det krävs mer därtill för att förbandet ska fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted April 26, 2021 Report Share Posted April 26, 2021 On 4/21/2021 at 12:38 PM, Frippe said: Som PC med stfPC inräknat ska du ha kontroll på all materiel, personal, vara delaktig i utbildning av soldaterna, rekrytera, göra säkerhetsintervjuer m.m. Det är rejält mycket som ska få plats i de tio dagarna som kontraktet anger. Nja, utöver 10 dagars kontraktstid har även dessa befattningar ersättning för att lösa uppgifter på annan tid. Befattningspengen som utbetalas varje månad betyder att plutch ska lösa uppgifter av administrativ karaktär varje månad. //JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Finns inget som säger att plutonchefen måste göra allt, säkerhetsintervjuer och rekrytering kan vem som helst göra, utbildning kan vem som helst göra. En chef har också till uppgift att delegera uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Så är det men befattningspengen finns till av en anledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 30, 2021 Report Share Posted April 30, 2021 Även om det finns en bevattningspeng för att kunna ta ansvar, som det står, finns det ändå en gräns för hur mycket det är lämpligt att utföra. Min uppfattning är att den förväntade tiden konstant ökar, och då har jag ändå varit med i över 25års tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 30, 2021 Report Share Posted April 30, 2021 6 hours ago, Frippe said: Även om det finns en bevattningspeng för att kunna ta ansvar, som det står, finns det ändå en gräns för hur mycket det är lämpligt att utföra. Min uppfattning är att den förväntade tiden konstant ökar, och då har jag ändå varit med i över 25års tid. Trycket på hemvärnet och dess personal har nog aldrig varit så högt som det är nu. Det som blir lidande i den situation som är nu är tiden, eftersom tiden inte räcker till allt som behöver göras utöver det som krävs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted May 1, 2021 Report Share Posted May 1, 2021 On 4/30/2021 at 9:18 AM, Frippe said: Även om det finns en bevattningspeng för att kunna ta ansvar, som det står, finns det ändå en gräns för hur mycket det är lämpligt att utföra. Min uppfattning är att den förväntade tiden konstant ökar, och då har jag ändå varit med i över 25års tid. Jag håller med. Jag brukade tänka att som stf kompch hade jag ungefär en dagslön i befattningspeng/månad och där är riktlinjen för vad Hv kan kräva av mig i tid. Sedan blev det ju mer ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Börje Posted December 9, 2023 Report Share Posted December 9, 2023 Hej på er. Funderar på detta med befordran som enbart baseras på hur många år man varit aktiv. Jag gick med i hemvärnet 2002 som skyttegruppchef och innehade graden furir, och senare "Hemvärnssergeant" fram till 2019 då vi "degraderades" till att åter vara "Furirer". Någonstans tycker jag mig att ha läst att efter 5år som furir så befordras man per automatik, dvs det skulle då innebära graden "överfurir" eller "Sergeant". Har försökt att finna information angående dessa befordringsgångar men svårt att hitta. Någon som känner till saken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted December 17, 2023 Report Share Posted December 17, 2023 Befordran i Hemvärnet är baserad på befattning och utbildning. Ex om du placeras som gruppchef och har genomgått minst gruppchefskurs 1 (motsv) blir du korpral. Efter ett antal år (och KFÖ) i befattning kan du befordras till furir. Om du inte är placerad på rätt befattning och/eller saknar rätt kurser är du inte befordringsbar. I Direktiv Hemvärn finner du information om hur det fungerar. /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 18, 2023 Report Share Posted December 18, 2023 Enligt "FM2022-19566 RIKSHVC MASTER för hemvärnsförbandens befattningar" så kan samtliga befäl befordras ett steg efter 3 år i befattning samt uppfyllda förkunskapskrav och krav på formell utbildning är genomförda. Befordran sker av utbildningsgruppen efter hemställan från kompanichef/sc/bataljonschef. En skyttegruppchef, som exempel, kan då efter tre år befordras från furir till överfurir om nedan uppfyllts: Förkunskapskrav: Gruppchefskurs 1 (alt. vpl befäl) Formell utbildning: Gruppchefskurs 2 Instruktörskurs 1 och 2 Minst en instruktörsutbildning (samband-, skyddsvakts-, skjut-, eldlednings-, hund-, fordons-, CBRN-, sjukvård-, kock-, eller flyginstr.) Bedömd lämplig Meniga soldater befordras till Menig 1-4 efter antal tjänsteår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted December 27, 2023 Report Share Posted December 27, 2023 On 12/18/2023 at 3:21 PM, Lt P said: Enligt "FM2022-19566 RIKSHVC MASTER för hemvärnsförbandens befattningar" så kan samtliga befäl befordras ett steg efter 3 år i befattning samt uppfyllda förkunskapskrav och krav på formell utbildning är genomförda. Befordran sker av utbildningsgruppen efter hemställan från kompanichef/sc/bataljonschef. En skyttegruppchef, som exempel, kan då efter tre år befordras från furir till överfurir om nedan uppfyllts: Förkunskapskrav: Gruppchefskurs 1 (alt. vpl befäl) Formell utbildning: Gruppchefskurs 2 Instruktörskurs 1 och 2 Minst en instruktörsutbildning (samband-, skyddsvakts-, skjut-, eldlednings-, hund-, fordons-, CBRN-, sjukvård-, kock-, eller flyginstr.) Bedömd lämplig Meniga soldater befordras till Menig 1-4 efter antal tjänsteår. Nja, blev det inte lite fel här? Kurser som t.ex. instruktör är satta som rekommenderade kurser för fortsatt utveckling, vilket inte borde placera de i gruppen som är ett krav för att befordras? Vad jag kan se är det ett krav att ha Gc1 som förkunskap, GC2 ska vara utförd senast tre år efter tillträde, och då kan det bli befordran till överfurir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts