Jump to content

Recommended Posts

Hmmm har funderat lite över fenomenet om jägarförband osv och har också fått en känsla av att FBJ faktiskt inte är ett jägarförband...utan ett säkförband. Att namnet -jägare lever kvar på förbandet förstår jag inte riktigt.

MPJ har under dom senare åren bytt namn till MP-säk och marinens Bassäk, som för några år sedan utbildade ett antal kullar under namnet Marinbasjägare har också bytt tillbaka till namnet Säk. Är bara Flygbasjägarna som håller fast vid sitt "...jägare" trots förbandets uppgifter (som bortsett från inhämtning av nedskjuten personal) är desamma som hos dom övriga säkförbanden.

 

FBJ är inget säkförband längre. Flygvapnets säkförband heter flygbassäk och FBJ har fått andra uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm har funderat lite över fenomenet om jägarförband osv och har också fått en känsla av att FBJ faktiskt inte är ett jägarförband...utan ett säkförband. Att namnet -jägare lever kvar på förbandet förstår jag inte riktigt.

MPJ har under dom senare åren bytt namn till MP-säk och marinens Bassäk, som för några år sedan utbildade ett antal kullar under namnet Marinbasjägare har också bytt tillbaka till namnet Säk. Är bara Flygbasjägarna som håller fast vid sitt "...jägare" trots förbandets uppgifter (som bortsett från inhämtning av nedskjuten personal) är desamma som hos dom övriga säkförbanden.

 

FBJ är inget säkförband längre. Flygvapnets säkförband heter flygbassäk och FBJ har fått andra uppgifter.

 

 

...så FBJ här inte längre kvar några av sina "säk-uppgifter" över huvud taget? Har inte så bra koll på dom ifs förutom det gamla pratet om att dom ligger i en yttre ring kring flygplatserna, spanar och ska förhindra fientliga förband från att verka mot våra flygplatser. Plus att dom hämtar in nedskjuten personal.

 

Men vad gör dom nu istället om jag får fråga?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm har funderat lite över fenomenet om jägarförband osv och har också fått en känsla av att FBJ faktiskt inte är ett jägarförband...utan ett säkförband. Att namnet -jägare lever kvar på förbandet förstår jag inte riktigt.

MPJ har under dom senare åren bytt namn till MP-säk och marinens Bassäk, som för några år sedan utbildade ett antal kullar under namnet Marinbasjägare har också bytt tillbaka till namnet Säk. Är bara Flygbasjägarna som håller fast vid sitt "...jägare" trots förbandets uppgifter (som bortsett från inhämtning av nedskjuten personal) är desamma som hos dom övriga säkförbanden.

 

FBJ är inget säkförband längre. Flygvapnets säkförband heter flygbassäk och FBJ har fått andra uppgifter.

 

 

...så FBJ här inte längre kvar några av sina "säk-uppgifter" över huvud taget? Har inte så bra koll på dom ifs förutom det gamla pratet om att dom ligger i en yttre ring kring flygplatserna, spanar och ska förhindra fientliga förband från att verka mot våra flygplatser. Plus att dom hämtar in nedskjuten personal.

 

Men vad gör dom nu istället om jag får fråga?

Dom har 3 Huvuduppgifter (oavsett nationellt/internationellt) så är dessa:

Inhämtning

Undsättning

Flygsäkring

,samt förebygga, motverka och oskadliggöra säkerhetshot mot flygstridskrafterna.

 

Alla dessa uppgifter skulle mycket väl kunna ses som "säkupggifter" men om man ser till vad Fj och KJ och Ajb pysslar med i sina uppg. så skulle Fbj-uppg. lika gärna kunna falla inom samma områdes-fång som Fj och Kj beroende hur man väljer på att se hur uppgiften löses och målet med densamme i fall till fall.

 

Att oskadliggöra säkhot kan göras på flera olika sätt , vilket vi kanske inte behöver gå in på här , men förbandet skulle te.x kunna lösa detta genom hederlig gammal klassisk stör/fördröjningsstrid om så skulle vara fallet.

Platsar Fbj då in under jägarförbands konceptet som många tror sig ha en sådan underbar syn på.

 

F.ö instämmer jag med 241's inlägg mycket bra skrivet, och så ser även jag på det hela.

 

@ Svante om du har svårt för dethär med benämningar på förband och tycker dem äro felaktiga , varför inte göra en skrivelse till HKV och klaga och se till att förbanden får rätt namn, du verkar ju ha bra koll och vara up2date på vad förbanden pysslar med?

 

Jägarsoldater utbildas för spaning och underrättelseinhämtning, både åt sig

själva och för högre chef. De ska kunna verka under lång tid bakom fiendens

linjer, över hela riket i all slags terräng under alla väderförhållanden.

Den stora utmaningen är att kunna överleva och verka "på djupet" under lång

tid utan fungerande underhållslinjer. Jägarna uppträder ofta i små enheter

- grupp, patrull - i syfte att kunna uppträda dolt. Typiskt för striden är

att slå hårt snabbt och överraskande mot kvalificerade mål, t ex underhåll,

pansar och artilleri.

 

 

Jägarförband inom armén

K 3 - Livregementets husarer i Karlsborg. Utbildar fallskärmsjägare främst

med inriktning mot spaningsuppdrag på djupet.

K 4 - Norrlands dragonregemente i Arvidsjaur. Utbildar norrlandsjägare,

inriktade på spaning, underrättelser och strid på djupet i arktisk miljö.

 

(Även vissa delar av militärpolisutbildningen (MpJ) på Livgardet i

Kungsängen brukar ibland räknas hit, främst eftersom de har vissa

antisabotageuppgifter.)

 

Jägarförband inom marinen

Utbildas inom den del av marinen som kallas amfibiekåren.

Amf 1 - Vaxholms amfibieregemente i Vaxholm. Utbildar kustjägare.

 

Kustjägarna skiljer sig dock något från övriga jägarförband. Underrättelser

och spaning ingår med kustjägarna är framför allt ett utpräglat

anfallsförband som opererar upp till kompaninivå i skärgårdsmiljö. De kan

också räkna med att möta stridande förband i högre utsträckning än andra

jägarförband.

 

Jägarförband inom flygvapnet

F 7 - Skaraborgs flygflottilj i Såtenäs. Utbildar flygbasjägare som

egentligen är ett kvalificerat rörligt säkerhetsförband. Behovet av detta

förband uppstod med det nya flygbassystemet, Bas 90. Detta system uppstod

för att göra det svårare för fienden att bekämpa flygbaser från luften. I

princip spreds personal, flygplan och andra viktiga objekt över en större

yta än tidigare. När fientlig bekämpning från luften försvårades växte

istället hotet från fientliga sabotage-, spanings- och jägarförband. Det är

detta nya hot som flygbasjägaren ska kunna möta. Flygbasjägarplutonen är

mycket lätt och rörlig, utrustad med hund, främst med

underrättelseuppgifter om säkerhetshotande verksamhet vid flygbaser men ska

också kunna störa och slå ut fientlig verksamhet. Jägarpatrullerna, ca 4-5

man, ska kunna verka självständigt över stora ytor och lång tid.

 

 

Jag har faktiskt inte lyckats få fram huruvida Försvarsmakten har några

andra speciella "kriterier" för jägarförbanden. Det närmaste jag kommer

särskilda kriterier är att det finns särskilda krav för att tas ut till

jägartjänst vid mönstring. Och att den värnpliktige söker jägartjänst på

ovanstående förband frivilligt, till skillnad mot andra utbildningar.

 

Vissa kanske tycker att jag utelämnat fältjägarna på I 5 i Östersund. I 5

är dock inget utpräglat jägarförband utan utbildar till större del

mekaniserat skytte. Däremot utbildas ett spaningskompani med underrättelse-

och spaningsuppgifter. De rör sig dock fortfarande i Stridsfordon 90 och BV

206 vilket begränsar deras möjlighet att verka under lång tid, gå på

djupet, uppträda dolt och utan tillförsel av t ex drivmedel.

 

Hoppas du fått tillräckliga svar på dina frågor.

 

M v h

 

Johan Tisell

Arméinformatör

Försvarsmaktens informationsavdelning

Med reservation för att vissa uppgifter har ändrats sedan denna informationen ankom till forum.soldf.com första gången.

Edited by Mikky
Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen mot de stora nationella armerna av värnpliktiga ledde sedemera till att skogstaten blev en viktig befälsreserv och ända fram till befälsreformen 1976 blev en Jägmästare automatiskt Löjtnant i reserven. ( man hadde även egen uniform med gondolhatt)

 

Det här är det synd att de tog bort. Det hade varit helfestligt annars när man väl fått sin examen. Vet du om jägmästare utexaminerade före 1976 har fått behålla sin löjtnantstitel?

 

Du får nöja dig med att bli vassare på flygbildstolkning än flygets tolkare. Bli ohyggligt mycket bättre på terrängklassifiering avseende terrängframkomlighet än någon människa i försvaret. Om Börje Drakenberg fortfarande står för botaniken får du bättre kunskap om Svenska växter än värsta överlevnads möpen. (Dessutom kan han lära dig 100 växter att krydda brännvin med)

Du blir en fena på kemisk krigsföring. Kan kartor som du nästan vore lantmästare och får lära dig hur skogsbrukets datalänksystem, som är bättre än USAF`s system, fungerar. Rent praktiskt kan du även fälla brötar över en väg efter utbildningen om du så vill. Du kan bygga väg och mindre vattendragsövergångar. Vinter och isväg fixar du lätt. Kommer till insikten att snöklassifierings systemet militären använder är en förenklad variant av skogsbrukets mm. Du får vapen och jaktutbildning. Du blir helt enkelt Militärens våta dröm som reservofficer.

 

Kommer du på ett repmöte kommer de därför med all säkerhet att utnyttja dina kunskaper enligt militär komptens. Dvs du får hugga ved!!!

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Hmmm har funderat lite över fenomenet om jägarförband osv och har också fått en känsla av att FBJ faktiskt inte är ett jägarförband...utan ett säkförband. Att namnet -jägare lever kvar på förbandet förstår jag inte riktigt.

MPJ har under dom senare åren bytt namn till MP-säk och marinens Bassäk, som för några år sedan utbildade ett antal kullar under namnet Marinbasjägare har också bytt tillbaka till namnet Säk. Är bara Flygbasjägarna som håller fast vid sitt "...jägare" trots förbandets uppgifter (som bortsett från inhämtning av nedskjuten personal) är desamma som hos dom övriga säkförbanden.

 

FBJ är inget säkförband längre. Flygvapnets säkförband heter flygbassäk och FBJ har fått andra uppgifter.

 

 

...så FBJ här inte längre kvar några av sina "säk-uppgifter" över huvud taget? Har inte så bra koll på dom ifs förutom det gamla pratet om att dom ligger i en yttre ring kring flygplatserna, spanar och ska förhindra fientliga förband från att verka mot våra flygplatser. Plus att dom hämtar in nedskjuten personal.

 

Men vad gör dom nu istället om jag får fråga?

Dom har 3 Huvuduppgifter (oavsett nationellt/internationellt) så är dessa:

Inhämtning

Undsättning

Flygsäkring

,samt förebygga, motverka och oskadliggöra säkerhetshot mot flygstridskrafterna.

 

Alla dessa uppgifter skulle mycket väl kunna ses som "säkupggifter" men om man ser till vad Fj och KJ och Ajb pysslar med i sina uppg. så skulle Fbj-uppg. lika gärna kunna falla inom samma områdes-fång som Fj och Kj beroende hur man väljer på att se hur uppgiften löses och målet med densamme i fall till fall.

 

Att oskadliggöra säkhot kan göras på flera olika sätt , vilket vi kanske inte behöver gå in på här , men förbandet skulle te.x kunna lösa detta genom hederlig gammal klassisk stör/fördröjningsstrid om så skulle vara fallet.

Platsar Fbj då in under jägarförbands konceptet som många tror sig ha en sådan underbar syn på.

 

F.ö instämmer jag med 241's inlägg mycket bra skrivet, och så ser även jag på det hela.

 

@ Svante om du har svårt för dethär med benämningar på förband och tycker dem äro felaktiga , varför inte göra en skrivelse till HKV och klaga och se till att förbanden får rätt namn, du verkar ju ha bra koll och vara up2date på vad förbanden pysslar med?

 

edit: massa text klippt

 

 

Förstår inte riktigt varför du avslutar ditt inlägg med en spydig kommentar och intar försvarsställning när man frågar vad förbandets uppgifter är idag.

 

Menmen det är som sagt min syn på FBJ. Dom nya uppgifterna tycker jag passar mycket bättre in på ett säkförband främst för att alla är defensiva. Tycker inte det går att jämföra med dom andra jägarförbanden. Sen får dom gärna kallas jägare eller vad som helst för min del.

 

Jag kan förstå synen på att KJ (som 241 skriver) inte skulle va ett jägarförband heller isf men på senare dagar verkar dom ju ha övergått till mer "jägarlika" uppgifter (offensiv spaning/und.inhämtning och liknande tex). Fast detta är ju jägarförband om man ser det som så att det är uppgiften som gör soldater till jägare...och min personliga uppfattning är att det främst är det. Inte kraven alltså.

Så FBJ kommer i mina ögon alltid vara ett skickligt och lite mer allsidigt säk-förband oberoende av hur hårda krav dom än ställer.

Link to comment
Share on other sites

Just epitetet "säkförband" har väl reserverats helt för de förband som tillhör Säkerhetsbataljon (men det kan ju ha ändrats igen...), vill jag minnas att jag läst i någon gammal tråd här på forumet i den vevan när FBJ var med i SäkBat och flygbassäk då skulle byta namn till flygbasskydd medan flygbasjägarna kanske skulle byta namn till flygbassäk (har jag för mig, ingenting jag skriver nu är säkert på något sätt) men sedan behöll de namnet av för mig okänd anledning. Sedan bytte ju FV koncept till basbataljon 08 eller vad det heter och flygbasjägarna fick nya uppgifter där, flygbasskydd blev väl flygbassäk igen utan att ens hinna byta namn (jag tror inte det har utbildats några mot SäkBat inom flygvapnet sedan allt det här hända, så hur det blir återstår att se...)

 

Vad gäller FBJ så är min uppfattning att en av huvuduppgifter (som Mikky så fint räknade upp) visserligen i stort sett är den samma som den som finns hos säkerhetsförbanden (att förebygga, motverka och oskadliggöra säkerhetshot), men som det presenteras i officiella källor och utifrån vad folk som nyligen legat inne som FBJ säger så tror jag inte att deras ingångsvärden och syften är desamma. Framför allt känns FBJ mycket mer inriktade mot den krigiska delen av konfliktskalan än säkförbanden som utbildas för att verka över hela skalan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...