Jump to content

Recommended Posts

Cerberusz...har du försökt släcka eld med bensin någon gång?!

( Oj oj oj oj. Bomb är inte rätt ord, ATOMBOMB ligger närmare sanningen )

LYNX: du vet nu att jag inte vill pyssla med pajkastning, men "cerberusz" HAR faktiskt en liten poäng här: både bassarna på Livgardet/Kavallerikasern och a-dyk har gröna baskrar (dock inte riktigt samma modell) - vilken av dessa är svårast att förtjäna?

 

Ändock: söker man vilken tjänst som helst endast i syfte att "få" en grön basker är den personen lite fel ute..

 

Jag vidhåller också (jag vet ju själv) om att det inte är någon idé att söka jägartjänst (speciellt KJ-komp & FJS eftersom de tar in så få, FbjS vet jag inte riktigt) om man inte kirrar KRAVEN med GOD marginal.

 

Det är skitsamma om en sökande ligger inom kravgränsen - är denne sist hela tiden så tar man in en annan. (såvida inte psykologen säger annorlunda)

 

edit: stavfel

Edited by Gotcha
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:huh:

 

" Man bör faktiskt kunna tala om för folk vad man tycker utan att vederbörande går upp i falsett. Och gör han det är han en wienersängerknabe"

 

Citat från en kollega från K3 på en UGL-kurs.

 

" Det är inte så svårt att bli jägare. Du ska kunna svara på tilltal utan en massa egna funderingar på mönstringen och när du väl kommit in får du ändå inte komma ut"

 

Samma kille.

 

Och här är favoriten:

 

" Jag säger inte att pojkar med tonat hår som tycker om att studsa omkring inomhus och lyfta plastvikter inte kan bli jägare. Men så är det. Du är en muffla." följt av: " Jag menar naturligtvis inte dig. Du är ju en kvinnlig officer"

Edited by cerberusz
Link to comment
Share on other sites

Guest Kulan
Vill bara påpeka skillnaderna mellan MÅl och KRAV:

 

MÅL: Det är bra om du fixar det, men du får inte sparken eller nekas intagning.

 

KRAV: Fixar du inte kravet så får du sparken eller kommer inte in.

 

Det "Krav" som många anger för kategori A, B och C är MÅLSÄTTNINGAR för officerare vid dessa typförband och i farten har det även tillämpats på soldaterna vid dessa förband.

 

Tror ni att officerare som inte klarar tiden får sparken? Möjligtvis häckel och reprimand från kompanichefen men inget mer.

 

Skulle soldater som inte springer milen på 48 minuter på K3, K4, FBJS etc avskiljas för det? Då blevo det inte många jägare.

 

Det finns bara två stridande förband som har KRAVET 48 minuter på milen och det är det två som har förtest: FJS och KJ/ADYK. Klarar man inte dessa KRAV på förtestet så får man åka hem.

 

Basta!

 

:D

Hittade detta på K4s hemsida:

 

"Det tar 3-6 månader att erhålla effekt av konditions- och styrketräning, därför är det viktigt att Du tränar regelbundet. De fysiska KRAV, som vi kommer att ställa på Dig under utbildningstiden, förutom att kunna förflytta Dig med ca 30 kg packning, är:

 

Beeptest (progressivt löptest)

Sit-Ups 25 st/60 sek

Terränglöpning, 10 km 55 min

SLÄT MIL 48 MIN

Back-Ups 25 st/60 sek

Dagorientering, 8 km 105 min

Armsträckn 12 st/30 sek

Skidlöpning, 15 km 75 min

Simprov 200 meter

Chins, uppdragning med hakan över stång 7 st

1000 m löpning med stridsutrustning, vapen 5 min

Snabbmarsch 20 km 140 min"

 

Enligt den officiella hemsidan är det alltså ett krav att man ska springa milen på under 48 min!

 

"Skulle soldater som inte springer milen på 48 minuter på K3, K4, FBJS etc avskiljas för det? Då blevo det inte många jägare."

 

personligen tror jag inte att man klarar av en jägarutbildning om man inte springer milen på 48 minuter. vad jag har förstått så är det tvärtemot vad du säger, de allra flesta jägarna ligger en bra bit under 48 minuter.

 

Förresten cerberuz, var gjorde du lumpen? du verkar vara expert på jägarförband........

Link to comment
Share on other sites

Kulan:

 

Ojdå! Förlåt!

 

Jag visste inte att det stod KRAV på deras officiella hemsida.

 

Jag som bara känner till ett par K4:ingar som inte klarar att springa milen på 48 minuter, men som kan gå oavbrutet med tung packning till uppgiften är löst.

 

Tänkte inte på att teorin överträffar praktiken. Där fick du mig minsann!

 

Och jäpp, ich bin ein jäger, med det är ovesäntligt i detta avseende eftersom alla som gjort lumpen känner till detta med kravunderskridanden.

 

För du har väl gjort lumpen?

Edited by cerberusz
Link to comment
Share on other sites

Guest Kulan

Jaha men det som står på hemsidan brukar ju stämma även om det kanske inte gjorde det i det här fallet. Ja du känner till ETT PAR K4ingar. Hur många är det då? 2,3,4 stycken?

 

Du skrev att om man plockade bort de som inte sprang milen på 48 min skulle det inte finnas många jägare kvar. Jag tolkade det som att du menade att de flesta jägare inte klarar milen på 48 min och därför skulle majoriteten försvinna om man tog bort de som inte klarade milkravet.

 

Var det detta du menade? För att om man hade tagit bort ETT PAR jägare hade det väl ändå blivit ganska många kvar?

 

Nej, jag har inte gjort lumpen så egentligen borde jag kanske inte ge mig in i den här debatten men jag tror i alla fall att de flesta jägarna klarar milen på 48 min.

 

Varför vill du inte säga var du har gjort lumpen då? Är det hemligt kanske? Om du berättar det verkar ju dina påståenden mer trovärdiga.

Link to comment
Share on other sites

Cerberusz...har du försökt släcka eld med bensin någon gång?!

( Oj oj oj oj. Bomb är inte rätt ord, ATOMBOMB ligger närmare sanningen )

LYNX: du vet nu att jag inte vill pyssla med pajkastning, men "cerberusz" HAR faktiskt en liten poäng här: både bassarna på Livgardet/Kavallerikasern och a-dyk har gröna baskrar (dock inte riktigt samma modell) - vilken av dessa är svårast att förtjäna?

 

Ändock: söker man vilken tjänst som helst endast i syfte att "få" en grön basker är den personen lite fel ute..

 

Jag vidhåller också (jag vet ju själv) om att det inte är någon idé att söka jägartjänst (speciellt KJ-komp & FJS eftersom de tar in så få, FbjS vet jag inte riktigt) om man inte kirrar KRAVEN med GOD marginal.

 

Det är skitsamma om en sökande ligger inom kravgränsen - är denne sist hela tiden så tar man in en annan. (såvida inte psykologen säger annorlunda)

 

edit: stavfel

 

 

Japp, både förstår och till viss del håller med.

Vad jag tänkte på var snarare vad "ANDRA" tycker.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med cerberusz att hur snabbt man springer milen antagligen inte spelar så stor roll i ett större sammanhang.

 

Större sammanhang = Frysa, skavsår på fötterna, vara långt borta från mamsingen m.m.)

 

Man kan ju alltid träna upp kondition men det kan vara svårare med psyket. Förövrigt är inte precis 48 minuter något fantomkrav som skiljer den vanlige människan från elitsoldaten.

 

Det klarar ju till och med en slusk som jag, fast jag betvivlar att jag skulle klara av att gå omkring i skogen i en vecka med 30 kg packning och sura strumpor.

 

Om man vill ha en grön baskerpå enklast möjliga sätt kan man väl ta och köpa en på military shop eller rycka in som Bevakningssoldat på något lämpligt regemente (vet ej vilket som är lättast

:D ).

Edited by Grunt
Link to comment
Share on other sites

och nu släpper jag den riktiga bomben: Vill ni ha en grön basker utan att slita nämnvärt: sök AMF eller MPJ. Anledningen till att jag uttrycker mig så "omoget" är att jag har den uppfattningen att båda tjänsterna inte innebär långvarigt förflyttande till fots utan tillgång till uppvärmda tält, utan sporadiska fältförflyttningar för att sedan i huvudsak framrycka till båt eller fordon och har andra sätt att lösa huvuduppgiften på. 

 

Inte utan att man tar åt sig lite och blir lite sårad..

 

Kan inte du som vet tala om skillnaden i förflyttningssätt mellan MPJ och FBJ och taktik skillnaden?

Min erfarenhet är att vi har i princip identiska uppgifter och sätt att lösa dem,

skillnaden enligt mig är att MPJ/FBJ tillhör olika vapenslag, men din är tydligen en helt annan.

 

Åka fordon vid stridsspaning eller fast spaning..tror inte det snarare bära runt på sin Berghaus Trident(110L) fullpackad. Tror mig kunna få uppbackning i frågan (0m våra förbands likhet) av FBJare här på forumet om att detta stämmer.

 

Däremot kan jag bara beklaga att man som bevakningssoldat på dragonbataljon kan gå åk kvittera ut sin basker vid förådet i princip. Detta är väl dock inget unikt vad jag hört utan finns hos alla kavalleriförband.

Edited by 1MPJ
Link to comment
Share on other sites

1. Om ni patrullerar den mesta delen av tiden med 110 L ryggsäck låter ni mer som Norrlandsjägare än Flygbasjägare.

 

2. Ni ägnar er mest åt fast spaning och att leta upp fienden i efterhand och ert sätt att lösa stridsuppgifterna STÖRA och SKYDDA är helt annorlunda än FBJ. Detta borde du känna till om du har så stor erfarenhet av FBJ att du kan säga att utb är identisk.

 

3. Ni har tunga teoripass i juridik och praktisk tillämpning av dessa under längre tider. Denna bit må vara "huvudtung" men torde väl mer räknas som återhämtning.

 

4. Hästtjänsten, är den helt borttagen från MPJ nu eller sedan en tid tillbaka?

 

5. ..och vill du tala med flygbasjägare kan du tala med mig...

 

6. Som även har övat massvis med VPL, KD och YOFF från alla vapenslag.

 

 

Det var inte meningen att trampa någon på tårna, men detta är min uppfattning och jag påstår att jag har torrt på fötterna när jag säger detta.

 

OBS!!! MPJ, jag är inte ute efter att förringa er som soldater eller er förmåga att lösa era stridsuppgifter. Jag är helt övertygad om att ni är jätteduktiga på att lösa dem och jag vet att MP-kompetens kräver sin man. Men denna tråd handlar om huruvida man blir sparkad om man inte springer milen på 48 minuter...

 

Hävdar fortfarande att så inte är fallet!

Edited by cerberusz
Link to comment
Share on other sites

Hävdar fortfarande att så inte är fallet!

Är det ett KRAV så antar jag att det är ett KRAV.

 

Men, jag gissar att är en aspirant kung på böj-sträck, armhävningar, kan hälla 67kg i trossen och marscha till jorden ände och får topscore hos intervjuaren så kan man säkert göra avsteg, en jägaraspirants vara eller icke vara är knappast avhängigt av milen allena.

 

Däremot är jag fortfarande skeptisk till varför någon skulle söka en jägartjänst om denne inte ens har kondition att springa 1 mil på 48/49min, SÅ träligt eller svårt är det ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Hävdar fortfarande att så inte är fallet!

Är det ett KRAV så antar jag att det är ett KRAV.

 

Men, jag gissar att är en aspirant kung på böj-sträck, armhävningar, kan hälla 67kg i trossen och marscha till jorden ände och får topscore hos intervjuaren så kan man säkert göra avsteg, en jägaraspirants vara eller icke vara är knappast avhängigt av milen allena.

 

Däremot är jag fortfarande skeptisk till varför någon skulle söka en jägartjänst om denne inte ens har kondition att springa 1 mil på 48/49min, SÅ träligt eller svårt är det ju inte.

 

 

Jag kan inte annat än att hålla med.

Sprang milen minst 3 ggr/veckan i några månader innan inryck.

Jag påstår inte att det MÅSTE göras, men det borde ligga i varje

persons intresse att förbereda kroppen så mycket som möjligt

innan det är dax.

Link to comment
Share on other sites

Att cerberusz:

 

Berghausen används naturligtvis främst vid fast spaning då man behöver innästla ganska långa sträckor till fots.

 

Att leta upp fienden i efterhand tycker jag mig inte känna igen, vi jobbar väldigt mycket med förrebyggande verksamhet däribland Stridsspaning och fast spaning för att i så tidig utsträckning som möjligt hinna få tag i en sabotageenhet innan den når sitt objekt.

Detta medför att vi jobbar ganska långt ut från objektet (några mil) och området vi täcker av är ganska stort, närmast objektet finns oftast en bevakningspluton/Hv pluton eller närskydd, deras uppgift är att skydda.

Vi skyddar på ett annat sätt på länge avstånd.

Skulle man hela tiden bara komma till ett objekt när det smällt i efterhand skulle man ju inte vara till mycket nytta, förbandet skall ju hindra sådant inte vänta till det skett och sedan agera. Huvuduppgiften är Nedkämpa/gripa Sabotageförband och inhämta säk-underätelser.

 

Men det kan ju hända att det var annorlunda på MPJ för några år sen men nu utbildades i såhär iallafall.

 

Tjänsten har de senaste åren gått mer mot unerättelseinhämtning.

Både stridsspaning (som oftast sker med 24 h packning) och fastspaning medför långa förflyttningar till fots.

 

Utbildningen är naturligtvis inte identisk med FBJ men ganska lik. Mot vad dom flesta tror så har vi objekt som varje skvadron har hand om vilket gör att vi kan jobba mot dessa objekt i förtid INNAN något sker.

 

Teorin är naturligtvis en bit (90 h inkluderat : teori + praktik på PHS) men den läses under 4,5 månader vilket gör att man inte sitter inne särskilt mycket utan teori läggs ofta innan annan eller efter annan utb.

 

MPJ har inte ridit sedan flera år tillbaka.

Tror inte din info om MPJ är riktigt uppdaterad.

Numera är även grpch KB och övriga GB i grupperna och uppgifterna och organisationen har även ändrats lite.

 

Vad som nu skulle få oss att vara mindre jägers än FBJ är för mig ett stort frågetecken, jag blir bara besviken på ett sånt utalande som du gjorde som enligt mig saknar grund.

 

Har inte nämt något om milen på 48 annars skulle man bli sparkad, håller med dig cerberusz i den frågan.

Jag tror inte att man skulle bli det trots att det är ett krav men jag vet inte för alla i min pluton tog milen på under 48 min.

Att ta milen på under 48 min är ju bland det lättare under GU:n finns värre saker så som 20 km snabbmarsch osv.

Edited by 1MPJ
Link to comment
Share on other sites

Vi hade 50 min som krav under GSU:n, hade man inte klarat detta så fick man inte gå baskeprovet.

Sen så skulle man ha klarat 48min innan muck men det enda som skulle kunna hända om man inte klarade det var nog möjligtvis RISK för sämre betyg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

ÅH GODE GUD HJÄLP MIG!

 

Jag blir så trött! Att den här diskutionen finns fortfarande, vem som är hårdast *sömnpiller*

 

Jag kan gladeligen slita av mitt utbildningstecken från min axel, det viktiga är ju inte vad man har för jävla tyglapp på axeln. Det är ju vad som finns innanför pannbenet upplevelserna stoltheten minnerna man har från UBK:n osv. Det är ju det som är det "riktiga utbilningstecknet"

 

Att sen sitta och jämföra vi bar 50kg packning. Om någon nu sa så till mig skulle jag kalla han för IDIOT! Visst under Gu kunde jag med lätthet komma upp i det om jag ville. Att vara jägare är inte bara att vara hård det handlar om HJÄRNA En smart soldat/jägare ser ju till att man bara har max ett ombyte med sig. Inte fan kommer gud själv ner från himelen och säger "vad stolt jag är min gosse att du bär på " 15kg onödigt SKIT.

 

Min tross hade jag personlig utrustning enligt följande. Långkalsong, skjorta 90, sovsäck, 2parstrumpor, Värmejacka delade man med stridsparskamraten, lika så kök termos osv allt annat man kunde vara två på. Sen fyllde man på med mat. Problemet i skärgården när bristen på färskvatten.

 

Att slita med sig hela skåpet och trycka ner det i trossen är ju bara idiotiskt ( såvida det inte är ubk). Det finns bara en sak man kan bära med sig för lite av och det är AM. Hade 90:an och hade med mig minst 1000prj med mig ut.

 

Lika det med att gå lång, vem FAN vill gå? Klart om man kan flyga hkp ( vilket vi hade förmånen att göra mycket under vår utb så gör man ju det ) Jag flyger ju heller till EP än går dit med taktiskt inästling och allt vad det heter.

 

Jag är stolt lat soldat ( det är vackare att vara soldat än jägare, soldat är ANRIKT!) För när det väl smäller då måste man kunna ha kvar stridsvärdet! Annars är man tvåa och då vet ju alla vad som händer!

 

Think about it!

Link to comment
Share on other sites

@ Vethurdetkänns

 

Om du nu tycker det är så jobbigt med störst k*k-trådar.....då undrar jag stilla....varför väcker du en tråd som nästan är ett år gammal?

 

I övrigt håller jag med dig om det du skriver.

 

 

Fridens liljor / Fk Klinken

Link to comment
Share on other sites

Hårt och hårt; allt beror ju på var och en. Jag ryckte in på I5 i fjol och pallade in ens första veckan... :(

 

Men jag rycker preliminärt in igen nästa år på I5... :baskerFN:

Och om - eller, jag menar när - jag muckar så kommer jag vara minst lika stolt som de som genomlidit FJS- eller KJ-utbildningen :wub:

Link to comment
Share on other sites

Kravet för en svensk värnpliktig är 55 minuter

 

Kravet för en OFFICER inom kavalleriet är 48 minuter.

 

Har inte hört talas om nån som åkte ut för han sprang milen på 56 eller 49 för den delen. Har nån dålig kondition så får Plutonchefen sticka ut och springa lite mer med soldaterna.

 

Och sedan så är inte hur fort du springer milen den viktigaste delen för en soldat. Ha en hyfsad grundkondition är tillräckligt, sedan så är det livet i fält som sållar agnarna från vetet.

 

 

Träna upp nåns kondition går fort

 

Träna upp nåns psyke är betydligt svårare, speciellt efter 18 års ålder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Om man tittar historiskt så får man en bra uppfattning vad en "jägare" är och varför just det namnet.

 

På 1700 talet spred sig krigföringen från det avgänsade slagfältet, med hög densitet av trupper, ut i terrängen och över årstiderna. Detta ledde till att ett behov av nya kunskaper och kunnande uppstod. Dåtidens arme hadde inget större kunnande av att uppträda i skog och terränglåda. Skidåkning, logistik i skogsmiljö, planerande av operationer i skogsmiljö var tex ämnen där militären stog sig slätt.

 

För att komma tillrätta med bristerna samtidigt som man kunde få ett behövligt manskapstillskott som var "färdigövat" vände man sig till ett annart statligt organ, nämligen Jägeristaten. Jägeristaten var det statliga organ som ansvarade för jakt och skogsbruk. Man hadde här en organisation som kunde upprädande i skog och som dessutom bestod till större delen av "styva skyttar" Man satte även upp nya förband genom att helt enkelt kommendera ut jägeristaten i strid. Dessa sk Jägare var lättrörliga förband som stred i peferin av slagfältet. (se tex slaget vid Ratan)

 

Jägeristaten ,sedemera skogsstaten. blev på så sätt grunden för de sk Jägarförbanden. Förband som klarade av att självständigt uppträda i terrängen. Med tiden skaffade armen sig de nödvändiga kunskaperna för att själva sätta upp förband som kunde uppträda i terrängen och man lät namnet jägare följa med som betäckning på de soldater som tjänstgjorde i dessa förband. Utvecklingen mot de stora nationella armerna av värnpliktiga ledde sedemera till att skogstaten blev en viktig befälsreserv och ända fram till befälsreformen 1976 blev en Jägmästare automatiskt Löjtnant i reserven. ( man hadde även egen uniform med gondolhatt)

 

Intressant är att dagens klyfta mellan armen och skogssektorn blir allt större vad gällande teknikutnyttjande i terrängen. Skogssektorn har än en gång ett rejält kunskapsövertag gentimot armén. Troligtvis kommer därför armén än en gång vända sig till skogsbruket för att få tillgång till kunskaper.

 

En "Jägare" kan alltså sägas vara en gammal betäckning på en soldat som kan självständigt uppträdande i terrängen.

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen mot de stora nationella armerna av värnpliktiga ledde sedemera till att skogstaten blev en viktig befälsreserv och ända fram till befälsreformen 1976 blev en Jägmästare automatiskt Löjtnant i reserven. ( man hadde även egen uniform med gondolhatt)

 

Det här är det synd att de tog bort. Det hade varit helfestligt annars när man väl fått sin examen. Vet du om jägmästare utexaminerade före 1976 har fått behålla sin löjtnantstitel?

Link to comment
Share on other sites

En smart soldat/jägare ser ju till att man bara har max ett ombyte med sig. Inte fan kommer gud själv ner från himelen och säger "vad stolt jag är min gosse att du bär på " 15kg onödigt SKIT.

 

Värmejacka delade man med stridsparskamraten, lika så kök termos osv allt annat man kunde vara två på. Sen fyllde man på med mat.

 

Think about it!

 

Nu när tråden ändå är bumpad och dykt upp från botten av forumet.

 

Även en smart jägare måste bära med sig det en soldat har i trossen samt sitt fordon. Det är ingen som VILL bära skit, men alla MÅSTE bära "skit".. Att sitta och ta bort plast från VA-maten för att lätta på packningen är ett måste..

 

Att dela termos och värmejacka gör självklart en bra soldat, men inte en jägare. Jägeriet har möjlghet att frysa och bli uttorkad utan att turas om med att hamna i hypotermi när man genomsvettig i -30 tar sin rast på 15 minuter. 8-/

 

Är nog inte många jägare som tycker att det är "ballt" att vara jägare. Förmodligen är det alla soldater som tror att det är "ballt"

Link to comment
Share on other sites

Hmmm har funderat lite över fenomenet om jägarförband osv och har också fått en känsla av att FBJ faktiskt inte är ett jägarförband...utan ett säkförband. Att namnet -jägare lever kvar på förbandet förstår jag inte riktigt.

MPJ har under dom senare åren bytt namn till MP-säk och marinens Bassäk, som för några år sedan utbildade ett antal kullar under namnet Marinbasjägare har också bytt tillbaka till namnet Säk. Är bara Flygbasjägarna som håller fast vid sitt "...jägare" trots förbandets uppgifter (som bortsett från inhämtning av nedskjuten personal) är desamma som hos dom övriga säkförbanden.

Link to comment
Share on other sites

Men om man läser den förklaring FM gav för något år sedan (finns i en jägartråd där 2harp har brevet citerat) om vad jägarförband är, så ser man ganska klart och tydligt att ett jägarförband idag INTE är räknat på förbandsuppgiften utan hur de uppträder och vilka krav som ställs på den enskilde soldaten. Vilket kan göra att FBJ visst kan hamna i "jägarfloran"

Det har även pratats om "speciella miljöer" som en faktor i någon tråd.

Vi lever ju inte längre under kalla kriget där J-förbanden hade huvuduppgifter som störstrid och minkrig i skog mot den 'rödes' underhållsförband.

 

Olika jägarförband har idag olika uppgifter, men deras uppträdande och soldatstatus har flera gemensamma faktorer. Ex. ta KJS och FJS, på 90talet hade de totalt skilda uppgifter, inte fan kritiserades KJ öppet då för att inte vara ett J-förband, även om deras uppgifter nästen helt i infanterivärlden, dvs anfallsstrid. Idag har det ändrats lite hos KJ, om jag förstått det rätt, och de har återgått till mer underättelsebetonad verksamhet. Dock fortfarande ett J-förband

FBJ har inte "klassiska" J-uppgifter (det är få som har det idag) Men uppträder som ett j-förband och har höga mentala och fysiska krav på sig.

K3 har idag heller inte "klassiska" J-uppgifter men ändå flaxar de omkring med jägarbåge. Förmodligen av liknande orsak som ovan.

 

mina 3 ören

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...