Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning
Vad är det reglementerade namnet på jägarbågen, om det nu finns ett. Typ som flaggan heter nationalitetssymbol 94 (typ)

Finns inget, men man kan väll säga Jägarbåge modell K3/K4

Link to comment
Share on other sites

elit och elit de är väl i alla fall bättre soldater än en vanlig slusk.

Bättre soldat och bättre soldat.............

 

En bevakningssoldat kan väl vara en lika bra soldat som en Kustjägare då bevakningssoldaten förhoppningsvis är bättre på det hans befattning kräver än Kustjägaren och vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Asså... Elfgren, kollade din info. du är väl knappast rätt person att bedömma hård het i förband?

 

Till alla: Har fått mail från F7 och jag tar tillbaka all skit jag sagt om FBJ, Jag upprepar:

Jag tar tillbaka all skit jag sagt om FBJ.

 

Jag hadde missuppfattat det hela... har fått höra nu från personer på F7 att FBJ är liak mycket Jägare som alla andra, vilket jag mot sa förut... pga något jag hört för månag härrans årsen... så jag ber om ursäkt till berörda personer! Hoppas detta accepteras. Dåjag igentligen är en Hyvens kille :camo::o

Har kollat och läst... å som jag ser det nu borde även Tjommarna med bassäk hatten (vad dom nu hettet... säk... jakt?) heta säkjägare eller så... hmm.. aja... over and aut! :rocketl:

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Morsning...

 

Vad gör egentligen FBJ till ett vassare förband än flygets bassäk?

Utbildningstiden är väl densamma så vad skiljer dem åt, förutom att den ena

räknas som jägare och har lite annorlunda uppgifter???

Nu har jag inte snorkoll på hur det ser ut nu för tiden, men det som enligt mig var den största skillnaden mellan FBJ och Närskydd när det begav sig var att FBJ rörde sig över större ytor och längre från basen.

Generellt har FBJ haft en högre klass på sina hundar.

 

Jag tänker inte kommentera vassare, men att självständigt arbeta över större ytor utan samma tillgång till basens enheter ställer ju rimligen högre krav och en annorlunda utbildning.

 

Mao, som du själv säger "annorlunda uppgifter" ställer andra krav vilket i sin tur ger en annan utbildningsinriktning och en annan kompetens.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Morsning...

 

Vad gör egentligen FBJ till ett vassare förband än flygets bassäk?

Utbildningstiden är väl densamma så vad skiljer dem åt, förutom att den ena

räknas som jägare och har lite annorlunda uppgifter???

jo, dom är... vassare:)

Läser du om förbanden så ser du ju jsälvklart vilka som är vassare än andra!

Link to comment
Share on other sites

Vad gör egentligen FBJ till ett vassare förband än flygets bassäk?

Utbildningstiden är väl densamma så vad skiljer dem åt, förutom att den ena

räknas som jägare och har lite annorlunda uppgifter???

FBJ är ett förband som används över större ytor. De skall bl a kunna verka från baser som inte används (men som skall kunna användas) i syfte att ytövervaka området under längre tid.

 

Detta har lett till att FBJ enbart kör patrullstrid, möjligvis tropp, medan FBS har övertagit FBJ:s gamla uppgift ESKORT.

 

Utan att då blanda in högre uttagning, bättre personlig utrustning etc, så är bara detta att man övar mer på patrullnivå än FBS en anledning till att FBJ är "vassare" än en FBS. Om man vill kan man kontra med att FBS kan andra "konster" istället.

 

Om FBS och FBJ var identiskt, så skulle det ena falla bort.

 

FBS ska också kunna verka åp andra baser, men under kortare tid och med fler förband, som t ex samband, för att "öppna upp" basen.

 

Detta gör att det ställs högre krav på uthållighet på en FBJ-pluton än en FBS-pluton.

 

Jmfr så liknar FBJ mer FJS, fast inte bakom fiendens linjer medan FBS idag är vad FBJ var igår. :((

Edited by cerberusz
Link to comment
Share on other sites

FBS finns inte i Pliktverkets listor ännu. Anledningen till detta är det förmodligen ingen som vet.

 

En anledning kan vara att gamla NSKY bytte upp sig till gamla FBJ:s uttagning i mitten på 90-talet (D04 till B02) så svaret på din fråga är ja med det tillägget att FBJ i slutet på 90-talet gjorde ytterligare en förändring inom kategori A01. Jag har hört ett löst rykte säga att den som gjorde detta inte orkar "ändra uttagningar hit och dit hela tiden".

 

Jag skulle också kunna säga att det beror på att FTK/HKV är odugliga och tar otroligt lång tid på sig att genomföra den enklaste sak, men det kan jag ju inte säga.

 

Istället prioriterar man andra, eftertraktade saker, som ändring av gradsystemet i Flottan och Flygvapnet som alla officerare länge längtat efter.

 

Förbanden ---> :(( <--- HKV/FTK

Edited by cerberusz
Link to comment
Share on other sites

FBS finns inte i Pliktverkets listor ännu. Anledningen till detta är det förmodligen ingen som vet.

Jag vet :(( Jag mailade Pliktverket och frågade varför dom fortfarande kallade flygbassäk för närskydd. Svaret jag fick var att FM var grymt sega när det gällde att skicka ut information till Pliktverket.

 

Lite slappt av FM, hur lång tid kan det ta egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Lite slappt av FM, hur lång tid kan det ta egentligen?
En av de saker du kommer att lära dig på din värnplikt är att vänta... Och vänta... :D

 

Pappersnissarna är inte kända för att vara vare sig snabba eller effektiva, då skulle de ju klara sig med en tusendel av sin bemanning och hur skulle det se ut om de faktiskt var tvugna att göra nåt vettigt?!! Jobba?!!! Skojar du? :)

Link to comment
Share on other sites

Precis som Mr_Confused så har jag inte heller gjort lumpen, har 12 månader kvar tills sjävla mönstringen. Men sluta inte läsa för det :D

 

I brevet från pliktverket som nån skrev här i tråden stog det att kj var mer speciallerade på anfall än dom andra jägarförbanden. Men är inte K3:s LBB det också? "Utbildningen är starkt fokuserad mot strid till fots - en konstart som vi har som målsättning att behärska bäst i Sverige". Inte lika mycket stammina krävs där som kanske FSJ(eller?) men inget av dom e tuffare för det.

 

Det jag ville ha sagt var att alla utbildningar även jägarutbildningar skjiler sig från varandra en stor del men är fortfarande jägarutbildning. En annan sak som inte säger så mycket men är ändå lite lustig att läsa efter läst alla inlägg på denna tråd är att alla jägarutbildningar har krav: 10 km löpning på 49 minuter, utom Fallskärmsjägare och Flygbasjägare som har kravet 48 min!

 

Själv har jag alltid trott att man ska växa som person när man gör sin värnplikt inte börja tjaffsa med alla andra om vilken utbildning som är tuffast. Jag dreglar precis som alla andra ungdomar efter jägarutbildning men jag hamnar säkert i nån av försvarets bevakningsförband, och det e jag nöjd med. Hoppas bara det inte blir i norrland, har varit där så många gånger under mitt lilla liv och jag vet att jag inte e tuff nog för att göra utbildningen på skidor... fifan

:baskerKav:

Edited by Gorg
Link to comment
Share on other sites

En annan sak som inte säger så mycket men är ändå lite lustig att läsa efter läst alla inlägg på denna tråd är att alla jägarutbildningar har krav: 10 km löpning på 49 minuter, utom Fallskärmsjägare och Flygbasjägare som har kravet 48 min!

Bestämmelser FM baskrav: http://www.fmif.mil.se/attachments/bestbaskrav.doc

Från FJS sida:

(Kravet är 48 min vid förtest och 45 min under utbildningen)

På FM baskrav uthållighet (10km löpning) är kravet för jägare 48 min (alltså har även K4 det som krav, vilket bekräftas på deras sida). Vad jag vet är det bara FJS som har högre krav. Anledningen till att KJ har 49 min vet jag inte, men jag tror de hade det kravet innan FM baskrav "uppfanns."

 

De flesta övriga stridande befattningar har 55min som krav och alla värnpliktiga skall klara milen på 60 min.

Detta är alltså de formella kraven, det finns självklart stabspersonal som springer milen på under 40 min även om det inte är kravet för deras befattning, liksom det finns jägare som precis klarar kraven.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara påpeka skillnaderna mellan MÅl och KRAV:

 

MÅL: Det är bra om du fixar det, men du får inte sparken eller nekas intagning.

 

KRAV: Fixar du inte kravet så får du sparken eller kommer inte in.

 

Det "Krav" som många anger för kategori A, B och C är MÅLSÄTTNINGAR för officerare vid dessa typförband och i farten har det även tillämpats på soldaterna vid dessa förband.

 

Tror ni att officerare som inte klarar tiden får sparken? Möjligtvis häckel och reprimand från kompanichefen men inget mer.

 

Skulle soldater som inte springer milen på 48 minuter på K3, K4, FBJS etc avskiljas för det? Då blevo det inte många jägare.

 

Det finns bara två stridande förband som har KRAVET 48 minuter på milen och det är det två som har förtest: FJS och KJ/ADYK. Klarar man inte dessa KRAV på förtestet så får man åka hem.

 

Basta!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara två stridande förband som har KRAVET 48 minuter på milen och det är det två som har förtest: FJS och KJ/ADYK. Klarar man inte dessa KRAV på förtestet så får man åka hem.

Där gäller det att inte ligga på marginalerna heller. Det gäller att pinna på ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Är det verkligen så att man fortf kan bli jägare om man inte klarar milen på 48 min ? Tänker mest på FBJ då det är det som är intressant för mig ;)

 

Eller är det så att på extramönstringen så sorteras man efter vad man klarar på milen ?

Dom som klarar kravet, kategori A. De som inte klarar ketgori B. Vilka kommer in först ? :banana

 

Har man ens en chans att komma in om man inte uppfyller kravet 48 min / 1 mil ?

Kör dom en summa sumarum efter allting och ser vilka som är mest lämpade ?

 

För en soldat kan ju ha andra bra egenskaper trots att den inte klarar milen på 48 min....

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så att man fortf kan bli jägare om man inte klarar milen på 48 min ?

Rent spontant undrar jag om det ens är någon idé att söka till någon jägarskola om man inte ens klarar milen på 48 min. Kom ihåg att det är ett minimi-krav, de flesta är kvickare än så.

 

Att kunna springa milen på platt mark (relativt) iförd gympakläder är förvisso inget utlimat test på vilka som kan bli jägers och inte, men har man så kass kondis så blir utbildningen ganska jobbig...dvs stor risk för avhopp - och sådant är bortkastade resurser.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Kom ihåg nu att det är inte milen som talar om hur bra jägarsoldat du är.

Jag rykte in, och sprang inte ens på 60 första gången...

Det fysiska byggs upp där, och du har dina månader på dig att klara av kraven.

Det de drar ner på är nog ditt betyg ett snäpp om du inte klarat av de krav som finns, mer görs inte från förbandet.

 

Fortfarande är man inte kassare än nån annan än just på att springa kanske. Väl ute i skogen kokar adrenalinet och det är andra psyskiska och fysiska påfrestningar som tär på en, som man kanske klarar av MYCKET bättre än killen som sprang in på 38 min senaste gången nu sprang milen.

 

Detta är givetvis en självklarhet och jag förmodar att alla vet om det.. men jag ville bara påminna om att inte fokusera allt på hur långt och fort man kan springa, för DET är bara en minimal del i tjänstgöringen som jägarsoldat, och den biten är annars den lättaste biten att träna upp.

 

/En som idag inte springer milen på 45 längre... 8|

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Hmm. Får lite tankar som "Den där Fenix verkar vara en lite jägarkåt gosse som inte orkar träna"

 

Ja, jag vet inte riktigt. Ville bara säga att jag inte är så jägarkåt. Det viktigaste för mig att pliktverket inte sätter mig i reserven :banana

 

Milen på 48 min är något inte känns helt omöjligt. De gånger jag tänkt på jägarutb har jag intalat mig följande "Fysiken är det lättaste att träna upp. Det är inte det jag skall försvinna av om jag nu skall göra det överhuvudtaget."

 

Att man sedan ligger lite risigare till med betygen om man inte tar milen på 48 min det är ju bara ett själ till att springa tills man spyr! :lala:

 

p.s Hoppas ingen tar detta inlägg som ngt påhopp. jag ville bara ta bort eventuella stämplar ;) d.s

Link to comment
Share on other sites

Tänkte göra ett tillägg till mig själv också:

 

Förutom KRAVET så har vi ju den fina KONKURRENSSITUATIONEN också. Det innebär att om t ex FJS har som KRAV att man måste springa t ex milen på 48 minuter, har 80 st förtestande och behovet är ca 40, så kan man ju snabbt räkna ut att det inte går att vila på lagrarna.

 

Nu får jag väl övriga jägare (än FJS och KJ) då jag påstår att det finns MYCKET GOTT om kravunderskridande på jägarförbanden.

 

Anledningen till att jag tror det är att jag tycker att de fysiska baskraven har en felaktig utformning. Den typiske "bära långt, och tungt och ha pisstråkigt"-soldaten kan klara sig alldeles utmärkt med fysisk råstyrka och vilja.

 

Så alla som har tänkt söka FJS eller KJ: Fixa kraven med god mariginal annars lär du nog bli utkonkurrerad.

 

Ni som inte klarar milen på 48, coopers på 12 min, 8 armböj i stång, men ändå tror att nu klarar en jägartjänst, sök K3, K4, FBJS.

 

Och nu släpper jag den riktiga bomben: Vill ni ha en grön basker utan att slita nämnvärt: sök AMF eller MPJ. Anledningen till att jag uttrycker mig så "omoget" är att jag har den uppfattningen att båda tjänsterna inte innebär långvarigt förflyttande till fots utan tillgång till uppvärmda tält, utan sporadiska fältförflyttningar för att sedan i huvudsak framrycka till båt eller fordon och har andra sätt att lösa huvuduppgiften på. :D

Link to comment
Share on other sites

Tänkte göra ett tillägg till mig själv också:

 

Förutom KRAVET så har vi ju den fina KONKURRENSSITUATIONEN också. Det innebär att om t ex FJS har som KRAV att man måste springa t ex milen på 48 minuter, har 80 st förtestande och behovet är ca 40, så kan man ju snabbt räkna ut att det inte går att vila på lagrarna.

 

Nu får jag väl övriga jägare (än FJS och KJ) då jag påstår att det finns MYCKET GOTT om kravunderskridande på jägarförbanden.

 

Anledningen till att jag tror det är att jag tycker att de fysiska baskraven har en felaktig utformning. Den typiske "bära långt, och tungt och ha pisstråkigt"-soldaten kan klara sig alldeles utmärkt med fysisk råstyrka och vilja.

 

Så alla som har tänkt söka FJS eller KJ: Fixa kraven med god mariginal annars lär du nog bli utkonkurrerad.

 

Ni som inte klarar milen på 48, coopers på 12 min, 8 armböj i stång, men ändå tror att nu klarar en jägartjänst, sök K3, K4, FBJS.

 

Och nu släpper jag den riktiga bomben: Vill ni ha en grön basker utan att slita nämnvärt: sök AMF eller MPJ. Anledningen till att jag uttrycker mig så "omoget" är att jag har den uppfattningen att båda tjänsterna inte innebär långvarigt förflyttande till fots utan tillgång till uppvärmda tält, utan sporadiska fältförflyttningar för att sedan i huvudsak framrycka till båt eller fordon och har andra sätt att lösa huvuduppgiften på.  :huh:

 

 

Cerberusz...har du försökt släcka eld med bensin någon gång?!

( Oj oj oj oj. Bomb är inte rätt ord, ATOMBOMB ligger närmare sanningen )

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...