Jump to content

Hjälp min dotter ska mönstra....

Recommended Posts

Missförstå mig rätt. Jag är glad och stolt över att min dotter (03’a) ska få mönstra. Jag hoppas hon kommer in på en, för henne, spännande befattning. Jag uppskattar det här forumet för att lära mig vad som hänt i försvaret sedan Stockholmsbrigaden upphörde och min krigsplacering likaså. 

Jag tillhörde själv de sista stora värnpliktskullarna när de flesta faktiskt gjorde lumpen. Med tanke på att så få gör GU idag, vad betyder det i praktisk mening jämfört med förr? Själv har jag blandade erfarenheter i bagaget, med delvis intensiv och rolig utbildning varvat med långtråkiga transportsträckor. Är det mer tydlig flow och fokus på GU idag från inryckning till muck eller är det mycket likt från förr? Jag får intrycket att de allra flesta befattningarna är på olika sätt mer avancerade än förr. Mer teknik överlag på förbanden? Jag ska försöka att inte lägga mig för mycket i hennes business men samtidigt vill jag kunna stötta henne på vägen och ge tips på vilka områden som skulle kunna passa.

Det är generellt sett mer flow. Visst, senaste året har gett soldaterna mer dötid på förbandet men det är inte normalfallet. Då tiden vi har att förfoga över under utbildningen är kraftigt begränsad så måste den optimeras och allt har ett tydligt syfte.

Jag tror att det bästa exemplet är fysen: All fys idag siktar mot att soldaten ska vara anställningsbar vid muck, dvs klara sin tjänst och testerna. Soldaterna släpps inte vind för våg (ska inte iaf) för att springa milen eller annat.

3 hours ago, Gammelfenkan said:

Det är generellt sett mer flow. Visst, senaste året har gett soldaterna mer dötid på förbandet men det är inte normalfallet. Då tiden vi har att förfoga över under utbildningen är kraftigt begränsad så måste den optimeras och allt har ett tydligt syfte.

Jag tror att det bästa exemplet är fysen: All fys idag siktar mot att soldaten ska vara anställningsbar vid muck, dvs klara sin tjänst och testerna. Soldaterna släpps inte vind för våg (ska inte iaf) för att springa milen eller annat.

Intressant. Det var helt klart mer volymtänk förr. Mer kvantitet före kvalitet. Med så pass få som utbildas idag är det logiskt att se rekryterna som en värdefull investering. Måste kännas mer meningsfullt för alla involverade.