Jump to content

Användning av personlig utrustning.

StLu

Recommended Posts

Håller på att gå med i HV. Har hämtat ut en drös med utrustning. 

så min fråga är vad får man använda och nyttja på sin fritid? Självklart så länge man vårdar sin utrustning. Tänker att vissa grejer inte ”mår” bra av att bara ligga tills övning...

Försvarets vanligaste, och tråkigaste, svar: Fråga ditt befäl ;-) (vilket du kanske inte har än)

Men i korthet gäller det att inte använda någonting som du inte är beredd att förlora eller ha sönder. (hjälm, skyddsväst och hörselkåpor är särskilt obra att förlora)

Samtidigt är det även bra att bekanta sig med uniformssystemet och utrustningen. Personligen marschtränar jag med allt utom stridsutrustning. Vapenrocken och fältmössan byter jag ut till civil dito för att inte springa uniformerad i onödan, men vänjer mig ändå med hur jag bör klä mig vid olika temperaturer/aktiviteter.

Vilken väg in i HV är det du tar?

15 hours ago, 27Kilo said:

Försvarets vanligaste, och tråkigaste, svar: Fråga ditt befäl ;-) (vilket du kanske inte har än)

Men i korthet gäller det att inte använda någonting som du inte är beredd att förlora eller ha sönder. (hjälm, skyddsväst och hörselkåpor är särskilt obra att förlora)

Samtidigt är det även bra att bekanta sig med uniformssystemet och utrustningen. Personligen marschtränar jag med allt utom stridsutrustning. Vapenrocken och fältmössan byter jag ut till civil dito för att inte springa uniformerad i onödan, men vänjer mig ändå med hur jag bör klä mig vid olika temperaturer/aktiviteter.

Vilken väg in i HV är det du tar?

Okej! 
Just kläder tänker jag kanske inte springa runt med, men typ kängor, väska kanske stormkök när man typ vandrar o dåligt. 
vägen in är via Bilkåren och ska utbilda mig till bandvagnsförare.

Definitivt använd kängorna så dom är ingångna och bra när du ska ut på manöver. Kom ihåg att du är ersättningsskyldig om du förlorar eller skadar utrustning utanför tjänsten.

26 minutes ago, Pederb& said:

Definitivt använd kängorna så dom är ingångna och bra när du ska ut på manöver. Kom ihåg att du är ersättningsskyldig om du förlorar eller skadar utrustning utanför tjänsten.

Ja det kan jag tänka mig att dom behövs ”gå” in. Ska börja med att testa och pröva in mig lite med utrustning hemma först. Kanske klarnar lite sen när utbildningen drar igång. Uppskjuten 2 gånger nu på ett år. :-( Hoppas på inryckning i september.