Soduda Posted March 13, 2021 Report Share Posted March 13, 2021 Hej alla på SoldF! Vill börja med att säga ett stort tack till alla er som skriver här på forumet, det är otroligt intressant läsning som ger mycket. Runt 2012 så hade jag en kort period där jag rökte cannabis i mitt liv, och några månader inpå det så blev jag tyvärr tagen av polisen och fick ett ringa narkotikabrott i mitt belastningsregister. Efter det så har jag inte rört det igen, vilket det även finns papper på. Tidigare förra veckan gjorde jag ett rekryttest hos Pliktverket och fick ett beslut om att jag inte kommer att få gå grundläggande militärutbildning då jag angett att jag dels haft en dom sedan tidigare och dels att jag brukat en drog utöver alkohol och nikoton mer än en gång. Tänkte att det bästa är att vara ärlig och svara så sanningsenligt som möjligt. Det var ju under såpass kort tid som jag brukade cannabis, en period på ca 2 månader i mitt liv och och samtidigt nästan 10 år sedan. Min fråga är, är det verkligen på det här viset? Strax efter att jag fick min dom så blev jag intresserad av att gå med i Försvarsmakten, och nu väntat i 5 års tid på att få gå med då jag trodde att det bara gällde tills pricken gått ut ur belastningsregistret. Har man verkligen inte någon som helst chans att få vara med och bidra om man en gång har blivit straffad? Ringde till Rekryteringsmyndigheten precis och de instämmer att det är så men vill göra en extrakoll med er och samtidigt passa på att fråga vad det finns för andra alternativ om man vill leva ett liv lite mer utanför det vanliga civila. Funderar starkt på Franska Legionen men det känns som ett stort steg att flytta till ett helt nytt land och samtidigt skriva ett kontrakt på 5 år. Är det de enda alternativet jag har så kommer det troligtvis bli så det har varit min dröm länge nu att leva ett militärt liv. Finns det verkligen ingen chans för mig att gå med i Försvarsmakten, och vad finns det för andra alternativ att titta på utöver Legionen? Tack för ett grymt forum och kommande svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 14, 2021 Report Share Posted March 14, 2021 Kolla med Hemvärnet, bara att anmäla sig via mitt.försvaramakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts