Jump to content

Budgetunderlaget inlämnat – stora satsningar på stridskrafterna


Recommended Posts

Gillar detta uttalande, 

Quote

Även hemvärnet tilldelas ny utrustning. Bland annat ny sensor- och mörkermateriel och en rad nya modeller av terrängbilar.

 En rad nya modeller av terrängbilar om 5 år :baskerHV:

Edited by Pederb&
Link to post
Share on other sites

Står så här i budgetunderlaget, bilaga 1:

Utveckling 2021–2025


En förutsättning för hemvärnets effekt är att förbanden har god förmåga till förflyttning. En ersättning av delar av hemvärnets fordonspark samt kompletteringsanskaffning för att åtgärda brister har därför planerats. Anskaffning av ytterligare personterrängbil 8 påbörjas under 2023 och anskaffning av fordon för hemvärnsunderrättelsekompanierna påbörjas 2024. Vidare påbörjas, från 2025, ersättning av (last)terrängbil 30/40.
Sensor- och mörkermateriel skapar bättre förutsättningar för att lösa hemvärnets huvuduppgifter och bidrar till en ökad uthållighet i förbanden. Investeringar avseende sensor- och mörkermateriel sker med början 2024.
 

Utveckling 2026–2030
Fortsatt omsättning av fordon genomförs, bl.a. genom ersättning av terrängbil 13/20 med början 2026.

 

En rad, var nog att ta i. 

Link to post
Share on other sites

Dock kvarstår faktumet att det är mycket positivt att det nu verkar finnas en fastslagen tidslinje för arbetet att äntligen skrota ut de fordonen.
I min mening är det förundrande att TGB 13/20 och 30/40 överhuvudtaget tillåts på allmän väg.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, Chassi said:

30/40 blir dock kvar ytterligare en tid, är min övertygelse.

Omsättningen börjar 2025, så ja, det blir några år till med dem. Intressant är dock att det verkar vara högre prioritet på att omsätta 30/40 än 13/20, som ska börja omsättas först året efter, 2026.

 

Sen blir det säkert, som du säger, förseningar och omprioriteringar.

Link to post
Share on other sites

Först får nog dom värnpliktiga nya fordon sedan får nog Hv ta deras gamla, skulle jag tro.

 

Men en massa PB8 kommer säkert till Hv, något som vi i packgruppen inte har någon som helst användning för.

Link to post
Share on other sites

Pederb&

Jag tillhör ochså en packgrp, jag vill ha  allhjulsdrivna standardlastbilar med bakgavellyft. Dessutom en terränglastbil för "stridstross" jag slipper gärna släp .Hur tänker du?

Link to post
Share on other sites

Skulle nöja mig med den stora kranen till vår 30 bil men en bakgavellyft vore en dröm.

 

Helst skulle jag se en 30 bil + 40 bil med stor kran i dags läge.

Link to post
Share on other sites

Något som kommer bli väldigt intressant är ju också hur "kontrollstationen" 2023 inverkar på det som är skrivet i det här underlaget.

Link to post
Share on other sites

Mig veterligen var det planerat att renovera något hundratal 30/40 bilar tills för något år sedan, då pengarna avsatt för detta togs till annan verksamhet istället.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Posted (edited)
On 3/4/2021 at 4:27 PM, Chassi said:

Mig veterligen var det planerat att renovera något hundratal 30/40 bilar tills för något år sedan, då pengarna avsatt för detta togs till annan verksamhet istället.

Inköp av PB8 kanske :banghead:

Edited by Pederb&
Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Pederb& said:

Inköp av PB8 kanske :banghead:

skulle isf vara inköp av nyare PB8or, det jag tänker på var aktuellt så sent som för 1,5-2 år sedan.
 

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...