Pederb& Posted February 28, 2021 Report Share Posted February 28, 2021 (edited) Gillar detta uttalande, Quote Även hemvärnet tilldelas ny utrustning. Bland annat ny sensor- och mörkermateriel och en rad nya modeller av terrängbilar. En rad nya modeller av terrängbilar om 5 år Edited February 28, 2021 by Pederb& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted March 1, 2021 Report Share Posted March 1, 2021 Står så här i budgetunderlaget, bilaga 1: Utveckling 2021–2025 En förutsättning för hemvärnets effekt är att förbanden har god förmåga till förflyttning. En ersättning av delar av hemvärnets fordonspark samt kompletteringsanskaffning för att åtgärda brister har därför planerats. Anskaffning av ytterligare personterrängbil 8 påbörjas under 2023 och anskaffning av fordon för hemvärnsunderrättelsekompanierna påbörjas 2024. Vidare påbörjas, från 2025, ersättning av (last)terrängbil 30/40. Sensor- och mörkermateriel skapar bättre förutsättningar för att lösa hemvärnets huvuduppgifter och bidrar till en ökad uthållighet i förbanden. Investeringar avseende sensor- och mörkermateriel sker med början 2024. Utveckling 2026–2030 Fortsatt omsättning av fordon genomförs, bl.a. genom ersättning av terrängbil 13/20 med början 2026. En rad, var nog att ta i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted March 1, 2021 Report Share Posted March 1, 2021 Dock kvarstår faktumet att det är mycket positivt att det nu verkar finnas en fastslagen tidslinje för arbetet att äntligen skrota ut de fordonen. I min mening är det förundrande att TGB 13/20 och 30/40 överhuvudtaget tillåts på allmän väg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted March 2, 2021 Report Share Posted March 2, 2021 Ja, visst är det positivt att de bilarna försvinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 2, 2021 Report Share Posted March 2, 2021 30/40 blir dock kvar ytterligare en tid, är min övertygelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted March 2, 2021 Report Share Posted March 2, 2021 57 minutes ago, Chassi said: 30/40 blir dock kvar ytterligare en tid, är min övertygelse. Omsättningen börjar 2025, så ja, det blir några år till med dem. Intressant är dock att det verkar vara högre prioritet på att omsätta 30/40 än 13/20, som ska börja omsättas först året efter, 2026. Sen blir det säkert, som du säger, förseningar och omprioriteringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 3, 2021 Author Report Share Posted March 3, 2021 Först får nog dom värnpliktiga nya fordon sedan får nog Hv ta deras gamla, skulle jag tro. Men en massa PB8 kommer säkert till Hv, något som vi i packgruppen inte har någon som helst användning för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted March 3, 2021 Report Share Posted March 3, 2021 Pederb& Jag tillhör ochså en packgrp, jag vill ha allhjulsdrivna standardlastbilar med bakgavellyft. Dessutom en terränglastbil för "stridstross" jag slipper gärna släp .Hur tänker du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 3, 2021 Author Report Share Posted March 3, 2021 Skulle nöja mig med den stora kranen till vår 30 bil men en bakgavellyft vore en dröm. Helst skulle jag se en 30 bil + 40 bil med stor kran i dags läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted March 3, 2021 Report Share Posted March 3, 2021 Något som kommer bli väldigt intressant är ju också hur "kontrollstationen" 2023 inverkar på det som är skrivet i det här underlaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 4, 2021 Author Report Share Posted March 4, 2021 Helt klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 4, 2021 Report Share Posted March 4, 2021 Mig veterligen var det planerat att renovera något hundratal 30/40 bilar tills för något år sedan, då pengarna avsatt för detta togs till annan verksamhet istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 24, 2021 Author Report Share Posted March 24, 2021 (edited) On 3/4/2021 at 4:27 PM, Chassi said: Mig veterligen var det planerat att renovera något hundratal 30/40 bilar tills för något år sedan, då pengarna avsatt för detta togs till annan verksamhet istället. Inköp av PB8 kanske Edited March 24, 2021 by Pederb& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 24, 2021 Report Share Posted March 24, 2021 2 hours ago, Pederb& said: Inköp av PB8 kanske skulle isf vara inköp av nyare PB8or, det jag tänker på var aktuellt så sent som för 1,5-2 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 26, 2021 Author Report Share Posted March 26, 2021 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted April 19, 2021 Report Share Posted April 19, 2021 On 3/26/2021 at 12:42 PM, Pederb& said: Där satt ni bra... Jag antar att det var en pedagogisk och lärorik erfarenhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 19, 2021 Report Share Posted April 19, 2021 22 minutes ago, Renown said: Där satt ni bra... Jag antar att det var en pedagogisk och lärorik erfarenhet För lite fart helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts