Jump to content

Recommended Posts

Jag var nyligen på mönstring och står nu inför lite av ett dilemma. Vilket av de två alternativen ska jag välja? Såklart kan ingen annan än jag bestämma vilket som är bäst för mig, men jag tänkte ändå att jag skulle fråga efter lite input. Jag är intresserad av teknik, fordon och friluftsliv. Jag går just nu teknikprogrammet på gymnasiet.

Efter många timmars letande av information om respektive befattning är jag inte mycket klokare. Det här är ungefär vad jag har fått fram om sysselsättnigen av de två befattningarna:

Systemtekniker är lite av en reparatör av elektronik och har hand om olika system t.ex. telefoni. Utbildningen hade i mitt fall varit 15 månader och börjar i mars 2022. Som jag förstår det hade jag haft någon typ av befälsroll? Jag hade nämligen också Ledningsplutonchef som alternativ och skillnaden var att som Systemtekniker har jag ansvar för färre personer och är mer tekniskt inriktad. Systemtekniker verkar spontant mer meriterande om man inte har något lust att fortsätta inom försvaret. Möjligheter att fortsätt inom försvaret är i nuläget ändå något intressant beroende på vad man får göra.

Telekrigssoldat håller på med olika typer av spaning, störning och lägesbestämning i fält med diverse utrustning. Utbildningen är 11 månader och börjar i slutet av juli. Jag hade inte fått bli gruppchef då jag har för dålig syn och de har andra krav för gruppchef för tillfället. Jag vet också att båda håller hus i Enköping på ledningsregementet så där hamnar jag nog oavsätt.

Just nu har jag valt Telekrigssoldat eftersom att det låter mer spännande. Att man inte riktigt vet så mycket om det är både förståligt, spännande och gör min situation lite svårare. Vilket av de två jag vill göra varierar nästan från dag till dag. När man pratar med de på pliktverket känns det som att de hällre vill ha mig som Systemtekniker. Jag fick 9 på I-provet och 6 på befälslämplighet om det säger någon något.

Om man väljer systemtekniker, kommer man bara sitta inne och skruva på nån miniräknare, vara ute i skogen och dra telefonkabel, eller vad kan man förvänta sig? Samma med Telekrigssoldat, kommer man bara sitta i en galt någonstans och stirra in i en datorskärm och lyssna på radio?

Om någon vet något mer om någon av de två utbildnigarna eller har något tips om hur man ska tänka, skriv gärna!

Ber om ursäkt för eventuella stavfel och formatering. Någon författare är jag då inte :)

• 1 month later...