Jump to content

Värnpliktstjänstgöring i Finland

Recommended Posts

Tydligen gör den vanlige finländske beväringen (motsv F-vpl) idag värnplikten i 6 månader (finns att läsa om i pdf-filer på den svenska versionen av www.mil.fi).

Med tanke på att korttidsutbildning av värnpliktiga i Sverige diskuterats och prövats i åtminstone 15 år kanske det finns erfarenheter att hämta i vårt östra och säkerhetspolitiskt närmast närstående grannland.

Är det någon (och nu tänker jag bland annat på våra finländska vänner) som vet när systemet infördes, om det utvärderats officiellt och hur det anses funka?

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var det inte nån här på forumet så skrev nåt om att "ta död på myten om den finska lumpen". Nån kompis till honom som gjort lumpen i Finland hade sagt att det var mest avancerad camping. Hittade det dock inte när jag sökte. Ett halvår låter dock lite kort tycker jag.

//Sillen, som är andra generationens invandrare från Finland

Vet folk som gjort lumpen i finland... det är förbannat hårt där har jag hört... typ malajer har det lika hårt som t ex kustjägarna har det här.

har träffat en kapten och en sergeant från estland också... lika illa där... förbannat hårt...

Dom är stenhårda mot värnpliktiga... typ som ryssarna.

Edited by Wittman

För i helvete Wittman, ta reda på fakta innan du öppnar käften.

Ta och läs vad du själv haar skrivit så ser du hur jävla dumt det låter, desutom känner jag en hel del personer som gjort lumpen i finland och jag kan säga att malajer i finland verkligen inte har det så hårt som svenska kustjägare!

Dettsamma gäller Estländarna, inte ens är är det så hårt! Detta har jag fått bekräftat genom personliga kontakter med bland annat estländska border guards (gräns vakterna).

Mvh Björkis :dong:

Edited by Björkis

Vet folk som gjort lumpen i finland... det är förbannat hårt där har jag hört... typ malajer har det lika hårt som t ex kustjägarna har det här.

har träffat en kapten och en sergeant från estland också... lika illa där... förbannat hårt...

Dom är stenhårda mot värnpliktiga... typ som ryssarna.

Det beror på att finska malajer gör 5 månader hos Navy Seals.

Det har jag hört så det MÅSTE VARA SANT?!

6-månadersutbildningen togs i bruk i Finland för kontingent I/98 eller II/98.

Tack så mycket för informationen. Efter fem år borde väl någon veta något om hur det gått?

Hur myterna går kring lumpen i Finland är lite OT här. Min fråga gällde OM det är möjligt att på ett halvår göra någorlunda krigare av finländska 19-åringar. HUR det går till (högt tidsuttag i kvälls- och helgtjänster, pedagogiskt skickliga befäl o s v) är givetvis också intressant, men i så fall måste graden av 'hårdhet' specificeras.

(Var mitt år på TolkS 'hårt'? Efter GSUn på K 3 skrek aldrig något befäl annat än gomorron åt oss, men vi var tvungna att plugga 80-90 timmar i veckan. Har en rysk beväring som slött bygger väg och plockar potatis i 18 månader, och emellanåt blir misshandlad av en alkoholiserad kapten, en 'hård' utbildning?)

En hård utbildning är ointressant om den inte är bra.

Min fråga gällde OM det är möjligt att på ett halvår göra någorlunda krigare av finländska 19-åringar.

En av våra fänrikar tyckte att 8 månader är alldeles för kort tid för att lära beväringarna allt de behöver kunna, för att inte tala om 6 månaders snabbutbildning.

Guest Fågel Fenix
Min fråga gällde OM det är möjligt att på ett halvår göra någorlunda krigare av finländska 19-åringar.

En av våra fänrikar tyckte att 8 månader är alldeles för kort tid för att lära beväringarna allt de behöver kunna, för att inte tala om 6 månaders snabbutbildning.

En OT fråga bara, kändes lite onödigt att starta ny tråd...

Utb:n för HV (3mån) är ju ännu kortare :angry: och det räcker ju enligt dom som bestämmer. Eller är det så att man utbildar sig viadare genom HV senare då ?? :dong:

Tack på förhand!

HV tremånaders är en grundutbildning, som ska byggas på med andra HV kurser/utb

en bra utb behöver inte vara hård för att vara givande...sen hur ät det med permission hos finnarna?

dom kanske ligger inne hela 6mån utan permis...

HV tremånaders är en grundutbildning, som ska byggas på med andra HV kurser/utb

en bra utb behöver inte vara hård för att vara givande...sen hur ät det med permission hos finnarna?

dom kanske ligger inne hela 6mån utan permis...

För veckosluten får man ju veckoslutspermission, varje ledig kväll kvällspermission, ett visst antal permissioner man kan utnyttja för personliga ändamål och dessutom kan man förtjäna duglighetspermissioner genom att uppföra sig exemplariskt. Själv sparade jag mina duglighetspermissioner och personliga permissioner till de sista två månaderna och tog sedan en 2 veckors semester :)

Hade med tanke på utbildningen ingen större betydelse, vi hade lärt oss allt det vi skulle lära oss, och dessutom hade vi bevisat att vi kunde det i samband med vår slutmanöver. Resten av tiden var repetition. 2 månader bortkastad tid, som man kunde ha använt för att utbilda oss för flera andra uppgifter.

Tolkar jag dina inlägg rätt om jag fattar det som att du gjort 6 månaders beväringstjänst i Finland?

Ok rätta mig om jag har fel men jag har för mig (läst) att det tar ca tre månader att lära sig det som behövs för en skytte soldat.

Sedan kan man alltid bli BÄTTRE, men man kan allt.

Och det man blir bättre på blir man bättre på främst genom erfarenheter. typ, olsson kommer på att man kan andvända den där "grejen" till att göra rent "den där skåran" och lär alla andra det vilket gör att de blir klara snabbare och kan sova mer och därför kan göra lite bättre ifrån sig nästa morgon.

Ok rätta mig om jag har fel men jag har för mig (läst) att det tar ca tre månader att lära sig det som behövs för en skytte soldat.

Sedan kan man alltid bli BÄTTRE, men man kan allt.

Och det man blir bättre på blir man bättre på främst genom erfarenheter. typ, olsson kommer på att man kan andvända den där "grejen" till att göra rent "den där skåran" och lär alla andra det vilket gör att de blir klara snabbare och kan sova mer och därför kan göra lite bättre ifrån sig nästa morgon.

3 månader räcker kanske till att utbilda EN skyttesoldat. Men ska denne stackare kunna fungera tillfredställande i en större enhet, vilket eftersträvas, krävs det mer tid än så

• 3 weeks later...

Jag anser personligen att 6 månader är alldeles för kort tid för att kunna utbilda kompetenta skyttesoldater, spanare, pansarvärnare och liknande soldatkategorier. Då man dessutom behöver tid för att skapa fungerande FÖRBAND, till skillnad från enbart fungerande soldater, så anser jag att 12 månader är minimum för nämnda soldatkategorier. Notera att det är rätt så många beväringar i Finland i dag som gör längre beväringstjänst (upp till 12 månader) än 6 månader, då uttaget till special- och chefsbefattningar är förhållandevis stort. Man ska dessutom inte glömma bort att ett av skälen till den nedkortade beväringstjänsten var/är att få mer pengar till reservistövningar, något som faktiskt majoriteten av alla som genomfört sin beväringstjänst i Finland får vara med om. Jag har bestämt för mig att ämnet diskuterats tidigare, så sökfunktionen kan kanske vara värd att leka med.

Jag har bestämt för mig att ämnet diskuterats tidigare, så sökfunktionen kan kanske vara värd att leka med.

Jag försökte med sökfunktionen, men misslyckades tydligen.

Tack iallafall för ditt inlägg, Keltainen. Givet budgetramarna kan det kanske vara värt att satsa på repövningar, så jag gör nog inte helt rätt i att stirra mig blind på grundutbildningstid. (Har för mig att Schweiz har eller hade ett system med kortkort GU men övningar jämt.)

Men finns någon översiktlig utvärdering eller åtminstone beskrivning av utbildningssystemet som du känner till?

Jag försökte med sökfunktionen, men misslyckades tydligen.

Jag har tyvärr ingen hjälp att ge vad gäller sökandet, förutom att tråden inte explicit behandlande Finlands försvar om jag minns rätt. Prova att söka mer i "Luckan" och "Pliktverket" om du har tid och ork.

Givet budgetramarna kan det kanske vara värt att satsa på repövningar, så jag gör nog inte helt rätt i att stirra mig blind på grundutbildningstid. (Har för mig att Schweiz har eller hade ett system med kortkort GU men övningar jämt.)

Jag tycker iofs inte att någon veckas extra repetionsövning motsvarar bortfallet av två månaders grundutbildning. En personlig iaktagelse är att även om Nylands Brigad, där jag tjänstgjorde, låg i topp jämfört med andra brigader vad gäller beväringarnas kunnande (baserat på resultat på läger, tävlingar, m.m.), så skulle man ha kunnat få ut mycket bättre resultat av beväringarnas utbildningstid (räknat i månader) genom att ha längre tjänstgöringstid per dygn, fler fältdygn och en mer genomtänkt/strukturerad utbildningsplan. Jag har mer och mer börjat hålla med en av våra utbildare, som var av åsikten att om han fick bestämma, så skulle beväringarna inte tillbringa en enda natt i kasern, utan vara ute i fält konstant. Sådant härdar... Sedan skall man dessutom inte glömma det eviga problemet med de omotiverade beväringar som man oundviklingen får stå ut med i förband där alla inte är frivilliga... Sammanfattning: Det var mycket som var bra i utbildningen. Det var eb hel del som var dåligt, och därför skulle kunna förbättras, i utbildningen. 6 månader är alldeles för kort utbildningstid för många beväringar. 12 månader är minimum för att undvika alltför stora förluster mot en kompetent motståndare. 24 månader är önskvärt, men inte realiserbart av politiska och samhällsekonomiska skäl i dag i Finland. Med 24 månader finns goda förutsättningar för att få fram FÖRBAND som med rutin kan utföra sina uppgifter i en komplex och kärv stridsmiljö.

Men finns någon översiktlig utvärdering eller åtminstone beskrivning av utbildningssystemet som du känner till?

Jag har inte sett någon sådan, men det betyder inte att det inte finns.

det tar ca tre månader att lära sig det som behövs för en skytte soldat.

Det där råder det delade meningar om, USMC anser att det tar runt 2 år att bli en någorlunda "färdig" soldat i förband.

Mina 15 mån tycker jag själv var alldeles för lite. :)

...Och vid U.S.N.S sätts de på patrull efter 6 månader... Blir man någonsin en "färdig" soldat?

Helt klart är att 3 månader är för lite, och 7,5 också för den delen.

När de meniga muckar efter 7,5 månader, precis som flera andra här har nämnt, har de precis börjat öva i plutonstorlek och det är ju där man precis börjat bli duktig på att reagera vid ovana situationer.

Detta är ju ingen hemlighet och t.o.m ÖB med anhang har ju angett att vpl-tiden bör ligga på 12 månader för de flesta kategorier.

Det handlar ju inte bara att precis nå upp till och "tangera" knapp godkänd-nivå. Ska det sitta i huvudet på soldaten så behövs nog den gamla hederliga överinlärningen ett tag till.

(Var mitt år på TolkS 'hårt'? Efter GSUn på K 3 skrek aldrig något befäl annat än gomorron åt oss, men vi var tvungna att plugga 80-90 timmar i veckan. Har en rysk beväring som slött bygger väg och plockar potatis i 18 månader, och emellanåt blir misshandlad av en alkoholiserad kapten, en 'hård' utbildning?)

En hård utbildning är ointressant om den inte är bra.

Noteras bör väl också att samma ryska väring riskerar att få åka till Tjetjenien eller någon annan oroshärd. Att när den alkoholiserade kaptenen inte misshandlar honom så gör någon av hans äldre kamrater det.

Skulle denna samma väring få plugga ens 10 timmar i veckan vore han nog överlycklig, förutsatt att han kan läsa och skriva.

;)

Guest Rattara

Det KAN ha varit jag som var upphovsmannen bakom uppgifterna om att den finländska värnplikten består av camping.

Bakgrunden är denna: En av mina vänner genomförde sin värnplikt i Finland (som svensk). Sent om sider vaknade hans militära intresse och han började engagera sig inom den svenska frivilligrörelsen. I samband med detta liknade han sin värnplikt med begrepp som "kasernjägeri" och "camping".

Propagandamässigt torde vi dock ha en hel del psyops att lära av finländarna. De har ju trots allt lyckat vända en av de nesligaste krigsförlusterna genom tiderna till en seger genom att utropa sig till de moraliska segrarna av såväl vinter- som fortsättningskriget.

Rattara - vars farfar bet sig fast i Hangös klippor 1941. Och som dessutom tagit intryck av Väinö Linnas "Här under polstjärnan"-trilogi.

• 3 weeks later...
Propagandamässigt torde vi dock ha en hel del psyops att lära av finländarna. De har ju trots allt lyckat vända en av de nesligaste krigsförlusterna genom tiderna till en seger genom att utropa sig till de moraliska segrarna av såväl vinter- som fortsättningskriget.

Rattara - vars farfar bet sig fast i Hangös klippor 1941. Och som dessutom tagit intryck av Väinö Linnas "Här under polstjärnan"-trilogi.

Nesligaste förluster? Den respekt Finlands motstånd gav under Vinterkriget besparade finländarna under perioden 1940-1991 det öde som drabbade Baltikum. Även om Finland fick avstå territorium både 1940 och 1944 har finländarna sluppit det förtryck och de massmord Estland, Lettland och Litauen fick uppleva under Sovjetväldet.

Om något krig varit värt insatsen för förloraren är det väl Vinterkriget. Fortsättningskriget, åtminstone bortom 1939 års gränser, var väl i historiens ljus ett misstag. Men några nesliga förluster för Finland tycker jag inte att andra världskriget bjöd på.

Är för övrigt också mycket inspirerad av salig Väinö Linna, och har såväl Okänd soldat som Torpartrilogin på listan över världens tio bästa böcker.

...Och vid U.S.N.S sätts de på patrull efter 6 månader... Blir man någonsin en "färdig" soldat?

Avser du SEALs nu? ("då") Glöm inte att sökanden till SEALs skall ha tjänstgjort i 2 år först - oavsett om de är USMC Force Recon "med allting på" eller Hangarsopare.

Och..."aldrig" antar jag...

För i helvete Wittman, ta reda på fakta innan du öppnar käften.

Ta och läs vad du själv haar skrivit så ser du hur jävla dumt det låter, desutom känner jag en hel del personer som gjort lumpen i finland och jag kan säga att malajer i finland verkligen inte har det så hårt som svenska kustjägare!

Dettsamma gäller Estländarna, inte ens är är det så hårt! Detta har jag fått bekräftat genom personliga kontakter med bland annat estländska border guards (gräns vakterna).

Mvh Björkis  :)

Hum, lite sent svar av mig... men, har du mens?

nu skrev ju jag att jag träffat två estländska officerare. Dom sa att dom va hårda mot sina beväringar. Varför skulle dina källor va mer pålitliga än mina?

Angående finland så har jag en kompis som gjorde värnplikten där, samt en morbror. (är halv finne) Plus lite äldre släktingar, men förr va ju allt hårdare typ.

Till kompisen så gjorde han och hans bror värnplikten i finland, plus att ahn i sin tur har massvis med släktingar som legat inne där, dom har tom (hadde då iaf) ett sepciellt svensktalande regemente. Fast som jag förstog det låg inte hans bror där, han låg på ett vanligt finskt som typ depå soldat, dom vart väkta mitt i natten och fick ut och springa... bl a. Finns massa andra saker dom fick göra som anses mycket hårt om man jämför med våra motsvarigheter. av Hans brors berättalser så fick då jag intreycket att det va fysiskt hårt nära jämförelse svenska jägarförband. sova nåra timmar första veckorna... srpinga i lera krypa i vatten tunnlar osv.

Sen kan ju du sitta och sura över det om du vill.

Inte mig emot.

Sen är det så om dina borderguards vänner anser att dom är snälla så vet ju inte du vad snällhet är för dom? sen vet ju inte du heller hur det är i övriga landet då det skiljer sig säkert, pricis som här. Dom estländarna jag träffade tyckte vi hadde det lyxigt här iaf. Sen om du får psykbryt för det... ja, det är ju ditt problem hahaha :)

Lumparhistorier skall tas med en nypa salt. Speciellt såna som finnar återberättar för svenskar. Skedde det i samma tidsymd som förra hockey-vm så skall hela saltkaret tömmas. ;)

Finnarna har dock alltid utbildat soldater enligt den gamla skolan (något som jag tycker är bra).

Edited by järv